Recentelijk op Active Rain een geweldige post gelezen over de verschillende redenen waarom uw woning niet verkocht raakt. Hieronder een samenvatting ervan, in volgorde van belangrijkheid. Geen mooie woorden waar de makelaar mee komt, gewoon hoe het is.
- Slechte foto’s
Meer dan 80% van de woningzoekenden beginnen die tocht op het internet. Het eerste waar naar gekeken wordt, zodra de woning in de juiste plaats ligt, van het gewenste soort en betaalbaar is, dat zijn de foto’s.
Die foto’s kunnen er maar beter perfect uitzien anders is uw koper alweer weg en kijkt naar een andere woning. Maar als uw woning (met die geweldige foto’s) deze screening doorstaat is er een grote kans dat er wel bezichtigd gaat worden.
Kopers vandaag de dag zijn gewend aan foto’s van kwaliteit. Tegenlicht, rommel, vertekeningen (groothoeklens) of onscherpe foto’s zijn funest. Zie ook deze post mbt foto’s.
Te duur
Het is moeilijk om objectief naar uw woning te kijken. Maar de koper doet dat wel, het is dus van belang om uw emoties en bindingen met uw huis te negeren. Wees objectief, wees een koper.
Ga zelf kijken wat er nog meer te koop is in uw prijsklasse/locatie/woningtype en ga lekker vergelijken. Zou u uw huis kopen voor het bedrag wat u graag wilt hebben?
Zo nee, dan kunt u uw huis een ‘upgrade’ geven zodat het meerwaarde krijgt, ook ten opzichte van de woningen die u inmiddels heeft vergeleken. Of u moet uw trots even vergeten en kiezen voor een lagere prijs – maar dan wel met een verkocht huis als resultaat! Is dat niet het uitgangspunt van het feit dat uw woning te koop staat?
Ach, u wilt uw prijs niet verlagen? Overweeg dan gewoon om het niet te koop te zetten.
- Het mist charisma
Dit kan van-alles-en-nog-wat zijn. Van de aanwezigheid van uw blaffende hond tot en met de geur van een verse luier. Mogelijk is het tapijt wat versleten, is het houtwerk enigszins verrot. Alles wat op het internet niet gezien of ervaren wordt maar tijdens de bezichtiging duidelijk aanwezig is.
Zorg ervoor dat alles er tip-top uitziet, alles fris ruikt, opgeruimd is en de persoonlijke herinneringen afwezig zijn.
- U bent onzichtbaar
Zoals in punt 1 al gesteld komen uw kopers via het internet, vrijwel altijd. Staat uw huis alleen op funda en denkt u daarmee klaar te zijn? Lekker achterover zitten want de koper komt wel? Vergeet het maar!
Zorg ervoor dat uw huis op elke mogelijke woningwebsite te vinden is. Hoe vaker uw woning wordt gezien, des te meer kans dat uw woning (tijdig) verkocht wordt.
Zorg er dus voor dat uw woning ook te vinden is op huislijn, jaap, moviq, zoekallehuizen, miljoenhuizen en ga zo maar door. Want dat zijn de plaatsen waar uw kopers ook komen.
- Winkeldochter
Okay – bovenstaande tips komen voor u te laat. De woning staat al een lange tijd te koop, voor een te hoge vraagprijs. Mogelijk is sindsdien de vraagprijs al een paar keer gezakt zodat het nu correct geprijst is, maar uw woning is een winkeldochter geworden.
Iedereen die op zoek is naar uw soort woning heeft het al gezien, waarschijnlijk zelfs al 2 of 3 keer. Ze weten nog dat er ‘iets’ mee was waarom het niet interessant was destijds. Dat was de prijs.
In dat geval kunt u het beste de woning uit de verkoop halen. Laat het afkoelen gedurende 3 tot 6 maanden alvorens het bij een andere makelaar in de verkoop te zetten voor de correcte prijs.
Overigens…. weersta de verleiding om de vraagprijs eerst weer omhoog te schroeven. Gewoon NIET doen!
- Financiering
Het huis ziet er geweldig uit, u heeft een koper die het graag wil hebben en dat voor de prijs die u kan bekoren. Dan kan het nog altijd zijn dat de hypotheekverstrekker van de koper de prijs te hoog vindt voor de woning en dus geen hypotheek verstrekt. U kunt dan gaan wachten tot er een andere koper komt die de financiering wel rond krijgt – maar als de koper wel een hypotheek kan krijgen voor €15.000 minder, maak dan de afweging of het niet beter is om nu te verkopen voor minder in plaats van te gokken op een nieuwe koper. Wie weet wanneer die komt?
The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft.
Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Fijn om te zien dat het blog http://www.foutehuizen.nl iets teweeg brengt en dat steeds meer blogs vanuit de makelaardij het opmerken. Daar doen we het immers voor.
Foute Huizen laat immers duidelijk zien waar de pijnpunten liggen in de woningpresentatie van veel makelaars.
@ Rick. Goede foto’s zijn een must. Te mooie foto’s zijn een drama. De werkelijkheid mooier doen lijken dan het is, is inderdaad funest voor de verkoop. Iemand die zich professioneel bezig houdt met woningpresentatie én fotografie zorgt er voor dat het huis realistisch gepresenteerd wordt maar wel met de puntjes op de i. Tijdens de fotografie en tijdens de bezichtiging. En let wel 99% van de makelaars is géén fotograaf….
Punt:
1.,2.: klopt;
3.: vaag: klinkt als de reden die een koper geeft als men afzegt en men niet weet of wil zeggen waarom
4. als nvm-makelaar (die vroeger getrouwd was met Funda): hoe meer sites hoe beter;
5. winkeldochter of er zit een smet op het huis doordat het al zolang te koop staat: ‘er is toch niets met dat huis?’
6. zelfde als punt 2
Foto’s zijn inderdaad belangrijk. Ze kunnen de woningzoekenden ervan overtuigen om naar het huis te gaan kijken. Echter, (te) mooie foto’s en een (te) hoge prijs scheppen ook een (te) hoog verwachtingspatroon bij de kandidaat koper. Het gevolg is dat de bezichtiging tegenvalt en daardoor het huis niet wordt verkocht. Mijn ervaring is: allereerst een scherpe, realistische prijs en vervolgens scherpe, realistische foto’s.