Vandaag kwam er een persbericht van de VBO binnen. Verkoper en koper krijgen meer kansen in de moeilijke woningmarkt. Klasse, denk ik dan.
Korting
Huizen worden, gedurende drie dagen, met korting aangeboden. Jammer, denk ik dan. Want als dat het verschil moet maken tussen het wel of niet verkopen van de woning, dan heeft de makelaar zijn initiële werk niet goed gedaan. Het huis was te duur.
Welke huizen zullen namelijk ‘met korting’ verkocht gaan worden? Juist ja, de winkeldochters. De kortingen die vandaag op de homepage staan variëren van 5 tot 10%. Met een beetje aankoopmakelaar onderhandel je dat er normaal ook wel af.
Marketing
Het echte succes zal hem zitten in de marketing. Huizenkorting.nl is een leuke naam. Welke Nederlander wil er nou geen korting? Wat ik niet helemaal begrijp is de samenwerking met een organisatie die particulieren helpt om het huis zonder makelaar verkocht te krijgen. Daar ga je als beroepsorganisatie in de makelaardij toch niet mee samenwerken?
Of zit er misschien meer achter… leadgeneratie misschien? Lekker kunnen vissen in de vijver van FSBO’s. For Sale By Owner, mocht je die term vreemd overkomen.
Extra stap
Voor de makelaar is dit wel een hele slimme extra stap. Een fase van drie dagen waarin er ‘getest’ kan worden of er voor een lagere prijs wel belangstelling voor het huis is. Zo ja, dan heeft de makelaar een goed argument naar de opdrachtgever toe om de prijsverlaging alsnog door te voeren. Maar in hoeverre dat de kopers en verkopers nou echt moet helpen in deze moeilijke tijd zie ik niet in. Zorg er liever voor dat de vraagprijs dusdanig reëel is dat er op korte termijn gegadigden zijn om het te kopen. Dat helpt pas echt!
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Met het huidige prijsniveau van woningen in Nederland-is-anders heeft het mijn inziens pas zin om een dergelijke website te starten wanneer ‘kortingen’ van minimaal 30% worden gegeven.
Ik irriteer me nog altijd mateloos aan de volkomen misplaatste arrogantie bij de verkopende partijen (inclusief makelaars).
Voorbeeld: Een middelmatige woning staat al tijden te koop met een vraagprijs van 399k. Op gegeven moment wordt er een veiling georganiseerd (bieden&wonen) met een vanafprijs van 299k.
Helaas pindakaas, totaal geen belangstelling.. Weet je wat, dachten de verkopers en makelaar, we proberen het gewoon nog een keer.. Wederom totaal geen interesse.
En wat is het resultaat, de woning wordt van Funda verwijderd en na twee dagen weer als nieuw aangeboden (zelfde beschrijving en foto’s) op Funda met een vraagprijs van 379k. Een ‘korting’ van 20k? Of een opslag van 80k?
Wat is korting nu eigenlijk?
Als een woning nu voor 30% boven de marktwaarde uit 2007 (de top) te koop wordt gezet, wat is die korting dan precies?
Geheimpje: Er is helemaal geen sprake van korting. Er is sprake van een waardedaling! En dat zoiets pijn doet, kan ik mij voorstellen. Zeker als je de realiteit niet onder ogen wilt zien..
Dus wie houdt wie nu voor de gek?
Nu de langlopende rentes naar alle waarschijnlijkheid fors zullen gaan stijgen, de financieringsmogelijkheden vanaf het begin dit jaar verder beperkt zijn, de hoeveelheid te koop staande woningen schrikbarend blijft toenemen en volledig-aflossingsvrije hypotheken straks niet meer zijn toegestaan kan ik niet wachten op het mierzoete sprookje dat Ger Hukker de media zal influisteren na de komende open-huizen dag!
Het zal wederom een ongekend succes worden!
Ik denk dat dit persbericht bericht voor 1 april was bedoeld..
Het is eenvoudig om een gelanceerd idee te bekritiseren, of het nu goed of fout is. Mijn idee is meer om ervoor te zorgen dat er in de makelaardij voortgang komt, waarbij de koper en verkoper baat hebben. Het gesteld idee is er een voorbeeld van. Bedenken is altijd moeilijker dan bekritiseren.
Kritiek is altijd makkelijk. Om nu bij elk initiatief maar te roepen dat de makelaar de woning te duur in verkoop zet…daar sta je m.i. Wel erg snel mee klaar.
Hallo Henri – jammer dat je mijn woorden verdraait.
Lang niet alle initiatieven zijn er om iets met of aan de prijs te doen. Gelukkig niet.
Wat ik stel is het volgende:
Wanneer je geen bezichtigingen voor een huis hebt, maar die bezichtigingen komen wel na een ‘korting’ op de vraagprijs dan mag je de conclusie trekken dat de originele vraagprijs te hoog was. Immers, geen van de andere factoren is veranderd.
Natuurlijk kan het zeker zo zijn dat de foto’s slecht zijn en dat er daarom geen kijkers komen. Het hoeft dus echt niet altijd aan de prijs te liggen dat er geen kijkers komen. Bij gelijke omstandigheden durf ik die conclusie wel te trekken.
Hallo Han,
Leuk om je zo weer te spreken!
Laat ik vooropstellen dat ik niet zozeer de genoemde actie wil verdedigen. Ik ben er zeker niet van overtuigd dat dit nu helemaal het verschil zal gaan maken en door een aankoopmakelaar in te schakelen kun je als koper inderdaad in de meeste gevallen je voordeel behalen.
Wat ik bedoelde is: als ik bij een bouwmarkt of autohandel ‘alleen dit weekend 10% korting op alles’ kan krijgen, betekent dit niet automatisch dat het artikel de rest van het jaar 10% te duur is, toch? Het is slechts een vorm van reclame om de koper te prikkelen. Ik wil niet je woorden verdraaien, maar vond het wel een beetje kort door de bocht.
Het went trouwens snel, dit soort acties. En als de ‘winkeldochter’ echt te duur in de markt staat, dan zal deze actie niet veel uithalen. Zoals je al aangeeft: je kunt alleen vraag krijgen, als het aanbod goed is.
@Henri – ik dacht al wel dat jij het was… (2003, dat waren nog eens tijden!).
Ik ben het wel met je eens dat ik kort door de bocht was, wanneer je het vergelijkt met 10% korting op consumergoods. Zo had ik het nog niet helemaal bekeken.
Qua reclame zou het maar zo toch eens een bijdrage kunnen leveren aan de verkoop. We zullen zien.
Beste Han, ben het helemaal met je eens, met onderhandelen kan je wel meer dan 10% korting krijgen.
En een korting actie van drie dagen
is wel erg kort.
Er is in ieder geval een creativeling geweest die iets bedacht heeft om aandacht te trekken… Maar of dit nu de top marketing stunt is?