Selecteer een pagina

Op LinkedIn is er in de Group Vastgoedmarketing een interessant discussietopic gepost: Vastgoedsector moet marketing ontdekken. Marketing gaat een steeds belangrijker competentie worden binnen het vastgoed. Verkeerde de vastgoedsector voorheen namelijk in de luxepositie dat wat gemaakt werd, ook verkocht werd, dat is nu geheel veranderd als gevolg van de crisis.
Ik schreef de volgende reactie:

De bij het LNV® aangesloten verkoopstylisten noemen zich vastgoedmarketeers. Het dekt de lading zoveel beter dan de oorspronkelijke term ‘verkoopstylist’. Verkoopklaar maken heeft niets te maken met stileren. Een woning dient vermarkt te worden. Het huis is in dit marketingproces niets meer en niets minder dan een ‘bak stenen’. Het moet verkocht worden en snel. Graag ook nog tegen de hoogst mogelijke prijs. Niets doen levert in deze kopersmarkt ook niets op. Althans, snelheid en hoge verkoopprijs worden als doelen niet gehaald. Een woning wordt altijd wel een keer verkocht, zeker wanneer je maar lang genoeg wacht en maar genoeg van de vraagprijs afdoet. Wil je dat voorkomen, dan zul je er als huiseigenaar en makelaar tijd, energie of euro’s in moeten stoppen. Deze investeringen verdienen zich altijd terug.

Zowel verkopen als kopen is emotie. Bij de huiseigenaar moet de knop om. De te verkopen bak stenen moet niet meer als het gezellige knusse thuis gezien worden met de o zo eigen sfeer die de meeste kijkers snel op de vlucht doet slaan. De koper moet zich immers al in de woning zien wonen. Deze verkopende huiseigenaar kan dus niet achterover leunen en alleen de makelaar het werk laten doen. Maar de makelaar kan ook niet achterover leunen en wachten tot het huis zichzelf wel verkoopt.
Wysiwyg. Zo denkt nog menig huiseigenaar en makelaar, met een volledig disrespect naar de kijker c.q. potentiële koper.  Dat kon enkele jaren geleden nog wel, nu niet meer.

Amerikaanse statistieken wijzen uit dat door professionals verkoopklaar gemaakte woningen 83% sneller verkopen dan niet verkoopklaar gemaakte woningen. Huizen worden na ‘home staging’ binnen gemiddeld 37 dagen verkocht. Deze statistieken gaan op voor de gehele vastgoedmarkt. Het marketingconcept van verkoopstyling werkt wereldwijd hetzelfde en heeft hetzelfde effect. Ook in NL zien wij dat huizen binnen een maand verkocht worden. Succesverhalen van LNV® Verkoopstylisten van verkoop binnen een week en zelfs binnen een dag, ook in het lastiger hogere segment, bereiken mij regelmatig.
In verkoopstyling dien je te investeren. Een van de twee partijen zal dit moeten doen, of bij voorkeur beide. Handen ineen slaan voor een win-win situatie.

Statistieken Home Staging mei 2010

Met de reactie van Robèrt Dackus op de LinkedIn discussie ben ik het eens: de vastgoedsector is een conservatieve sector in de denktrant van kosten. Inderdaad, de ROI insteek is nog steeds onbekend en onbemind terrein….

Tja, hoezo dief van eigen portemonnee?

The following two tabs change content below.
Ingrid van der Aa is oprichter en eigenaar van de Styling Concepts Group, de overkoepelende organisatie voor het TrainingsCentrum Vastgoedstyling en Woningpresentatie en het Landelijk Netwerk Verkoopstylisten® - het LNV®. Dit eerste trainingscentrum in het vakgebied van vastgoedstyling in de Benelux is een erkend opleidingsinstituut en heeft inmiddels vele professionals afgeleverd. Leden van het LNV®, het oudste en grootste netwerk van volledig opgeleide vastgoedstylisten in Nederland, verlenen diensten aan ondermeer makelaars, huiseigenaren, projectontwikkelaars en woningcorporaties. Deze partijen hebben één gezamenlijk doel: woningen sneller verkopen tegen een zo hoog mogelijke vraagprijs.

Laatste berichten van Ingrid van der Aa (toon alles)

Google+