Vorig jaar kreeg ik een mailtje van mijn oudste zoon, die weer wat nieuws had ontdekt. Ik meldde mij aan en daar zat ik dan: op twitter. In het begin voelde ik mij als een roepende in de woestijn met slechts een handjevol volgers.
Het was even zoeken, maar ik vond steeds meer mensen die mij wel interessant leken om te volgen. Die eerste periode was het vooral kijken en leren hoe anderen zich op twitter gedroegen. Een aantal mensen volgden terug.
Zo leerde ik steeds meer mensen kennen, die natuurlijk ook weer mensen kenden en…
Voordat ik het wist verzamelde ik een divers netwerk om mij heen van zeer verschillende mensen.
We begonnen steeds meer met elkaar te delen, ook met collega makelaars uit het hele land. Het doelloze gevoel van twitter begon plaats te maken voor enthousiasme. Het ene moment zit je in een boeiende discussie, een andere keer ben je lekker aan het dollen, zoals die beroemde donderdagavond van de huismus.
Inspiratie en informatie
Voor mij is twitter nu een belangrijke informatie bron geworden, daar waar je vroeger diverse sites voor afspeurde vind je nu alles op één plek. En als je met een brandende vraag zit kun je die stellen, grote kans dat iemand het antwoord weet. Twitteraars blijken namelijk erg behulpzaam te zijn. Daarnaast heb je tijdens koffie-en lunchpauzes via twitter altijd aanspraak. Wel zo gezellig als je alleen werkt.
Bovenal is twitter voor mij een enorme bron van inspiratie.
Nu ben ik supersnel op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en kan daar meteen op inhaken. Ik heb veel inspirerende en creatieve mensen leren kennen.
Is twitteren voor iedere makelaar geschikt?
Dat denk ik wel. Maar je moet het vooral leuk vinden om te doen.
Mijn doel was oorspronkelijk niet om mijn bedrijf te promoten, ik kwam op twitter als privé persoon en heb dat zo gelaten. Met een eenmanszaak is het eigenlijk toch wel verweven met elkaar. Ondertussen zijn er waardevolle contacten voor mijn bedrijf ontstaan en dat is mooi meegenomen.
Mijn idee is dat je alleen kunt twitteren op de manier die bij je past. De één plaatst alleen een tweet als hij zijn dagelijkse blog geplaatst heeft, de ander heeft meer contact met anderen.
Je kunt als bedrijf ervoor kiezen twee accounts te maken, eentje waar je alleen nieuws en feiten op zet. Als een soort laagdrempelige samenvatting van feiten die ook op je website te vinden zijn. Daarnaast de tweede meer persoonlijke account waar je het over totaal andere onderwerpen kunt hebben.
Tweetup
Afgelopen maand heb ik in Zeist mijn eerste tweetup meegemaakt (Tweist).
Dat was heel bijzonder. Voor die tijd had ik niemand van deze groep in het echte leven ontmoet, maar het voelde alsof ik ze al jaren kende.
Je hoefde geen kennis te maken, en gaat gewoon door met het contact waar je gebleven was.
Deze dag bewees mij, dat je echt alleen maar kunt twitteren op een manier die bij jou past. Want via tweets leer je elkaar beter kennen dan je in de gaten hebt.
Laatste berichten van Karin Damhuis (toon alles)
- Mag een makelaar ook eens vrij? - 2 september 2010
- Is twitter wel iets voor een makelaar? - 20 april 2010
- Koopavond, waarom eigenlijk niet? - 12 januari 2010
Makelaar 2.0 is een must. Hoort twitter daarbij? Onlangs is maar weer gebleken dat zelfs een relatie van een publiek persoon via o.a. twitter zijn huwelijk heeft gekost. Enigse bekendheid met het journalistenvak gebiedt mij te waarschuwen voor twitter (twitter is niet zo onschuldig als het lijkt). Linkedin is een prima media (interner in een group dan twitter), hoewel een bericht van mij op linkedin door een groupmember werd overgebracht aan een partij, die niet op linkedin zit (hoezo integriteit van de NVM-makelaar)!
Twitter is voor mij als startend ondernemer en vooral startende makelaar in een bestaande markt vol met traditionele makelaars, een uitkomst!
Via Twitter heb ik reeds 2 verkoopopdrachten verkregen, dus dat is een bijzonder goed resultaat in korte tijd.
Ik ben het eens met je, dat je wel goed moet overdenken hoe en wat je twittert en dat is per persoon verschillend natuurlijk.
Ik zou zeggen, we twitteren vrolijk verder… en zien waar het ons brengt.
Dit is écht leuk, zoveel reacties, complimenten en zoveel herkenning! Bedankt.
Een enorme eer als je deze blog gaat gebruiken als trainings materiaal voor je makelaar 2.0 trainingen Janneta…
Wat een prachtig voorbeeld van direct succes via Twitter Marco!
Goed artikel!
Je slaat de spijker op zijn kop. Je kunt wel nieuwe klanten bereiken via twitter maar doe het bovenal omdat het leuk is om contacten te leggen en te netwerken. Maar vooral jezelf blijven.
Erg leuk bovendien dat ik jou heb mogen ontmoeten via twitter!
Karin, ik onderschrijf je verhaal helemaal.
Ik denk dat ik het maar ga gebruiken als trainingsmateriaal in alle komende Makelaar 2.0™ trainingen.
En ja, via twitter kun je naast kennis en kennissen zeker opdrachten krijgen, ook als makelaar.
Zelf heb ik voor Woningadviseurs al diverse consumenten gesproken die naar aanleiding daarvan graag een verkoopgesprek wilden.
Want zoals je zegt, als je gewoon jezelf blijft en twittert op een manier die bij je past, kun je mensen ‘ontmoeten’ die je anders nooit zou tegenkomen…
Goe gedaan meis! Spijker op zijn kop: wij kennen elkaar immers ook via twitter!
Twitteren is inderdaad leuk en een enorme bron van inspiratie. En misschien heb je er ook nog iets aan.
Voorbeeld: afgelopen zaterdag twitterde ik tussen twee afspraken in dat van een zeker nieuwbouwproject 70% van de woning zojuist verkocht waren en de bouw dus zou starten. Binnen 2 minuten had ik de lokale krant aan de telefoon. Binnen een uur stond er een artikel hier over op hun website en maandag een artikel in de krant. Met mijn naam en mijn bedrijfsnaam. Gratis reclame dus en positief nieuws in de krant.
Hoorde onlangs inderdaad dat voor journalisten twitter een belangrijke nieuwsbron aan het worden is. Goed voor je!
Goed gedaan Marco!
Ik zie je blog-verslag hier wel verschijnen…
De spijker op zijn kop!
Door Twitter kun je nieuwe contacten leggen, ook klanten!
En inderdaad, je kan er echt veel informatie uithalen en uiteraard nieuwe mensen ontmoeten, wat erg gezellig kan zijn.
Precies zoals ik twitter voor ogen heb. Indirect kan de makelaar erg veel voordeel halen uit dit medium.
groeten