Onlangs was Boris (medeblogger) op BNR nieuwsradio aan het woord over communities in de nieuwbouwsector. Waarbij ook AM en Blauwhoed zich positief uitspraken over dit ‘fenomeen’. En ook De Wijde Blik is groot voorstander van online communities binnen RO-trajecten. Ideaal tijdens herontwikkelings-, nieuwbouw- of algemene participatietrajecten. Toch weifelen nog veel opdrachtgevers. Zonde.
Communities inzetten tijdens nieuwbouw of participatie heeft in onze beleving grote voordelen. We besparen tijd, krijgen feeling met onze doelgroep en binden geïnteresseerden aan het merk of project. Bovendien is de informatie altijd beschikbaar en altijd actueel. Iedereen op dezelfde bladzijde, wel zo handig. Daarnaast speelt het in op de sociologische trend van transparantie. Regeren is vooruitzien.
Waarom wij fan zijn
We benutten graag communities bij nieuwbouwprojecten om mensen te binden. We faciliteren daarmee een ‘fans’ met alle voorhanden informatie. Een plek waar mensen in direct contact komen met aanbod, aanbieder en andere geïnteresseerden. Bovendien bouwen we zo automatisch een accuraat belangstellendenbestand op. Natuurlijk veel meer waard dan wat loze mailadressen.
Hulplijn
Daarnaast boren we met een community een nieuwe hulplijn aan; vraag-het-publiek. Want ‘wat wil de markt?’ is een van de centrale ontwikkelingsvraagstukken. Ervaring en algemene onderzoeken wijzen ons globaal de weg. Maar waarom vragen we onze klanten niet gewoon direct om input en feedback voor ons product? Voor die mensen doen we het tenslotte.
Daarom doen we aan verschillende vormen van participatie in de community en verkrijgen we gratis aanvullende input. Met als bonus: betrokkenheid! Neem mensen mee in het traject, geef invloed en creëer loyale klanten. En dat is PR-technisch ook interessant. Want zo creëer je ‘advocates’ voor je project, goud waard in ons word-of-mouth tijdperk.
En waarom mensen daaraan mee willen doen
Allereerst omdat ze zo makkelijk veel informatie kunnen krijgen over hun keuzes. Want, als je een huis koopt, maak je altijd een packagedeal. Je krijgt niet alleen je huis met balkon of tuin. Nee, je krijgt de buurt er gratis bij. En haar buurtbewoners… Verhuizen is best een gok zo bekeken.
Vertrouwen is een belangrijk aspect bij zo´n beslissing. Daarom is het waardevol om via de community al voorzichtig kennis te maken met nieuwe buren of met de organisatie die het bouwt, verhuurt of aanbiedt. Of spreek samen af om tegelijkertijd een timmerman in te schakelen, scheelt weer voorrijkosten. Best handig dus!
Waar we zoiets kunnen maken
De uitvoering kan op een paar manieren. Benut bestaande communities als Hyves of Facebook, met als voordelen dat het gratis is en ‘de doelgroep er al zit’. Dan kost het enkel tijd en moeite. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de doelgroep voldoende aanwezig is. Dat is (nog) lang niet altijd het geval.
Benut in dat geval goedkope alternatieven als Ning (nog geen 200 euro per jaar) of kijk hier eens voor een overzicht aan community-aanbieders. Daarnaast maken onder andere clubs als die van Boris (Fundament) communities op maat. En bijvoorbeeld Mett maakt samenwerkingsplatformen in de vorm van een digitaal kantoor. Opties te over; gratis, goedkoop of gepimpt. Het lijkt te mooi om waar te zijn.
Kortom, ogen dicht en doen?
Nope. Je moet wel kunnen voldoen aan wat voorwaarden. Er moet in ieder geval behoefte zijn aan contact bij de doelgroepen. Want de behoefte van leden staat ALTIJD centraal. Niet de zendbehoefte van de aanbieder, zoals we eigenlijk liever willen. We zien daarom veel RO-gerelateerde portals sneuvelen, vanwege een gebrek aan behoefte. Er moet een reden zijn om te blijven komen, een voordeel. Geen meerwaarde, geen bestaansrecht.
Daarnaast zijn stijle en politieke organisaties niet geschikt voor community’s. Medewerkers moet een grote spreekvrijheid hebben, zodat vragen en zaken snel decentraal opgepakt kunnen worden. In het ideale geval monitoren zij actueel (24/7) de digitale ontmoetingsplaats. Om die ´lasten´ te verdelen moet er dus voldoende mankracht zijn om te modereren.
Dus…
Deze nieuwe communicatievorm levert tegen weinig kosten ontzettend veel op, wanneer u genoeg capaciteit reserveert. Zie het als uw online customer centre of op zijn minst als de receptie. Creëer er een hoge loyaliteit, krijg goede PR en vraag gratis input voor uw project. En het enige wat het u kost? Tijd en aandacht – maar zo is het met alles in het leven.
Laatste berichten van Michiel Daalmans (toon alles)
- Het Ciron Jaarboek Gebiedscommunicatie - 20 april 2011
- Waarom het goed is als hyves verdwijnt - 16 september 2010
- Community RO: met wat tijd en aandacht goud waard - 8 september 2010
Dank je! Mijn argument t.a.v. tijdsbesteding is dat ze zo de informatiebehoefte effectief vervullen en daardoor meer conversie maken bij leads. En daar gaat het toch om? Ze kunnen in mijn beleving beter outputgericht dan inputgericht opereren.
Daarnaast bespaart het in mijn beleving zelfs tijd. Door goed te communiceren bespaar je dezelfde tijd verderop in het proces. En doordat je dat in een vroeg stadium doet, zijn mensen met dezelfde vraag binnen de community automatisch geholpen. En dat bespaart telefoontjes, mailtjes, etc en dus tijd.
Jouw voorgestelde route zorgt in elk geval voor meer vertrouwen in het community-concept en zal zeker bijdragen aan de bereidwilligheid. Onbekend maakt onbemind, nietwaar?
Hoi Michiel,
Leuk artikel. Ik ben het helemaal met je eens en ben zelf ook een fan van communitysites voor nieuwbouwprojecten. Wat ik wel merk is dat projectontwikkelaars moeite hebben met het idee dat ze zelf (moeten) meedoen in de online gesprekken. De vraag is wie dit dan gaat doen. Het reserveren van tijd en capaciteit vormt vaak nog een drempel. Ik denk dan dat participeren in bestaande netwerken een goede eerste stap is om het juiste gevoel te krijgen en te leren hoe ze waarde toevoegen en relevant zijn. En daarna kan de projectontwikkelaar een eigen community inrichten. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen op dit gebied.