wickieHet is stiller bij ons op kantoor.  “Hoe moest ik ook alweer..?” hoorde je vaak. Ook vragen als: “Wie weet een goede locatie om…” en “Ik zoek een fotograaf…” waren niet ongewoon. Tot voor kort. Sinds een paar maanden werken wij bij De Wijde Blik met een eigen Wikipedia. Deze vragen horen nu tot het verleden. Alle nuttige informatie in een eigen Wikipedia omgeving. Als communicatieadviesbureau zijn we kenniswerkers met veel wisselende speelvelden, zowel inhoudelijk als qua locatie. We moeten veel weten van een onderwerp wanneer gevraagd. En omdat we niet allemaal Wicky zijn… is er Wiki.

Kennis is macht, kennis delen kracht
Met de DWB-wiki hebben we nu collectieve kennis-on-demand. Ideaal! Het systeem is internet-based en dus op elke plek opvraagbaar. Zeker met de huidige generatie PDA-mobieltjes een zegen. En we blijven leren. De meeste kennis vind ik in de wiki en staat het er niet in? Dan zoek ik iets uit en voeg mijn ervaringen toe. Handig voor de volgende collega.

working-the-wiki-wayZeg het intranet maar vaarwel
Een wiki werkt beter en sneller dan een gemiddeld intranet als kennisdelingsplatform. Mits de organisatie professioneel is natuurlijk. Ontevreden medewerkers vervuilen en ongemotiveerde vullen niet.

Maak uw eigen kennisdatabase
Werkt u samen met collega’s, branche- of ketengenoten? Maak een eigen Wiki aan. Altijd alle gedeelde informatie en afspraken bij de hand, met een historie van pagina’s. Weet iedereen altijd waar hij aan toe is. Bij de betaalde versie van PBWorks kunt u zelfs via twitter-achtige tools met elkaar debatteren.

Met uw eigen wiki kunt u:

  1. Informatie delen: iedereen (binnen uw omgeving) kan de Wiki bewerken. Iemand post een idee en een ander vult dat aan met zijn kennis en ervaringen. Geen verkokerde ideeën meer.
  2. uw archief maken: je kunt altijd de geschiedenis van ideeën en pagina’s terugzien. Stop er ook memo’s, onderzoeken en verslagen in. En interessanter nog: informatie van derden (interessante weblogs, zoals deze). Zo bouwt u uw archief automatisch op. En dankzij het wiki-zoekgemak: altijd uw informatie binnen handbereik.
  3. Makkelijk werken: Een wiki heeft een hoog gebruiksgemak. Niet alleen het zoeken van informatie gaat snel. Het aanmaken of wijzigen van pagina’s is makkelijk en snel. Klik op ‘edit’, pas het aan en ‘sla op’. Eitje toch?

Klinkt goed, ik wil een wiki!
Er zijn veel verschillende soorten wiki’s. Wij werken zelf met www.pbworks.com. Maar hier een handig overzicht van wat wiki’s voor de eigenwijzen.



The following two tabs change content below.
Bouwjaar: 1981. Wordt waargenomen in Amsterdam en omschreven als passievol, ruimdenkend en creatief. Een idealist met humor. Werkt als consultant online en crossmedia voor De Wijde Blik Communicatieadvies. Doet daar dingen in de RO: online brandmanagement, PR2.0, webcare, e-participatie en natuurlijk van alles met 'social media'. Af en toe leert hij via workshops of blogposts anderen zijn trucs. Vind ie leuk om te doen, mensen helpen. Klimt daarnaast graag in de pen. Soms spontaan, meestal betaald, maar altijd hobby. Krijg je geen genoeg van zijn teksten? Volg dan zijn spoor op Twitter... #hijbijtniet

Laatste berichten van Michiel Daalmans (toon alles)

Google+