Selecteer een pagina

SeniorenmarketingMijn moeder wordt dit jaar zestig en is op zoek naar een nieuwe woning. Maar zelfs in Rotterdam is dat niet eenvoudig. Terwijl dat toch een stad is met een vragersmarkt voor woningen.

Als 55-plusser komt ze weliswaar in aanmerking voor een seniorenwoning, maar dat viel herhaaldelijk tegen. Met een gemiddelde leeftijd van 75 niet helemaal haar leeftijdsgroep. Ook het belangrijkste gespreksonderwerp ‘de toename van het aantal allochtonen in de wijk’ is niet haar favoriete onderwerp. Bovendien woont ze liever in de stad . Dan kan ze makkelijk naar de markt of de culturele voorzieningen bezoeken.

Congres: Zo wil ik wonen

Deze thematiek werd tijdens een deelsessie van het congres ‘Zo wil ik wonen’ besproken. Kun je 55 plussers als één doelgroep zien? Of bestaat deze leeftijdscategorie uit meerdere leefstijlen? En hoe kun je inspelen op de woonwensen van deze leefstijlen?

De senior bestaat niet

De eerste spreker was hier heel duidelijk over: de senior bestaat niet. De groep 55 plussers in Nederland groeit snel. Vind de juiste niches in deze markt en boor nieuwe kansen aan. Bekijk de presentatie van Robert Dackus voor meer informatie.

Vraaggestuurd ontwikkelen

De tweede spreker liet zien dat je voor specifieke groepen senioren prima vraaggestuurd woningen kan ontwikkelen. Met het concept Second Bloom worden online de wensen van senioren in kaart gebracht. Wanneer er een voldoende grote groep geïnteresseerden met vergelijkbare wensen is wordt het ontwikkelingsproces opgestart.

Senior city

Een ander concept is de seniorenstad naar Amerikaans model. Een stad exclusief voor senioren en van alle gemakken voorzien. Het onderzoek ‘De vraag naar wonen in een seniorenstad’ laat zien dat hier in Nederland weinig vraag naar is. Dat blijkt ook uit het onderzoek van VROM.

Wat willen ze nou?

Wat willen bepaalde groepen senioren dan wel? Uit het onderzoek ‘Hoe willen kapitaalkrachtige senioren wonen?’ blijkt dat senioren vooral verhuizen vanwege hun gezondheid. Twee derde weet al precies in welke gemeente hij wil wonen. En het merendeel zoekt een appartement, gevolgd door een vrijstaande woning. Bekijk hier alle onderzoeksresultaten.

Kortom, de woonwensen van 55 plussers zijn net zo complex als voor alle andere leeftijdscategorieën. Het loont om hier goed onderzoek naar te doen. Verruim uw blik en pas uw marketing en communicatie hier op aan.

Gastbijdrage van Wiebe de Ridder, sr. communictieadvieseur De Wijde Blik, hoofdredacteur Ruimtevolk.

The following two tabs change content below.
Bouwjaar: 1981. Wordt waargenomen in Amsterdam en omschreven als passievol, ruimdenkend en creatief. Een idealist met humor. Werkt als consultant online en crossmedia voor De Wijde Blik Communicatieadvies. Doet daar dingen in de RO: online brandmanagement, PR2.0, webcare, e-participatie en natuurlijk van alles met 'social media'. Af en toe leert hij via workshops of blogposts anderen zijn trucs. Vind ie leuk om te doen, mensen helpen. Klimt daarnaast graag in de pen. Soms spontaan, meestal betaald, maar altijd hobby. Krijg je geen genoeg van zijn teksten? Volg dan zijn spoor op Twitter... #hijbijtniet

Laatste berichten van Michiel Daalmans (toon alles)

Google+