En de toekomst van social media (en alle andere uitvindingen)

Ik las onlangs de interessante discussie ‘waarom Facebook Hyves in 3 jaar gaat wegvagen’. Grappig want zoiets roep ik ook al een tijdje tegen een ieder die het horen wil. Met verhitte discussies vaak als gevolg. Mijn stelling is dat als Hyves verdwijnt, ik een gelukkiger mens ben. De enige opties die ik voor Hyves zie, is om te gaan nichen of een bijzondere feature te ontdekken, zoals TV kijken met Hyves. Maar ook dat zal een tijdelijk lapmiddel zijn. Bij succes nemen de grote jongens de feature doodleuk over. Ach ja, bij evolutie is niets eeuwigdurend. En dat is goed.

The bigger picture
Zie het op grotere schaal, met e-mail als dino (sterft uit) en Facebook als mensaap (ontwikkelt zich door). Want wat Facebook doet is het samenbrengen van verschillende functies. Wel bekeken zijn momenteel in Facebook opgenomen: Hotmail, Twitter/Yammer, Meetup en een snufje Marktplaats. Ook bieden ze met hun fanpage eigenlijk een mini-site voor bedrijven.

En nieuwe lbs-features als Foursquare worden ook stap voor stap op- of overgenomen. Wat te denken van de mastermove: de ‘I like’-button? Een poging tot een overname van het gehele web. Ook Google zit niet stil en is zich al een tijdje aan het verbreden. Waarom? Omdat search op termijn te weinig bestaansrecht geeft. Ja, ‘het zijn dynamische tijden in de digitale wereld’.

De digitale wereld is dus nog vol in ontwikkeling. Om te weten waar we nu staan, hebben we inzicht nodig in het grotere geheel der delen; the bigger picture. Ik gebruik daar graag onderstaand plaatje voor. In mijn beleving een aardige schets van onze situatie en de nabije toekomst.

De integratie van verschillende ‘social media’ platformen in ons leven is in volle gang. Voor samenwerking, om sociale contacten te onderhouden en om professioneel te benutten. Logisch, want we hebben hiermee een sociologisch succesnummer ontwikkeld.

De digitale revolutie
Dankzij de vondst van web 2.0 toepassingen hebben we een nieuwe vorm van interactie en samenwerking aangeboord. Efficiënter en effectiever dan vrijwel alle oude technieken. We hebben meer met een revolutie dan een evolutie te maken. Na de industriële, komt de digitale revolutie. Extra bijzonder, omdat het om een nieuw soort communicatiemiddel gaat. Don Tapscott, bijzonder hoogleraar Strategisch Management zei daar al eens wat wijze woorden over.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JpsI0RzV8pE&feature=player_embedded[/youtube]


Het social media landschap is een pukkelhuid
En we staan nog maar aan de voet van de berg. Op naar web 3.0 and beyond! Het medium ‘online communicatie’ is nog hard aan het puberen en het huidige social media landschap is een pukkelhuid. Een fase waarin talloze start-ups verborgen behoeftes proberen te kapitaliseren. Waarin de ene hype de andere opvolgt, tot het moment dat we de toepassing goed door hebben.

In mijn filosofie zullen er maar weinig start-ups overleven. Want ´win or loose´, in beide gevallen verdwijn je van het toneel. Bij het uitblijven van succes is dat lot natuurlijk evident, dan ga je bankroet. Maar een groot succes is ook niet goed, want dan word je opgegeten door grote spelers. Je feature of bedrijf wordt opgenomen in een groter geheel. Zo ook Hyves. Het beste is dus om als startup maar een beetje te kabbelen, maar dat terzijde.

Hyves is dood, lange leve …
Hyves zal dus onherroepelijk als actieve speler verdwijnen. Sorry guys, maar wanneer de belangrijkste features opgenomen zijn in grotere systemen houdt het op. Dan levert de dienst geen meerwaarde meer en verliest het zijn bestaansrecht (evolutionair). Daarom is mijn stelling dat het goed is als het verdwijnt; het is dan opgenomen in iets beters. En dat Facebook kandidaat nummer 1 is als ‘groter systeem’, laat zich raden.

Deze blog is eerder gepubliceerd op www.bijgespijkerd.nl

The following two tabs change content below.
Bouwjaar: 1981. Wordt waargenomen in Amsterdam en omschreven als passievol, ruimdenkend en creatief. Een idealist met humor. Werkt als consultant online en crossmedia voor De Wijde Blik Communicatieadvies. Doet daar dingen in de RO: online brandmanagement, PR2.0, webcare, e-participatie en natuurlijk van alles met 'social media'. Af en toe leert hij via workshops of blogposts anderen zijn trucs. Vind ie leuk om te doen, mensen helpen. Klimt daarnaast graag in de pen. Soms spontaan, meestal betaald, maar altijd hobby. Krijg je geen genoeg van zijn teksten? Volg dan zijn spoor op Twitter... #hijbijtniet

Laatste berichten van Michiel Daalmans (toon alles)

Google+