Selecteer een pagina

Vandaag kwam er een persbericht van de VBO binnen. Verkoper en koper krijgen meer kansen in de moeilijke woningmarkt. Klasse, denk ik dan.

Korting

Huizen worden, gedurende drie dagen, met korting aangeboden. Jammer, denk ik dan. Want als dat het verschil moet maken tussen het wel of niet verkopen van de woning, dan heeft de makelaar zijn initiële werk niet goed gedaan. Het huis was te duur.

Welke huizen zullen namelijk ‘met korting’ verkocht gaan worden? Juist ja, de winkeldochters. De kortingen die vandaag op de homepage staan variëren van 5 tot 10%. Met een beetje aankoopmakelaar onderhandel je dat er normaal ook wel af.

Marketing

Het echte succes zal hem zitten in de marketing. Huizenkorting.nl is een leuke naam. Welke Nederlander wil er nou geen korting? Wat ik niet helemaal begrijp is de samenwerking met een organisatie die particulieren helpt om het huis zonder makelaar verkocht te krijgen. Daar ga je als beroepsorganisatie in de makelaardij toch niet mee samenwerken?

Of zit er misschien meer achter… leadgeneratie misschien? Lekker kunnen vissen in de vijver van FSBO’s. For Sale By Owner, mocht je die term vreemd overkomen.

Extra stap

Voor de makelaar is dit wel een hele slimme extra stap. Een fase van drie dagen waarin er ‘getest’ kan worden of er voor een lagere prijs wel belangstelling voor het huis is. Zo ja, dan heeft de makelaar een goed argument naar de opdrachtgever toe om de prijsverlaging alsnog door te voeren. Maar in hoeverre dat de kopers en verkopers nou echt moet helpen in deze moeilijke tijd zie ik niet in. Zorg er liever voor dat de vraagprijs dusdanig reëel is dat er op korte termijn gegadigden zijn om het te kopen. Dat helpt pas echt!

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+