Selecteer een pagina

In overleg met een makelaar uit het noorden van Nederland, hoorde ik het volgende opmerkelijke verhaal.

Als makelaar laat ik mijn klanten kennismaken met de voordelen van het hebben van een aankoopmakelaar. De klanten krijgen van mij het eerste consult gratis en dat is meestal goed genoeg om mijn dienstverlening als aankoopmakelaar aan te tonen.

Zo ook met deze klant. Een stel van buiten de regio had interesse getoond in een woning uit mijn werkgebied en kwam binnenlopen in mijn kantoor in de winkelstraat. Het pand stond al een tijdje in de verkoop bij een collega makelaar.

Ik legde mijn werkwijze uit aan deze mensen. Het stel was al 2 keer in de woning geweest voor een bezichtiging en waren eigenlijk klaar om een bod te doen. De hulp van een lokaal bekende makelaar konden ze goed gebruiken zeiden ze.

Het was de bedoeling dat ik namens hen een bod op de woning zou doen en de hele onderhandeling verder aan mij over te laten. Mijn stelling was dat ik geen bod deed, hoe verliefd de klant ook was, als ik niet eerst zelf was wezen kijken. Na overleg maakten we een afspraak om die middag nog de derde bezichtiging te gaan doen.

Bij binnenkomst in de woning, vroeg ik als eerste om even het luik achter de voordeur te openen en mij een blik onder de vloer te laten werpen. Dit was nieuw voor het geïnteresseerde echtpaar en ook nieuw voor de verkopende makelaar die vanzelfsprekend aanwezig was voor de bezichtiging. Het luik ging open en een champignon kwekerij verspreide een muffe geur en het water stond tot vlak onder de vloerbalken.

Nadere inspectie onthulde ernstige verrotting van de vloerbalken. Vol ongeloof staarde het echtpaar elkaar aan. Ik vroeg me af waarom de verkopende makelaar mij zo boos aankeek… De deal voor hem leek zo dichtbij en was plotseling heel ver weg.

Het echtpaar vertrok spoorslags. Nabellen van het echtpaar leerde mij dat men het vertrouwen in een woning in het noorden had verloren. Ze bleven wonen in hun huidige huis… Jammer klant verloren!”

Moraal van dit verhaal.: Ook als je superservice verleent door een klant te behoeden voor een verkeerde beslissing, kun je als makelaar nog wel eens het deksel op de neus krijgen. De woning staat overigens nog steeds te koop.

The following two tabs change content below.
Jan Willem is al 10 jaar werkzaam in het bedenken en optimaliseren van automatisering voor makelaars die efficient en klantvriendelijk willen groeien. Integratie van individuele oplossingen tot een bruikbaar geheel. Jan Willem is directeur eigenaar van CubicEyes en is gecertificeerd uitwisselpartner van de NVM.

Laatste berichten van Jan Willem de Graaf (toon alles)

Google+