Selecteer een pagina

2 jaar geleden schreef ik al een blog over het toepassen van en de invloed van betaalde producten op Funda.  Nu een update. Hoe staat het ermee?

De marktpositie van Funda is de afgelopen 2 jaar in een moeilijke huizenmarkt alleen maar belangrijker en groter geworden. Zoek je een huis, dan zoek je allereerst op Funda en daarna misschien op een andere huizensite als Jaap of Huislijn. Of voor wellicht uitgebreidere informatie op de website van de makelaar zelf.

Funda

De NVM is de afgelopen jaren in actie gekomen tegen ‘algemene’ 360 graden foto’s of video’s van pleinen, parken en zelfs van de makelaarskantoren zelf. Dit kom je dan ook (gelukkig) bijna niet meer tegen. Goed gedaan! De info op Funda gaat echt weer over de woningen zelf!

De consument kent en erkent Funda. Het feit dat Funda sinds 2008 elk jaar tot ‘website van het jaar’ gekroond wordt onderstreept dit. De site ziet er goed uit, is overzichtelijk en toont snel, makkelijk en goed informatie over de woningen.

De consument

Maar nu mijn punt…. kent en erkent Funda de consument? Denkt Funda in en vanuit het belang van de consument? Mijn mening is: nee!

Als ik zoek op Funda wordt bovenaan de resultaatlijst niet de woning getoond die het beste past in mijn zoekprofiel, maar daar wordt nog steeds de woning met de meeste betaalde producten getoond. De volgorde van de ranking van de woningen is nog steeds hetzelfde als 2 jaar terug en dat vind ik vreemd. Dit in een woningmarkt die wel veranderd is en waar het huizenaanbod is toegenomen. Als de betaalde producten geen verschil maken tussen het aanbod, dan zorgt het alfabet voor het eindoordeel: de Albatrosstraat verkoopt dan nog altijd 25 keer beter dan de Zangvogelweg. Ongelovelijk!

Dit is waar Funda nog in kan verbeteren: natuurlijk is Funda een bedrijf en elk bedrijf wil winst maken. Dat is logisch. Maar ik ben van mening dat je als huizenZOEKsite het meest passende woningaanbod moet tonen naar aanleiding van het opgegeven zoekprofiel: prijs, plaats, oppervlaktes en andere kenmerken.

Een product als TopHuis mag uiteraard de ranking beïnvloeden. De overige producten geven de consument meer informatie of een beter beeld over de woning en geeft de makelaar de kans om de presentaties te verbeteren, maar laat het huis niet per definitie beter passen in het zoekprofiel van de consument. Laat staan het alfabet!

Funda: kijk alsjeblieft naar de zoekresultaten vanuit jullie doelgroep en dat is de Nederlandse huizenzoeker, niet de makelaar en ook niet jullie inkomsten. Zorg ervoor dat de consument een resultaatlijst krijgt die duidelijk opgebouwd is en waar ze het zoekprofiel duidelijk in herkennen. Het is toch jammer als het ideale huis pas op, pak ‘m beet, pagina 5 getoond wordt omwille van jullie bedrijfsresultaat? Het lost niet de woningmarktcrisis op, maar bevordert misschien wel de doorlooptijd.

The following two tabs change content below.
Timo is sinds september 2003 werkzaam bij De Ruiter Makelaarshuis BV te Amersfoort en is daar werkzaam als Officemanager. Verder is hij een trotse vader van 3 dochters. Uiteraard besteedt hij daar veel vrije tijd aan en natuurlijk aan zijn vrouw! Timo is op twitter te volgen via www.twitter.com/TimoEkhart
Google+