“Twitter? Ik zie het nut niet helemaal…” Niet alleen onze Bea kampt met deze opvatting. Veel leden uit mijn professionele en privé kennissenkring zitten met dezelfde vraagtekens. Keer op keer geef ik hen enthousiast tekst en uitleg. Omdat ik dat vaak ook per mail doe, kan ik met wat copy-pasten een Twitter-gids voor beginners maken. Puur uit eigen belang: scheelt mij weer gemail. Hier de eerste bijdrage.
Over deze uitleg
Dit is de zoveelste handleiding – uiteraard. Google maar eens… er zijn veel uitgebreide en nog veel meer eenvoudige twitter guides te vinden. Maar geen zoals deze: mijn Twitter-basics. Even voor alle duidelijkheid: ik ben geen Twitter-god. De tips die ik je ga geven zijn ook niet technisch, maar meer praktisch van aard. Hoe gebruik je Twitter als communicatiemiddel?
Allereerst…
Even terugkomend op de vraag: is Twitter een effectief of efficiënt communicatiemiddel? Tja, is de telefoon efficiënt? Niet bij mijn oma, wel bij mij. Voor mij is Twitter: een kennisnetwerk en een kansennetwerk. Ik tweet zelden wat ik eet. Geen teksten over de vogel die mijn raam passeert, enkel voor mij interessant nieuws en artikelen. Met ‘de chitchatter’ heb ik ook niet zoveel contact. Mijn oma zou dat dan weer wel hebben, die houdt immers van keuvelen. Kortom, net als met de telefoon is het gebruik per persoon verschillend.
Belangrijke les: kies een doel!
Daarom is het interessant om specifiek jouw Twitter-domein te bedenken. Te bedenken wat je er precies mee wilt. Een doel zullen we maar zeggen – meestal wel handig. Stel je zelf de vraag: zet ik het persoonlijk (privé) in of juist professioneel (carrière) in? Daarmee hou je het gebruik van het middel onder controle. Het middel moet natuurlijk niet het doel worden…
Neig je naar ADHD en wil je meerdere doelen na te streven op Twitter? Liefde, sociale contacten en carrière- allemaal tegelijk. Overweeg dan ook om meerdere accounts aan te maken. Je creëert aparte spreekbuizen voor je professionele en privé-netwerk. Doen we in het echte leven ook; we stellen ons professioneel en privé iets anders op. Vaak door ‘sociaal gewenst gedrag’ binnen een (sub)cultuur. “Normen en waarden”, zou mijn oma zeggen. Best logisch om ook online te doen.
Uiteraard ben je niet schizofreen en is deze scheiding niet hard. Het zit ‘m meer in de verhouding van informatie. De verhouding fun/privé/werk is bij mij (bij wijze van): 30/10/60. Vertel in je Bio wie je bent (profiel), zodat anderen weten of jullie een beetje matchen qua interesses. Bijvoorbeeld mijn bio is erg werkgefocussed, met wat aanvullende interesses.
Salesmen not allowed
Tot slot, nog een belangrijke wijsheid. Ben je van plan het commercieel in te gaan zetten? Maak je boodschap nooit reclamisch van aard! Ga niets ‘verkopen’ op Twitter. Zie het als een gezellig verjaardagsfeestje waar een vertegenwoordiger aanbelt. Vervelend. Daarom moet het inhoudelijk relevant zijn voor de ontvanger. En daarmee weer interessant. Heb je toch iets commercieels in de aanbieding? Doe dan alleen een suggestie doen ‘om te helpen’, op het moment dat het voor de ontvanger wenselijk is. Dat is natuurlijk ook in jouw voordeel, waar je ook best eerlijk over mag zijn. Want het is een win-win. Iedereen blij 🙂
Voor gevorderden…
Voor degenen die bovenstaand gesneden koek vonden. Of die nu al meer willen weten. Bekijk hieronder een filmpje voor gevorderden:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UvVg8PtaGWs[/youtube]
Laatste berichten van Michiel Daalmans (toon alles)
- Het Ciron Jaarboek Gebiedscommunicatie - 20 april 2011
- Waarom het goed is als hyves verdwijnt - 16 september 2010
- Community RO: met wat tijd en aandacht goud waard - 8 september 2010
Recente reacties