Vanmorgen werd ik via twitter gewezen op een blogpost met de titel “Makelaar: we hebben Funda toch!“, Dat klinkt als een aanklacht tegen een kortzichtige NVM-makelaar, dus snel lezen en smullen. Het bleek inderdaad het verwachte citaat, maar de strekking van het artikel kreeg een vreemde wending.

Er ontstond ineens een aanklacht tegen de vrij beschikbare informatie op woonportals als funda, jaap, zah etc. Om je als makelaar te onderscheiden zou je daarom de mooiste foto’s alleen beschikbaar moeten stellen bij een e-mailadres als vergoeding.

Zoals je begrijpt, moest ik me even vasthouden toen ik dit las. Zijn makelaars net zo naïef als de krantenuitgevers? Is het inmiddels nog steeds niet duidelijk welke rol een makelaar speelt? De makelaar is dienstverlener, niet een verplicht loket waar iedereen eigenlijk niet langs wil.

Allereerst werken deze portals als een fantastisch uithangbord. Gratis advertentieruimte, droomt iedere aanbieder daar niet van? Daar bovenop is het een mooi filter voor serieuze leads. Je hoeft niet iedere klant koffie aan te bieden, alleen de serieuze klanten zullen je benaderen.

Ik vind funda ook een veel gebruiksvriendelijker website dan die van de gemiddelde makelaar. Is ook logisch, iedereen moet doen waar hij/zij goed in is. Een makelaar kan zich op z’n eigen website op verschillende manieren onderscheiden van de landelijke portals. Hiervoor bestaan verschillende mogelijkheden:

  • Gebruik je lokale kennis. De wijk- en buurtinformatie op de woonportals is over het algemeen achterhaald. Breng dus lokale ontwikkelingen onder het voetlicht.
  • Gebruik nieuwe technieken. Het kost nauwelijks moeite om met bijvoorbeeld Photosynth een virtuele wandeling te maken door de woning. Zet deze dan ook op je website.
  • Geef een klant een eigen inlog, waar je informatie kan bieden over prijsontwikkelingen van vergelijkbare woningen (de NVM-makelaar heeft zoveel informatie zonder het zelf te beseffen). Achter deze inlog kun je ook informeren over hypotheekmogelijkheden zonder gelijk een geldwolf op de klant af te sturen.

Het zal wel ijdele hoop zijn, maar als een makelaar ophoudt met klagen, z’n oogkleppen afdoet, niet meer op z’n eigen informatie blijft zitten en probeert de woonconsument te helpen met het verwezenlijken van z’n droom, heeft hij/zij volgens mij een prachtige baan waar ook een hele dikke boterham mee te verdienen is.

Posted via web from markkeuter’s posterous


The following two tabs change content below.
Geboren in Almelo, opgegroeid in Doetinchem, woonachtig in Amsterdam. Civiel ingenieur, werkzaam in projectontwikkeling, geïnteresseerd in internet, social media en gebruiker van Blackberry en iPhone

Laatste berichten van Mark Keuter (toon alles)

Google+