Selecteer een pagina

Beste Hans,

Het moet me van het hart, met de allerbeste bedoelingen. Net zoals jij de allerbeste bedoelingen hebt met je leden en daar hard voor en aan werkt.

Gisteren heb ik via Mecasi een interview met jou gepubliceerd op De Scherpe Pen, een verhaal waarin je duidelijk aangeeft voorstander te zijn van sociale media. Eén van de uitkomsten tijdens het goed georganiseerde VBO congres van vorige week, met als sterk thema: bestaat de makelaar/taxateur nog in 2020, was dan ook dat de makelaar in de huidige vorm niet meer zal bestaan.

Eén van de zaken die makelaars zouden kunnen/moeten omarmen is de inzet van sociale media om er voor te zorgen dat ze nog bestaan in 2020. Daar zit een stevige uitdaging. Je ziet het graag nog makkelijker worden, mede door integratie in het CRM wat door de makelaars gebruikt wordt (Venum). Eens, dat zou een hele goede stap zijn!

Het is echter absoluut geen reden om dat als voorwaarde te zien en te wachten tot het zover is.

Ik zie hier voor het VBO een uitgelezen kans om het voortouw te pakken, te laten zien dat sociale media prima in te zetten is in de makelaardij. Niet om huizen te verkopen, maar om ‘top of mind’ te zijn bij de consument. We leven momenteel in de aandachtseconomie.

Dat voorbeeld verdient nog wat aandacht, in mijn bescheiden mening. Zo heb je het in het interview veelvuldig over twitter. Ik ga even schieten, want je hebt welgeteld 89 tweets geplaatst sinds 28 oktober 2010. Het algemene @VBOmakelaar twitter account lijkt het in eerste instantie goed te doen. Maar liefst 18.450 volgers! Helaas is dit ook geen goed voorbeeld, zie daarvoor het eerder geplaatste blog: Kijk mij eens goed zijn met Twitter.

In de reacties op de blogpost met je interview gisteren worden ook door anderen een paar kanttekeningen geplaatst. Sociale media is namelijk veel meer dan Twitter, LinkedIn, Facebook en Hyves. Ik betreur het dat die niet meegenomen zijn in je verhaal. Tenzij ze uit de montage geknipt zijn, iets wat ik betwijfel.

Makelaars kunnen door middel van bloggen hun expertise laten zien. Doe dat structureel en met regelmaat en je wordt vanzelf “top of mind”. Natuurlijk zitten daar wat haken en ogen aan, daar gaat het nu niet om.

Onderschat ook de waarde van video niet, die makelaars in kunnen zetten om het verschil te gaan maken in de toekomst. Je weet dat ik het hier niet heb over die flut filmpjes van huizen die enkel bestaan uit iets bewegende foto’s. Bewijskracht via sociale media maakt je zichtbaar bij nieuwe (en bestaande) klanten.

Google+ mag dan nog wel heel erg nieuw zijn, onbewezen zelfs, toch denk ik dat hier voor makelaars veel voordeel uit te halen valt. Om precies te zijn, de circles. Daarmee kan je als makelaar zeer eenvoudig je verschillende doelgroepen of interesse groepen bedienen met nieuws wat aansluit bij hun behoeften. Je kan segmenteren in je informatie zodat niet iedereen alles te zien krijgt, maar alleen dat wat de consument/volger interessant vindt. Wie bij de VBO kijkt daar naar, is er actief mee bezig, om vervolgens sturing te geven aan de makelaars?

En zo zijn er nog veel meer mogelijkheden met sociale media.

Terug naar vandaag.  Ik wil geen azijnpisser zijn, ik vind het geweldig dat je duidelijk uitspreekt dat makelaars moeten veranderen willen ze in de toekomst nog nut hebben en bestaan. Je weet dat ook ik daar volledig achter sta. Ik wil je als VBO directie wel uitdagen om het voortouw te pakken en te laten zien hoe het moet. Door het te implementeren in de processen en structuren binnen de VBO. Dat is de juiste manier om volgers te krijgen die geloven in het inzetten van sociale media – immers, ze zien dat het werkt!

Vanzelfsprekend wil ik je daar best wel behulpzaam bij zijn. Korte termijn actiepunt: het opschonen van de volgers en gevolgden van het @VBOmakelaar account.

Maak er een succes van Hans!

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+