Dat zou nog eens wat zijn! De makelaardij als voorbeeld voor andere branches, enkel en alleen omdat de makelaars ‘het’ wel snappen. Vanwege het succes in hun markt, de innovativiteit die ze gebruiken en het voorbeeld dat ze stellen. Dat zou toch prima kunnen?
Voorbeeld
Voordat het zover is kunnen de makelaars nog een voorbeeld nemen aan een ander bedrijf, andere bedrijfstak en een andere filosofie. Eentje waar het succes niet te stoppen lijkt. Eentje waar iedereen wel iets over gehoord heeft of zelfs dagelijks mee te maken heeft. Google.
Begin dan eenvoudigweg met het lezen van het boek ‘What would Google Do?‘ of uiteraard de Nederlandse versie ‘Wat Zou Google Doen?‘. Toegegeven, het is een dikke pil. In mijn geval dan, want het betrof de 1.0 papieren offline versie.
Waarom zou je WZGD lezen?
Omdat het je ogen doet openen. Ongeacht waar je zelf staat met je makelaarskantoor qua inzet van online mogelijkheden. Het gaat namelijk helemaal niet om Google, ook al wordt de naam wel erg vaak genoemd. Het gaat om de achterliggende redenen waarom Google zo succesvol is geworden en blijft.
Het leuke daarvan is dat eigenlijk alle redenen uit het boek ook toepasbaar zijn op je eigen makelaarskantoor. Wanneer je nu je wenkbrauwen fronst en je afvraagt hoe dat mogelijk is, lees het zelf!
Het boek heeft me continue geboeid, pen en papier naast me. Het heeft vraagtekens omgezet in uitroeptekens en nieuwe vraagtekens opgeworpen. Namelijk, kan ik dat ook? Gaat mij zoiets ook lukken?
Dit boek is simpelweg een #mustread voor makelaars. Niet omdat je Google wil gaan begrijpen, of omdat je ook een zoekmachine wilt starten. Nonsens. Maar wel omdat het een fenomenale bijdrage kan leveren aan het verschil in je kantoor. Het verschil tussen sluiten en succes.
ps- Ga dan ook Gehaktballen met Slagroom lezen…
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Leuk dat dit boek en de impact ervan op de makelaardij nu andermaal onder de aandacht gebracht wordt. Al in juni 2009 schreef ik over dit boek. Voor geïnteresseerden heb ik het hele hoofdstuk over de makelaardij online geplaatst. Zie: http://blog.yes-co.nl/2009/06/26/makelaardij-wat-zou-google-doen/
Dank je Joost 🙂
Vanzelfsprekend heb ook ik dat hoofdstuk gelezen en er zijn dan twee dingen die ik daar kort over kan zeggen.
1) Dat de makelaardij drastisch gaat veranderen zie ik ook gebeuren, maar ik zie het niet volledig verdwijnen zoals Jeff Jarvis stelt.
2) Om dat hoofdstukje goed te kunnen bevatten, is het wel nodig om meer info uit het boek te hebben. Alleenstaand kan het nogal verkeerd worden geïnterpreteerd en dan slaat het de plank mis, imho…
Han, een goed voorbeeld van Pad1: Kijken naar alternatieven in andere branches.