Selecteer een pagina

091113-VastgoedcoverHoe belangrijk is social media voor Makelaars? Is het een trein waar je als makelaar niet in hoeft te stappen, of mis je dan uiteindelijk toch echt de laatste trein en dendert deze vrolijk verder zonder jou….?

Deze vraag is vandaag beantwoord in het nieuwe nummer van vakblad Vastgoed (9 november 2009) met daarin een interview met Jannetta Dorsman, absoluut dé ambassadeur voor het begrip (of moet ik zeggen titel?;) makelaar 2.0. In hetzelfde nummer staan interviews met 3 makelaars 2.0: Marco van der Knaap (digitale dossiers), Ellen Mouthaan (bloggen) en ondergetekende (Twitter). Zorg ervoor dat je de interviews leest en doe er je voordeel mee.
Een korte opsomming van de belangrijkste punten uit deze interviews:

Het begrip makelaar 2.0:

  • Een makelaar 2.0 gaat écht een open dialoog aan met zijn klanten. Luister dus naar je klant en vraag door.
  • Zorg dat je gevonden wordt. Op Google, Funda en sociale netwerken
  • Verdiep je in de nieuwe communicatiemogelijkheden die er zijn zoals weblogs, chats, online advertenties, online video’s en social networks als Twitter en LinkedIn. Op deze manier kan je mensen bereiken met wie je normaal gesproken nooit in contact was gekomen. Kijk wel naar je identiteit: doe alleen dingen die bij je persoonlijkheid en je bedrijf passen.

Twitter:

  • Twitter je objecten op een originele, lees menselijke manier. Doe je dit niet, dan ben je al snel aan het spammen. Wat zijn de unieke kenmerken van de woning? Wat is er bijzonder aan de woning? Wie is de doelgroep? Dat zijn zaken waar je over kan twitteren bij een woning. Vraagprijzen kan je op allerlei andere sites vinden waar je naar kan doorlinken in de tweet.
  • Vraag je bij elke tweet af of deze wel toegevoegde waarde heeft voor de lezer. Plaats ‘m anders niet! Als bedrijf kan je je dit niet permitteren

Digitale dossiers:

  • Klanten kunnen à la minute en 24 uur per dag inloggen en zien hoe het ermee staat: zichtbaarheid = transparantie
  • Vul het dossier volledig, dit houdt de makelaar en de klant scherp: doe verslag van alle activiteiten rond de verkoop; informatie die niet alleen voor jou als makelaar, maar ook voor de klant interessant kan zijn. Vermeld ook de reden waarom een kijker is afgehaakt bij een woning.

Weblog:

  • Consumenten hebben geen flauw idee wat een makelaar de hele dag doet: Laat zien wie je bent en wat je overdag allemaal doet d.m.v. een blog.
  • Een weblog hoeft niet uitsluitend over ’t werk te gaan, je kan het ook persoonlijker maken: consumenten gaan je dan echt als mens zien
  • Plaats nieuwe berichten door op social media zoals LinkedIn en Twitter
  • Google loves blogs: blogs komen hoog in de google zoekresultaten!

Dan het antwoord: als je niet instapt, mis je echt de trein! Maar….. ik sluit af met goed nieuws! De laatste trein is nog niet vertrokken, dus het is nog niet te laat makelaars! Stap in de volgende trein en overleg tijdens de reis met elkaar, ga de dialoog aan, help elkaar, werk samen en stap dan met z’n allen uit bij het eindstation: makelaar 2.0!

Samenwerken

The following two tabs change content below.
Timo is sinds september 2003 werkzaam bij De Ruiter Makelaarshuis BV te Amersfoort en is daar werkzaam als Officemanager. Verder is hij een trotse vader van 3 dochters. Uiteraard besteedt hij daar veel vrije tijd aan en natuurlijk aan zijn vrouw! Timo is op twitter te volgen via www.twitter.com/TimoEkhart
Google+