Tijd is waarschijnlijk je duurste asset. Je hebt er nooit meer of minder van dan iemand anders. Elke seconde tikt gewoon weg, ongeacht wat je er mee doet. Gebruik het dus verstandig en zorg er voor dat wat je er mee doet de grootst mogelijke impact heeft op je business (en je persoonlijke leven).
Stuur een handgeschreven bericht
Heel veel communicatie verloopt via software, via een toetsenbord. Denk alleen al aan email, Facebook, WhatsApp en alle andere tools die je digitaal gebruikt. Daarnaast is er de telefoon voor een persoonlijk gesprek. Maar wanneer heb je voor het laatst een handgeschreven bericht verstuurd?
Zo’n eenvoudig kaartje heeft 3 hele grote voordelen:
- goedkoop
- snel
- grote impact
Dat zijn de wijze lessen van Brian Buffini, een hoog aangeschreven trainer en motivator in de makelaardij. Bekijk zijn video maar even. Waarschuwing vooraf, hij praat redelijk snel. Gelukkig herhaalt hij het meeste een keer.
Mijn handschrift is slecht of onleesbaar
Dan nog is het versturen van een handgeschreven bericht krachtig. Het kost je misschien iets meer tijd om het netjes te doen, en je kan de boodschap wat korter maken. Het is echter geen reden om niet even een handgeschreven bericht te maken.
Voor/aan wie schrijf ik dat bericht?
Laat je fantasie eens de vrije gang gaan!
Zo kan je een collega makelaar bedanken omdat die een klant naar jou heeft verwezen, of omdat die iets extra’s voor je heeft gedaan waarvan je weet dat hij er moeite voor gedaan heeft. Of de notaris, de hypotheeknemer, de buren, er zijn mogelijkheden genoeg.
- Gewoon om iemand blij te maken
- Om te feliciteren, bijvoorbeeld als de transactie rond is
- Als bedankje aan je klant, omdat die het huis zo netjes heeft gemaakt voor de bezichtiging
- Om in contact te komen met iemand waar je wel zaken mee wilt gaan doen
- Aan je leverancier, om ze te laten weten dat je fijn met ze samenwerkt
Er zijn genoeg redenen te bedenken.
Maak er een gewoonte van om per week 5 kaartjes, berichtjes of bedankjes met de hand te schrijven en te versturen of even langs te brengen. Je zult al snel merken dat de ontvangers het echt waarderen. Na een tijdje gaat er zelfs over gesproken worden, op positieve wijze.
Geloof je het niet? Doe het eens een kwartaal structureel wel. Daarna mag je vertellen waarom het toch niet werkte.
Wil je weten hoe het is voor iemand om handgeschreven berichten te ontvangen en welke impact dat heeft gemaakt? Lees even dit blog van een coach die weet hoe het werkt, en de impact die handgeschreven kaarten op haar hebben gemaakt.
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Leuk blog. Ik stuur regelmatig een handgeschreven MakelMail ansichtkaart met bijvoorbeeld een felicitatie voor een jubileum. Geen verkoopachtige teksten. Gewoon LEUK!