Sterker nog, je wilt zelfs geen sociale media expert in je team hebben. Net zo min als je een dakpan-expert of een isolatie-guru onder je dak wilt. Heb jij dat wel? Dan verspil je je geld en energie.
Wanneer jij die sociale media expert op het kantoor bent, ben je niets beter dan een vlees-aan-het-stokje-rijger. Ook al ben je de allerbeste vlees-aan-het-stokje-rijger, dat wil nog niet zeggen dat jij een lekker sateetje kan klaarmaken, want dat is natuurlijk wel het doel.
Sociale media is gewoon een onderdeeltje van marketing en klantenservice. Herhaal dat maar een paar keer. Op zichzelf zal sociale media niets voor je betekenen, het hoort een onderdeel van je complete organisatie te zijn.
Er wordt nu dezelfde fout gemaakt als in de gouden tijden van de dotcom luchtbel. Bedrijven waren van mening dat het toevoegen van .com aan hun naam en logo direct succes betekende. Waar zijn ze nu?
Toch zien we vandaag hetzelfde weer opnieuw gebeuren. In plaats van het omarmen van nieuwe technologieën en het inzetten bij datgene wat we al geleerd hebben, gaat iedereen als een kip-zonder-kop rondjes rennen. “Kijk mij eens hip zijn met mijn twitteraccount en facebook profiel”.
“Websites zijn oud en achterhaald, tegenwoordig moet je minstens ook LinkedIn en Hyves gebruiken, het gaat om fans en volgers, interactie en invloed”. Mag ik even een teiltje?
Het gaat om het genereren van omzet middels goede marketing en
uitmuntende klantenservice, net zoals het altijd al is geweest.
Het draait om transparantie. Het gaat om eerlijk zijn tegen je klanten. Als je denkt dat een goed excuus op twitter voldoende is begrijp je het echt niet. Je klanten rennen dan hard bij je weg, ook al waren ze in het verleden altijd loyaal naar jou toe. Ze kunnen nu gaan en staan waar ze willen. Ga liegen, wordt betrapt en zeg ’tot nooit weer ziens’.
Het gaat om het gebruiken van middelen waarmee je jouw klanten helpt om jouw verhaal te vertellen, omdat jij die geweldige service hebt gegeven die ze verdienen.
Alles draait om relevantie. Ga elke dag 10 huizen in de verkoop tweeten en niemand neemt je serieus. Je moet ontdekken wat je klanten graag willen weten, exact dat moet je ze vervolgens ook geven. Als de kopers van die 10 huizen niet op twitter zitten terwijl jij ze blijft tweeten ben je een idioot. Marketing draait om het weten wie je klanten zijn en je informatie op gepaste wijze en het juiste moment bij ze te krijgen.
Een sociale media expert doet dat niet. Die knutselt liever aan een fanpage. Wanneer dat geen nieuwe leads oplevert, ach, dan worden er toch gewoon wat meer berichten geplaatst of getweet?
Verder gaat het om duidelijkheid. Je hebt minder dan 8 seconden de tijd om die prospect voor je te winnen, om jouw bericht (informatie) het verschil te laten maken. Enig idee hoe?
Niet via twitter volgers. Niet via je facebook fans. Ook niet dankzij foursquare checkins. Nee, het gaat om goede teksten. Korte, foutloze en duidelijke teksten. Dat is marketing.
Alles draait om weten wie je klant is, en er voor zorgen dat de klant als eerste aan jou denkt. Ga elke dag een kort gesprekje aan met inwoners van jouw plaats. Via de telefoon of op straat. Gewoon om even ‘hallo’ te zeggen en te informeren wat voor hen belangrijk is. Na verloop van tijd weet iedereen wie je bent, kennen ze je naam. Dat vertaalt zich op den duur in omzet.
Weet jij wie jouw volgende klant is? Probeer je ze nu al te helpen? Vraag eens naar wat je beter kan doen, of vraag hen die je in geen jaren hebt gesproken wat je nu voor hen of hun kennissen, vrienden, relaties kan betekenen. Jouw succes is niet afhankelijk van 0.1% minder courtage – ga die wedstrijd niet aan, je komt er altijd als verliezer uit.
Sociale media is niet ‘hip’. Geld verdienen, dat is hip! Sociale media is niets meer dan nog een pijl op je boog, een pijl gericht op het genereren van omzet.
Als jij sociale media op een andere manier inzet, mag je me gerust ontvolgen.
Bron: Businessinsider
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
er wordt veel geschreven over de sociale media icm met de makelaardij. Meestal komt het erop neer dat makelaars een uitstervend ras zijn. En makelaars die geen sociale media gebruiken kunnen het wel helemaal vergeten. Die gaan het in de huidige markt niet redden, zijn ouderwets, gaan niet met de tijd mee en zullen op korte danwel zeer korte termijn niet meer bestaan. Ofwel hebben in ieder geval geen bestaansreden meer. Dit is, kort door de bocht, de teneur van de meeste artikelen. En alle sociale media experts staan vooraan om dit te roepen. Het is voor mij als makelaar dus wel leuk om de reacties te lezen van de sociale media mensen nu het in bovenstaand artikel lijkt alsof zij aangevallen worden. Voor mij als makelaar is sociale media niet meer of minder dan een extra tool. Om traffic op de website te krijgen, om (potentiële) klanten te bereiken danwel te bedienen, om scherp te blijven. Makelaardij blijft, weer een Engels woord maar ik heb geen goeie vertaling, people’s business.
Een beetje slap dat er niet duidelijker wordt verwezen naar het oorspronkelijke artikel. Dat mag best in de eerste alinea. En dit is niet geinspireerd op, dit is vertaald.
Maar goed, dat terzijde. Shankman’s oorspronkelijke artikel is wat mij betreft erg sterk geschreven. Het is een rechtstreeks pleidooi voor het eerst op orde brengen van je boodschap/content/verhaal/dienst voordat je op jacht gaat naar meer followers, friends, likes en fans, en daarnaast een uithaal naar de legio self-proclaimed social media experts die rondzwerven op het web, en die totaal geen aanleiding hebben om zichzelf expert te noemen. En dat alles verpakt in een provocerende titel die ervoor zorgt dat het punt nog maar eens onder de aandacht wordt gebracht, zo blijkt uit dit artikel:
http://www.seomoz.org/blog/everyone-should-hire-social-media-experts
Beste Hans,
Ik weet niks van makelaardij, iets van marketing, redelijk wat van communicatie en aardig wat van social media al zeg ik het zelf. Er zijn zelfs mensen die mij op dat laatste vlak een expert noemen :-). Ik begrijp de strekking van je verhaal wel, maar de social media expert die we volgens jou niet willen zijn is vooral een slechte social media expert. Want als je expertise niet verder gaat dan het knutselen aan een fanpage, tja… Ben het dan ook erg eens met Andre van den Toorn die de negatieve toon in je stuk betreurt. Jammer dat je alle social media experts nu over één kam scheert. Maar van de andere kant: ik roep ook wel eens dat geen enkele makelaar te vertrouwen is ;-).
Hallo Jeroen – uiteraard is het onmogelijk om alle social media experts over een kam te scheren, is ook zeker niet de bedoeling.
Je hebt goede en slechte en vanalles er tussenin.
De doelgroep van dit blog is de makelaardij. Een branche waar de inzet van social media nu langzaam echt door begint te dringen. Een branche waar makelaars ‘het verschil’ naar hun klanten willen maken door te roepen “Wij gebruiken social media”.
Daar schop ik inderdaad een beetje tegenaan.
Zie het als de bumpers bij een bowlingbaan – die zijn er voor om op duidelijke wijze de bal weer naar het midden te sturen en de bowler voor fouten (de goot) te behoeden.
Een sociale media expert doet dat niet. Die knutselt liever aan een fanpage. Wanneer dat geen nieuwe leads oplevert, ach, dan worden er toch gewoon wat meer berichten geplaatst of getweet?
Als dit de omschrijving is van een social media expert, dan vraag ik me af hoe we de mensen gaan noemen die social media wel goed aanpakken en wel degelijk relevante content plaatsen die waarde toevoegen voor de klant.
Vind het artikel niet slecht, vind het alleen jammer van de negatieve toon die heerst.
Na het lezen van het artikel lijkt het wel alsof social media voor mensen is die maar wat aanmodderen.
Misschien is het zo dat in de makelaardij iedereen nog lichtjaren achterloopt met betrekking tot het gebruik van social media. Misschien is social media niet direct toepasbaar in de makelaardij om de een of andere reden (ben zelf geen makelaar dus durf hier niet over te oordelen), maar wanneer dit het geval is, ga er dan zeker niet mee aan de slag, want dan voeg je geen waarde toe, maar ben je simpelweg aan het spammen.
Misschien een interessant onderwerp voor een vervolg op dit artikel, welke waarde voegt de makelaardij toe door het gebruik van social media.
Blijkbaar is het wel belangrijk om een gesprek te voeren, maar moet dit offline gebeuren, of biedt online hier kansen die nog niet benut worden?
Over Hans Tuttel lees ik hierboven: “Zijn kennis en inzichten over de inzet van sociale media in de makelaardij zijn vernieuwend.”
Dat valt wel mee. Dit artikel is een directe kopie van het gisteren verschenen artikel: http://www.businessinsider.com/why-i-will-never-ever-hire-a-social-media-expert-2011-5
Jeroen – dat is inderdaad de inspiratiebron geweest. Enigszins omgebouwd naar makelaardij.
Ik zal het toevoegen onder aan het artikel, slordig dat ik dat dit keer vergeten ben #enthousiasme
Ik kan mij in het grootste deel van je artikel vinden, alleen of het helpt om ook meer kopers aan je kantoor te binden, daar heb ik wel mijn vraagtekens bij. Je moet zeker niet het ene wel doen en het andere nalaten. Misschien zijn de volgers van huizenspammende makelaars weldegelijk op zoek naar een woning, maar zit die woning er tot nu toe niet bij.
Op zich is het tweeten van je aanbod niet fout. Ik ben wel van mening dat je het beter kan scheiden van je ‘gewone’ tweets, bijvoorbeeld door een apart twitteraccount.
Op die manier kan de consument beter kiezen welke informatie ze tot zich willen nemen.
Daarentegen zou een (WordPress) SEO expert op deze site geen kwaad kunnen. Je permalinks werken niet goed:
https://descherpepen.nl/?p=10008
zou moeten redirecten naar:
https://descherpepen.nl/2011/waarom-je-geen-sociale-media-expert-wilt-zijn/
maar doet dat niet.
Hallo Joost – in de Wp-to-Twitter plugin heb ik de instelling zo staan dat de WP korte URL wordt gebruikt.
Waarschijnlijk is dat de reden.
Niet verkorte URL’s zijn zo lang (wel correcter).
Mja die maakt de boel dus wel stuk. Nu heb je sowieso wel meer SEO issues zo te zien, als ik een site:descherpepen.nl query doe krijg ik wel een boel ellende…
hmm, is mij nog niet echt opgevallen. Ben dan ook geen SEO expert 😉
Maak wel gebruik van Headspace.
Ik zal je recente blog eens goed lezen en toepassen (indien mij dat lukt).
He die Han,
Ik ben het eens met je observatie dat Social Media als doel of specialisatie op zich, niet veel biedt. De alternatieven die je noemt vind ik echter niet de kern van waar je naar zou moeten zoeken. Je zegt dat alles draait om relevantie, weten wie je klant is, tansparantie, ‘het gebruik van middelen waarmee je jouw klanten helpt om jouw verhaal te vertellen’ en over omzet.
Ik geloof dat de kern zou moeten zijn meerwaarde te bieden. Echte meerwaarde voor de klant. Daar gaat het om. En als dat zo is, als je als ondernemer dat kan en wil bieden, vanuit een authentieke basis, dan valt alles opeens op z’n plek:
– dan ben je wat je zegt;
– dat is openheid een kans en geen bedreiging;
– dan kan je vertellen hoe en hoezo;
– dan mag je daarover schreeuwen;
– dan kan je alle middelen inzetten die werken;
– en dan mag je daar ook een goede beloning voor vragen..
..want het is het waard. #geenaandelenloreal 🙂
Stefan
Stefan, meerwaarde voor de klant heeft voor de makelaar toch alleen echt zin als het (uiteindelijk) omzet oplevert?
Door het leveren van meerwaarde, ook via sociale media, wil je toch wel graag business genereren, lijkt me.
Natuurlijk wil je dat. Maar als je drive is om omzet te maken en je vehikel is slechts meerwaarde draai je het om. En ik denk dat men, juist in de wereld van vandaag, dat voelt. Er is niets mis met een gezonde boterham verdienen, maar als uitvloeisel van een dienst met meerwaarde. Niet andersom. Gr. Stefan