2 jaar geleden schreef ik al een blog over het toepassen van en de invloed van betaalde producten op Funda. Nu een update. Hoe staat het ermee?
De marktpositie van Funda is de afgelopen 2 jaar in een moeilijke huizenmarkt alleen maar belangrijker en groter geworden. Zoek je een huis, dan zoek je allereerst op Funda en daarna misschien op een andere huizensite als Jaap of Huislijn. Of voor wellicht uitgebreidere informatie op de website van de makelaar zelf.
Funda
De NVM is de afgelopen jaren in actie gekomen tegen ‘algemene’ 360 graden foto’s of video’s van pleinen, parken en zelfs van de makelaarskantoren zelf. Dit kom je dan ook (gelukkig) bijna niet meer tegen. Goed gedaan! De info op Funda gaat echt weer over de woningen zelf!
De consument kent en erkent Funda. Het feit dat Funda sinds 2008 elk jaar tot ‘website van het jaar’ gekroond wordt onderstreept dit. De site ziet er goed uit, is overzichtelijk en toont snel, makkelijk en goed informatie over de woningen.
De consument
Maar nu mijn punt…. kent en erkent Funda de consument? Denkt Funda in en vanuit het belang van de consument? Mijn mening is: nee!
Als ik zoek op Funda wordt bovenaan de resultaatlijst niet de woning getoond die het beste past in mijn zoekprofiel, maar daar wordt nog steeds de woning met de meeste betaalde producten getoond. De volgorde van de ranking van de woningen is nog steeds hetzelfde als 2 jaar terug en dat vind ik vreemd. Dit in een woningmarkt die wel veranderd is en waar het huizenaanbod is toegenomen. Als de betaalde producten geen verschil maken tussen het aanbod, dan zorgt het alfabet voor het eindoordeel: de Albatrosstraat verkoopt dan nog altijd 25 keer beter dan de Zangvogelweg. Ongelovelijk!
Dit is waar Funda nog in kan verbeteren: natuurlijk is Funda een bedrijf en elk bedrijf wil winst maken. Dat is logisch. Maar ik ben van mening dat je als huizenZOEKsite het meest passende woningaanbod moet tonen naar aanleiding van het opgegeven zoekprofiel: prijs, plaats, oppervlaktes en andere kenmerken.
Een product als TopHuis mag uiteraard de ranking beïnvloeden. De overige producten geven de consument meer informatie of een beter beeld over de woning en geeft de makelaar de kans om de presentaties te verbeteren, maar laat het huis niet per definitie beter passen in het zoekprofiel van de consument. Laat staan het alfabet!
Funda: kijk alsjeblieft naar de zoekresultaten vanuit jullie doelgroep en dat is de Nederlandse huizenzoeker, niet de makelaar en ook niet jullie inkomsten. Zorg ervoor dat de consument een resultaatlijst krijgt die duidelijk opgebouwd is en waar ze het zoekprofiel duidelijk in herkennen. Het is toch jammer als het ideale huis pas op, pak ‘m beet, pagina 5 getoond wordt omwille van jullie bedrijfsresultaat? Het lost niet de woningmarktcrisis op, maar bevordert misschien wel de doorlooptijd.
Laatste berichten van Timo Ekhart (toon alles)
- De Albatrosstraat verkoopt 25 keer beter dan de Zangvogelweg - 19 november 2012
- Slim en actief of dom en slecht bedacht? - 11 november 2010
- Maak het jezelf makkelijk met het nieuwe taxatiemodel - 2 november 2010
Beste Timo,
Funda toont uitsluitend aanbod dat volledig aan de ingevoerde zoekopdracht voldoet. In die zin zou dus elke woning de droomwoning moeten zijn. Ik zie niet in hoe zij woningen zou kunnen ranken op droomwoning-potentie. Dit is voor iedere woningzoeker anders.
Dat woningen met betaalde producten eerst worden getoond vind ik persoonlijk voor de woningzoeker ook een pluspunt aangezien deze eerst de objecten te zien krijgt met video’s en dergelijke. Hoe completer hoe beter.
Just my opinion…
Helemaal mee eens. En als Funda dan toch eens aan de slag gaat. Voer dan meteen zoektermen in om een huis te kunnen vinden op een gewenste afstand van voorzieningen zoals scholen, winkels, bushaltes, station e.d. Of juist landelijk met veel ruimte en dorpen met max. zoveel inwoners. En dan meteen gelijke rechten voor alle brancheverenigingen.