Het is niet zomaar dat piloten, ik noem maar wat, altijd alles met een checklist controleren. Het voorkomt fouten. Daarboven in de lucht op 10 kilometer hoogte kan een kleine fout hele grote gevolgen hebben.
Makelaardij
Ook in de makelaardij kan een kleine fout grote gevolgen hebben. Alleen is de impact wat kleiner als je er van een afstandje naar kijkt. Een boeing 777 heeft al snel 350 personen aan boord. Een huishouden bestaat gemiddeld uit 2,3 personen.
Dichtbij
Verplaats je nu eens als betrokkene… Je hebt een familielid in dat vliegtuig zitten, of een familielid koopt een huis. In beide gevallen gaat er iets mis. Dan interesseren je die andere 349 inzittenden niet zo veel (triest maar waar). Het gaat altijd om 1 persoon. Ook bij dat vliegtuig, alleen daar is het 350x 1 persoon.
3 redenen
3 redenen waarom het ook in de makelaardij goed is om met checklists te werken. Het maakt niet uit of het gaat om een checklist bij in-verkoopname (die veel voorkomt) of een checklist bij een bezichtiging (wie gebruikt dat?).
- Ga niet af op ‘ervaring’
Feit is dat je jezelf vaker overschat dan je door hebt. Er zitten gaten in het geheugen en je beoordelingsvermogen. Dat het gisteren toch ook goed ging is geen reden dat het vandaag goed gaat. De kans op een ‘foutje’ blijft altijd aanwezig. Dat neem je weg met een goede checklist. - Checklists werken
Dankzij de invoering van checklists in ziekenhuizen (Michigan – bron MT) werd het aantal centrale lijninfecties met 66% verminderd. 1500 levens gered en 175 miljoen dollar bespaart in 18 maanden tijd. Overtuigt? Ga anders ook eens kijken naar airline disasters en ontdek hoeveel ongelukken voorkomen hadden worden dankzij (goed gebruik van) de checklist. In de makelaardij zal het niet anders zijn. Voorkomen is beter dan problemen moeten oplossen. - Geen blinde vlek
Je wordt als mens niet uitgeschakeld door een checklist. 93% van de mensen die in hun normale werk werden geconfronteerd met checklists wil niet meer zonder werken. Het heeft ongeveer 3 maanden nodig voordat je er echt aan gewend bent, maar dan ben je ook echt verkocht! Je dienstverlening wordt er beter door.
Jouw beurt
Welke checklists gebruik je al? Waar zou je nog meer gebruik kunnen gaan maken van checklists?
Heb jij een checklist waar je trots op bent? Stuur die maar op, dan plaats ik hem als download bij deze blogpost. Want wat heb je er aan als jij als enige ervan profiteert?
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Ik ben de koningin van de checklists!
En dat geldt dan zowel zakelijk als privé.
Inderdaad hebben wij, net als Frits, op kantoor als eerste pagina van elk dossier een uitgebreide checklist zitten. Deze loopt van het begin tot het einde van het proces.
Omdat deze op de eerste pagina van ons dossier zit, is de checklist altijd het eerste dat wij zien als we een (ja nog steeds papieren!) dossier openen. Maar daarmee wel effectief, want als de ene collega misschien een check is vergeten, merkt een ander het op en kan het alsnog opgepakt/gedaan worden en dus afgevinkt.
Helemaal mee eens, dat ook al doe je dingen al jarenlang, je toch dingen kunt vergeten. Soms ben je te gehaast of gestresst, soms is het zo’n routine klus dat je maar half in de gaten hebt wat je ook al weer echt aan het doen was…
In privé gebruik ik de checklists onder andere voor de vakanties! Heerlijk. De laatste jaren ga ik in elk geval niet weg met het idee: heb ik alles wel, ben ik niks vergeten.
Jaren geleden ben ik ooit eens begonnen met zo’n lijst, inmiddels is deze opgesplitst in een zomer- en wintervakantie lijst. Door de jaren heen is deze lijst aangevuld (en heeeeel soms is er iets verwijderd ;-)) met de dingen die toch nog ontbraken tijdens de vakantie.
Heerlijk al die lijstjes, doe mij er nog maar een paar..
Helemaal mee eens! Wij hebben zelfs een checklist van de checklists 😉
Op mijn kantoor gebruiken wij ten behoeve van ieder dossier uitgebreide checklists. Het helpt ons iedere dag weer om nog beter voor onze opdrachtgevers/klanten actief te mogen zijn.
Door de grote hoeveelheid werkzaamheden vanaf het eerste contact met veel klanten/opdrachtgevers kunnen wij niet meer zonder checklists en (digitale) agenda’s. Zonder cheklists is kans heel groot dat zaken worden vergeten met alle veelal negatieve gevolgen van dien.
Het gebruik van checklists vergroot de efficiëncy, verkleint de kans op misslagen, bespaart dus kosten en verhoogt bovendien de klanttevredenheid.