De titel van dit bericht doet wellicht vermoeden dat er een mysterieus virus rondwaart waar makelaars jeuk van krijgen. Ach, in zekere zin is dat misschien ook wel zo.
Regelmatig worden makelaars namelijk geteisterd door waarschijnlijk goedbedoelende maar bloedirritante ‘adviseurs’ op de woningmarkt. Meestal zijn dit hypotheekadviseurs. Prima vakmensen die klanten goed kunnen adviseren over de verschillende mogelijkheden bij de financiering van een woning.
Vaak wordt zo’n adviseur vóór de aankoop benaderd zodat de klant weet waar de financiële lat ligt. Da’s natuurlijk uitstekend. Weten waar je aan toe bent voorkomt teleurstelling.
Met die kennis op zak gaat de klant vaak zelfstandig het aankoopproces in. Dat is dan weer niet zo verstandig. De klant doet er namelijk goed aan juist op dit moment een vakkundige adviseur op dit gebied in te schakelen: de aankoopmakelaar. Dit gebeurt helaas nog steeds veel te weinig. Terwijl juist op dit moment voordeel te halen is voor de kopende klant (lagere aankoopprijs, geen risico, geen miskoop, etc.).
Maar goed, de klant ziet een woning, gaat deze bezichtigen, onderhandelt zelfstandig en gaat tot koop over. De gegevens voor de koopakte worden netjes aan de verkopend makelaar doorgegeven en die gaat een concept van de koopakte opmaken.
Ondertussen gaat de koper weer achter de financiering aan. En nu is het moment voor de hypotheekadviseur aangebroken om de klant aan zich te binden. En dat doe je het beste door de klant gratis advies aan te bieden. ‘Laat de koopakte maar naar mij sturen, dan neem ik hem voor je door’. En nu het voor de koper toch wat spannend gaat worden doet die dat dan ook maar.
Vaak vraag ik me af of die adviseur daadwerkelijk de akte doorleest en met de koper bespreekt. Ik vermoed dat het puur om de klantenbinding gaat. De hypotheekadviseur is ook geen makelaar. En als je de woning niet gezien hebt, de situatie niet kent en niet bij de onderhandelingen bent betrokken, hoe weet je dan of alles correct in de koopakte staat? Precies. Dat kun je dus niet weten. Van een echt goed advies kan dus geen sprake zijn.
Nog vervelender wordt het wanneer de hypotheekadviseur de akte wél leest en vindt dat er wijzigingen nodig zijn. Wijzigingen die maar al te vaak kant noch wal raken.
Een voorbeeld: vandaag was er een adviseur die stelde dat de formule voor de berekening van de terugkoopsom bij een koopgarantwoning niet klopte. Die kende de algemene rekenregels blijkbaar niet. U weet wel: eerst tussen haakjes, dan worteltrekken en machtsverheffen, dan delen en vermenigvuldigen en dan optellen en aftrekken. Bovendien wordt hier de standaard van de Stichting Opmaat (= stichting van koopgarant) gebruikt.
Ander voorbeeld: een adviseur die aangeeft dat de ontbindende voorwaarde zes weken moet zijn omdat er een NWWI taxatie nodig is. Vooral de verbazing in de stem wanneer wij uitleggen dat wij een NWWI taxatie binnen een dag of 2 -3 kunnen verzorgen en dat een andere taxateur dat dan waarschijnlijk ook wel kan. Je vraagt je af hoe kundig zo’n adviseur überhaupt is trouwens.
Als laatste de adviseur die we deze week nog maar eens belden over de akte. Hij zou hem doornemen en had een vraag. Daar hadden wij op gereageerd met het verzoek een akkoord te geven. ‘O, ja hoor, die is akkoord. Had ik moeten bellen?’ Wat een professional!
Dat een koper soms niet van de hoed en de rand weet, daar houden wij rekening mee. En daarom krijgt een koper natuurlijk uitleg over van alles. Maar een adviseur die meent zich te moeten mengen uit – in de meeste gevallen – puur eigen belang dat wekt irritatie op.
Op LinkedIn is over dit onderwerp ook een leuke discussie ontstaan. Ook de moeite van het doorlezen waard.
Moraal van het verhaal: schakel een geschikte adviseur in bij het kopen van een woning. Een aankoopmakelaar dus.
Laatste berichten van Marco van der Knaap (toon alles)
- Niet wachten, nu kopen! - 12 juli 2010
- Makelaarsirritatie - 17 juni 2010
- Onverkoopbaar - 13 mei 2010
Hoe herkenbaar. Wij hadden laatst met zo’n “adviseur” te maken. Allereerst heeft hij in de onderhandelingsfase zo ontzettend het bloed van ons en onze opdrachtgever weten te halen dat onze cli… Lees meerënt overwoog niet eens meer aan zijn cliënten te verkopen. Zooooo geen verstand van zaken die jongen echt vreselijk. Als verkopend makelaar had ik echt medelijden met de kandidaat-kopers dat zij in de handen waren gevallen van zo’n sujet dat echt overduidelijk “zijn” belangen boven het belang van zijn cliënten stelde. Het bleef dus niet bij het even nakijken van de koopakte maar deze financieel adviseur deed dus ook de onderhandelingen voor deze mensen en de beoordeling van de woning notabene in een plaats waar hij niet werkzaam was. Meneer kwam uit Amsterdam en deed even een zaakje in Haarlem.
Ten tweede verprutste meneer de adviseur het werk waar hij zich eigenlijk mee had bezig moeten houden. Nl het (op tijd) regelen van de financiering. Het had een haartje gescheeld of de kopers waren, na ingebreke gesteld te zijn, 10 % boete kwijt omdat de financiering niet op tijd geregeld was. Het betrof een jong stel en hun eerste woning. Echt schandalig. Wie neemt de consument in dit soort situaties in bescherming. Gaatje in de WFD ?