Als makelaar (lid NVM) zijn wij ook aangesloten bij ERA. ERA staat voor Electronic Realty Associates. Een groep makelaars in Amerika heeft omstreeks 1970 bedacht dat zij door samenwerking een grotere markt konden bedienen en de klant beter van dienst konden zijn. Met toen nog telefoon en (later) een fax werden gegevens van klanten uitgewisseld waardoor mensen het aanbod uit verschillende staten van Amerika konden ontvangen. Simpel? Dat is toch elk goed idee?
Toegevoegde waarde
Laatst was er een Tweet (berichtje op Twitter) van een makelaar die zich afvroeg waarom er alleen makelaars in zijn netwerk zaten. Verder vroeg hij zich af of (potentiële) klanten ook actief waren. Het leek erop dat hij na een korte kennismaking met Twitter weinig of geen toegevoegde waarde zag in het hebben van een account. Ik ben geen trainer in het gebruik van nieuwe media en ga dus ook niet proberen uit te leggen hoe je deze media moet gebruiken. Maar ik kan wel een voorbeeld geven waardoor het duidelijk wordt dat zelfs alleen collega makelaars -als je er op die manier naar kunt kijken- in je NETWERK waardevol kunnen zijn.
Voorbeeld
Ongeveer 2 weken geleden zocht iemand via twitter naar een goede makelaar in Utrecht. Wij hebben zelf meerdere vestigingen, maar in Utrecht zijn wij niet actief. Zodoende heb ik deze persoon gewezen op een goede makelaar in Utrecht. Natuurlijk is de makelaar in Utrecht op de hoogte gebracht van de verkoopplannen van deze persoon. De kans is groot dat de makelaar in Utrecht de woning mag gaan verkopen. Een succesvolle doorverwijzing dus.
Inmiddels heb ik meerdere doorverwijzingen gekregen en ontvangen. En of je hier nu een aansluiting bij ERA, RE/MAX, ColldwellBanker, Garantiemakelaars of een van de vele andere opties voor gebruikt, een netwerk is voor iedereen beschikbaar. Echt!
Ikke-ikke
Er zijn heel wat makelaars die een Linkedin-, Twitter- en bijvoorbeeld Facebookaccount hebben. Met deze accounts kun je eenvoudig netwerken. Opvallend genoeg maken de meeste makelaars hier slechts passief gebruik van en spammen ze hoofdzakelijk hun nieuwe aanbod of melden ze een goede of aardige prestatie.
Breid je netwerk uit met makelaars en andere professionals die hun accounts willen gebruiken waarvoor het in mijn ogen (zakelijk gezien) bedoeld is. Want wie kan delen, kan ook vermenigvuldigen.
Laatste berichten van Arnout Ale (toon alles)
- Iedereen heeft een netwerk tot zijn beschikking - 23 september 2010
- Wij hebben geen haast - 17 september 2010
Helemaal waar! Ook ik heb al meerdere keren de bal kunnen toespelen aan collega makelaars in den lande. Collega’s die ik ken via Twitter! Voor wie nog overtuigd moet worden raad ik aan om het boek “meisje van de slijterij” eens te lezen.
Bedankt voor je reactie en de leestip. Wij kunnen ons netwerk gelukkig goed combineren met het ERA netwerk, want ik kan natuurlijk niet voor iedereen m’n hand in het vuur steken en wens voor m’n klant het beste. Maar inmiddels zijn er al leuke nieuwe contacten ontstaan en de dekking is nu eenmaal niet 100%.