Vanmorgen werd ik via twitter gewezen op een blogpost met de titel “Makelaar: we hebben Funda toch!“, Dat klinkt als een aanklacht tegen een kortzichtige NVM-makelaar, dus snel lezen en smullen. Het bleek inderdaad het verwachte citaat, maar de strekking van het artikel kreeg een vreemde wending.
Er ontstond ineens een aanklacht tegen de vrij beschikbare informatie op woonportals als funda, jaap, zah etc. Om je als makelaar te onderscheiden zou je daarom de mooiste foto’s alleen beschikbaar moeten stellen bij een e-mailadres als vergoeding.
Zoals je begrijpt, moest ik me even vasthouden toen ik dit las. Zijn makelaars net zo naïef als de krantenuitgevers? Is het inmiddels nog steeds niet duidelijk welke rol een makelaar speelt? De makelaar is dienstverlener, niet een verplicht loket waar iedereen eigenlijk niet langs wil.
Allereerst werken deze portals als een fantastisch uithangbord. Gratis advertentieruimte, droomt iedere aanbieder daar niet van? Daar bovenop is het een mooi filter voor serieuze leads. Je hoeft niet iedere klant koffie aan te bieden, alleen de serieuze klanten zullen je benaderen.
Ik vind funda ook een veel gebruiksvriendelijker website dan die van de gemiddelde makelaar. Is ook logisch, iedereen moet doen waar hij/zij goed in is. Een makelaar kan zich op z’n eigen website op verschillende manieren onderscheiden van de landelijke portals. Hiervoor bestaan verschillende mogelijkheden:
- Gebruik je lokale kennis. De wijk- en buurtinformatie op de woonportals is over het algemeen achterhaald. Breng dus lokale ontwikkelingen onder het voetlicht.
- Gebruik nieuwe technieken. Het kost nauwelijks moeite om met bijvoorbeeld Photosynth een virtuele wandeling te maken door de woning. Zet deze dan ook op je website.
- Geef een klant een eigen inlog, waar je informatie kan bieden over prijsontwikkelingen van vergelijkbare woningen (de NVM-makelaar heeft zoveel informatie zonder het zelf te beseffen). Achter deze inlog kun je ook informeren over hypotheekmogelijkheden zonder gelijk een geldwolf op de klant af te sturen.
Het zal wel ijdele hoop zijn, maar als een makelaar ophoudt met klagen, z’n oogkleppen afdoet, niet meer op z’n eigen informatie blijft zitten en probeert de woonconsument te helpen met het verwezenlijken van z’n droom, heeft hij/zij volgens mij een prachtige baan waar ook een hele dikke boterham mee te verdienen is.
Posted via web from markkeuter’s posterous
Laatste berichten van Mark Keuter (toon alles)
- Hoe zet je het huis op funda - 22 februari 2012
- Vastgoedmarketing door een autoverkoper - 12 januari 2012
- QR-codes: wat heb je eraan? - 31 juli 2010
Ik ben het met Mark eens. Makelaars moeten zich onderscheiden met informatie die niet op huizensites staan.
Daarnaast wil ik benadrukken dat via JAAP.NL maandelijks 10.000-20.000 bezichtigingen worden aangevraagd. Lijkt me toch gewoon goed om als makelaar je huizen daartussen te hebben staan. En het is gratis…
Goede tekst Mark,
Remco, fijn dat jij wel bij de tijd blijft, maar hoeveel makelaars doen dat met jou?
@Heleen, ik wil het je best vertellen … bel me.
@Mark … Er is in mijn originele blog post (http://blog.atzmedia.nl/?p=39) helemaal geen aanklacht gemaakt tegen woningsites. Hoe kom je daar bij?
Ik heb juist heel expliciet aangegeven dat ik NIET tegen woningsites ben maar WEL voor de makelaar.
Als makelaar wil je traffic hebben op je site, woningsites zorgen ervoor dat je dat minder krijgt. Daar staat tegenover dat je inderdaad als makelaar een goed uithangbord hebt.
Het punt van mijn blog was dat ondanks dit uithangbord je als makelaar wel degelijk moet investeren in je website.
Gezien je reactie en hoe je dingen schrijft (makelaars klagen en hebben oogkleppen etc.) schat ik in dat je niet in de makelaardij zit.
Ik nodig je uit mij te bellen 0314-394 142. Ik leg je graag uit hoe de moderne makelaar traffic en leads kan maximaliseren middels hun eigen site welke gewoon in hetzelfde media landschap staat als Funda en Jaap.
Goed artikel Mark.
Kern is dat wij leven in een open wereld van samenwerking. Denk aan Twitter, Facebook et cetera. De macht over de markt verschuift van bedrijven naar de klant. Bedrijven (en dus ook de makelaars) verliezen vaak de binding met hun klanten. Er moet dan ook een omslag plaatsvinden in denken & doen. En dat kost tijd. Voor sommige teveel tijd, voor anderen kan het niet snel genoeg gaan.
Leuk stukje..
Helaas zijn (de meeste) makelaars geen marketeers. Dat gaat overigens zeker wel veranderen, heeft echter tijd nodig.