Traditionele (verhuur)makelaar kantoorruimte verliest terrein

flexas - kantoorruimte huren

Dit gastblog is geschreven door Koen de Wit – werkzaam bij Flexas.nl die gespecialiseerd zijn in het bemiddelen bij huur en verhuur van kantoorruimte.

Hotels, vluchten, telefoons, boeken en laptops: het zijn allemaal diensten en producten die  veelvuldig online aangeschaft worden. Jaar op jaar blijft het aantal online aankopen toenemen en de traditionele retailsector inleveren. Deze trend is nu ook duidelijk zichtbaar op de huizenmarkt en kantorenmarkt. Online bemiddelaars winnen steeds meer terrein ten opzichte van traditionele makelaars en het aantal ondernemers dat online op zoek gaat naar kantoorruimte blijft toenemen. Niet verrassend als je bedenkt dat de digitalisering in alle markten en branches plaatsvindt.

Te laat

Organisaties en makelaars in het commercieel vastgoed zijn te lang vast blijven houden aan hun werkwijze en vergeten te innoveren. Zij beschikken meestal wel over een website, maar deze dient vaak meer als portfolio en is zelden geoptimaliseerd voor een hoge ranking in Google.

kantoorruimte huren zoekopdracht op googleZoek maar eens in Google op ‘kantoorruimte huren’ of ‘vastgoed makelaar’. DTZ Zadelhof, de grootste vastgoed makelaar van Nederland, staat bij beide zoekopdrachten niet in de top 100 zoekresultaten.

Traditionele makelaars hebben hier een gapend gat in de markt opengelaten, waar online bemiddelaars gewillig ingesprongen zijn. Dit had eenvoudig voorkomen kunnen worden als zij op tijd beseft hadden dat ontwikkelingen op de kantorenmarkt inherent verbonden zijn met de ontwikkelingen rond het gebruik van internet. Inmiddels is de opgelopen online achterstand praktisch onmogelijk in te lopen.

Dat online bemiddelaars zo snel terrein winnen komt ook onder andere door de toename van het aantal nieuwe verhuurconcepten zoals HNK, TOO, WeWork en Spaces. Deze flexibele kantorenconcepten spelen in op de toenemende vraag van organisaties en ondernemers naar inspirerende werkplekken op basis van flexibele huurvoorwaarden.

Grote organisaties zoeken kantoorruimte ook steeds meer online

In eerste instantie maakten er voornamelijk freelancers en kleine bedrijven gebruik van de diensten van de online kantoorruimte bemiddelaars. Wanneer je echter goed naar de ontwikkelingen kijkt, valt het op dat de gemiddelde omvang van de bedrijven die aankloppen voor hulp, ieder jaar toeneemt. Bovendien ligt het totaal aantal transacties vaak zeer hoog.

De huidige top van grote organisaties en corporaties is niet opgegroeid met internet en zoekmachines als Google. Wanneer zij een kantoor zoeken verloopt dit veelal via bestaande contacten in de makelaarswereld. In tegenstelling tot deze generatie zullen de toekomstige beslissingsmakers en facility managers naar alle waarschijnlijkheid eerst zelf online op zoek gaan. Dan komen zij gegarandeerd uit bij de online kantoorruimte specialisten. Hierdoor is het niet onrealistisch om te verwachten dat het gemiddelde formaat van bedrijven die zelf op zoek gaan naar een kantoor in de toekomst alleen maar zal blijven toenemen.

Het verschil in presentatie van het aanbod

Het online aanbod van deze relatief nieuwe partijen in de markt ziet er vele malen beter uit dan het aanbod van de traditionele makelaars. De website is namelijk hét instrument dat gebruikt wordt om ondernemers die op zoek zijn naar een kantoorruimte, zo goed en efficiënt mogelijk te helpen. Alles draait om de website en het gevoel wat hiermee bij de bezoeker gecreëerd wordt. Zo hebben sommige sites zelfs een vergelijkingsfunctie, klantbeoordelingen, video’s en virtuele rondleidingen op hun website staan. Dat is met name handig bij een zoektocht naar een kantoorruimte in één van de grote steden, waar het aanbod zeer uitgebreid is.

Het contrast met de websites van makelaars is daardoor groot. Hier staan vaak een aantal foto’s die soms kwalitatief slecht zijn en vergezeld zijn van een summiere omschrijving die niet tot de verbeelding spreekt.

Online brokers geven ook advies

Door het gemak waarmee ondernemers en organisaties tegenwoordig zelf online kantoorruimtes kunnen zoeken en vergelijken is de hulp en aanwezigheid van de traditionele makelaar niet meer vanzelfsprekend. Hier spelen de online specialisten op in door advies te geven, suggesties te doen, hun netwerk te gebruiken en met alternatieven te komen. Hierdoor is de aanhuurmakelaar niet meer nodig of, pas in een later stadium van de zoektocht.

Eigenaren, verhuurders en operators nemen werk over

Een ander terrein waarop de traditionele makelaars moeten inleveren is de afhankelijkheid van eigenaren, verhuurders en operators. Vroeger waren zij met exclusieve overeenkomsten praktisch geheel afhankelijk van hun makelaar. Als er een huurder buiten de makelaar om binnen kwam moest er alsnog courtage betaalt worden. Tegenwoordig gaan er maar weinig eigenaren van kantoorruimte akkoord met een exclusieve overeenkomst. Bovendien nemen zij steeds meer werk van de makelaars over.

Traditioneel loopt alle contact tussen huurder en verhuurder via regionale of landelijke makelaars(kantoren). De makelaar doet de bezichtiging en onderhandeling. Steeds meer verhuurders doen dit tegenwoordig zelf. Dat is logisch, want de lijnen zijn korter, zij weten precies wat de mogelijkheden zijn en wie is er meer gemotiveerd om een kantoor te verhuren dan de eigenaar zelf? Door het directe contact tussen huurder en verhuurder kan bovendien het incentive om te gaan huren gemakkelijker gevonden en benut worden.

De online broker houdt zich in dit gedeelte van de zoektocht naar kantoorruimte op de achtergrond en is er met name om te zorgen dat alles in goede banen geleid wordt. Zowel huurder als verhuurder kan bij hen terecht voor advies en begeleiding. Het proces van interesse tot overeenkomst is hierdoor aanzienlijk korter geworden.

Is de rol van de makelaar uitgespeeld?

Voorlopig is de rol van de makelaar nog niet uitgespeeld. Hun monopolie op de markt en specifieke kantoorgebouwen lijkt echter wel op zijn einde. Daarnaast zijn niet alle aanbieders van kantoorruimte bereidt om zelf bezichtigingen te doen. Toch valt te verwachten dat de traditionele makelaar steeds minder gebruikt zal worden, helemaal zodra de jongere generaties van nu in de top posities van het bedrijfsleven terechtkomen. De toekomst is online.

The following two tabs change content below.

Gastblogger

Artikelen in deze groep zijn geschreven door verschillende mensen die eenmalig of af en toe een bijdrage leveren aan De Scherpe Pen. Ook jij kan een gastblog insturen! Maak daarvoor gebruik van het contactformulier of stuur een email naar info (at) descherpepen puntje nl.

Geef een reactie

Google+