Selecteer een pagina

Vandaag las ik een blog over het belang van klantenreviews, beter bekend als testimonials.
Het begon met een quote, die ik hier herhaal:

“The intelligent man learns from his own experience; the wise man learns from the experience of others.”

Een prachtig spreekwoord, vooral omdat het waar is. Natuurlijk leer je veel van je eigen ervaringen. Maar je kunt niet overal ervaring mee hebben. Dus ga je af op de ervaringen van anderen.
Aldus het blogbericht.

OntevredenKlantDe makelaardij is waarschijnlijk één van die beroepen waar klanttevredenheid uitermate belangrijk is. Gaat u eens bij uzelf ten rade als ik u vraag: Welke makelaar zou u kiezen om uw huis te verkopen?
Met welke naam komt u op de proppen? Waarom juist deze persoon? De kans is groot dat u van iemand anders heeft gehoord dat hij/zij goed is.

De oudste vorm van testimonials is reclame. Maar wie gelooft er nog in reclame? Kennelijk meer dan u nu vermoedt – recentelijk is de ‘Nederlandse Energie Maatschappij’ in het nieuws geweest omdat ze Maurice de Hond laten vertellen dat u iets moet doen! – namelijk overstappen van energie leverancier. En juist omdat Maurice de Hond het zegt, “want die onderzoekt toch alles eerst?‘, is de reclame in ene geloofwaardiger geworden – te geloofwaardig want het mag niet meer. Pure vorm van een ’testimonial’. Alleen wordt de heer De Hond er goed voor betaald…
En dat is dan ook het fundamentele verschil tussen reclame en een testimonial.

Of u die reclame gelooft of niet, dat is uw keuze. Echter sinds het internet is het stukken eenvoudiger geworden om er achter te komen wat anderen vertellen over het betreffende product, of de gewenste dienstverlening van het bedrijf. Niet voor niets zijn websites zoals de independer en vergelijk.nl populair! U wilt immers toch maar al te graag zien dat u de juiste keuze maakt!

Wie kan nu beter vertellen of u die betreffende makelaar wel of niet moet inhuren voor de aan- of verkoop van uw huis dan voormalige klanten van hem/haar? Zij hebben immers ervaring en kunnen u uit de eerste hand vertellen of het goed of minder goed is verlopen, waarom en meer van dat soort zaken.

Maar wat kan je daar als bedrijf nou mee?
Allereerst is het zorg dragen voor tevreden klanten. Klinkt logisch, wordt echter vaak over het hoofd gezien, tragisch genoeg. Wanneer u tevreden klanten hebt, vraag ze netjes of ze u een testimonial willen geven, voor publicatie op uw site of blog. Ga hier eerlijk en oprecht mee om!

Hoort u dat (ex) klanten van u ontevreden zijn? Los het probleem dan op! Denk niet van, ach jammer dan, pech gehad. Dat kost u meer business dan u zich voor kunt stellen. Een tevreden klant vertelt het aan maximaal 5 anderen, een ontevreden klant aan 15….
Weet u wat nog beter is? Een ontevreden klant tevreden krijgen! Dat zijn de beste testimonials die u zich kunt wensen. Het geeft namelijk aan dat u oprecht tevreden klanten wilt hebben, dat u zich inzet voor uw klanten, dat u eerlijk bent, een professional.

thankyouGa niet zitten wachten op ontevreden klanten. De meeste ontevreden klanten laten het u niet weten, maar uw toekomstige klanten wel… Weg business! Wees dus pro-actief in uw klantenbenadering, ook na de deal, als de betaling binnen is. Verzeker u ervan dat uw klant echt tevreden is. Lost het op wanneer dat niet het geval is. Dat kleine beetje extra moeite, misschien zelfs een beetje extra kosten, weegt niet op tegen de reclame die er door de geconverteerde (on)tevreden klant wordt gegenereerd, dat kunt u niet kopen voor die prijs!

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+