Via twitter ontving ik een lead van mijn zéér gewaardeerde collega Ellen Mouthaan om een leuk appartement in Rijswijk te verkopen. Het was met de eerste makelaar helaas niet gelukt. Vol enthousiasme startten we met een hele andere verkoopstrategie.
Na 5 maanden, gelukkig met een regelmaat aan bezichtigingen, hebben we de koper gevonden!
Confrontatie
Van de week werd ik echter geconfronteerd met de opmerking van de aankopende makelaar: ‘Goh, mijn cliënt heeft de tweets van de verkoper over de verkoop van haar huis gevolgd via twitter….’
Even doordenkend:
- Cliënt checked kadaster voor namen eigenaren
- Cliënt googled namen op internet
- Cliënt komt achter het hele hebben en houden van de verkoper
En zo dus ook achter het twittergedrag van de verkoper, die enthousiast laat weten blij te zijn met een bod op het huis etcetera.
Risico’s
Hierop zou (in theorie) de biedende partij zijn strategie wel eens kunnen bepalen, als er bijvoorbeeld (dit was niet op mijn cliënt van toepassing) de reden van verkoop besproken wordt met vrienden. Zo kan er haast bij een succesvolle verkoop zijn, of de verkoper kan onder druk staan vanwege dubbele lasten.
Uiteraard heb ik dit de verkoper toch even gemeld. Krijg ik van de week een tweet… “ik durf niet meer te twitteren over mijn huis. Ik voel me bekeken!”
Tja, Social Media is absoluut geweldig, maar we moeten ook leren hoe er verstandig mee om te gaan.
Laatste berichten van Esther Offringa (toon alles)
- Hoe ‘gevaarlijk’ kan twitteren zijn tijdens onderhandelingen? - 23 november 2010
- Help…. ik word gevolgd! - 18 juni 2010
- Waarom toch zoveel negativiteit over het EPA (Energie) Label? - 20 mei 2010
Wat een onzin zeg!!
Iemand die bewust bezig is op Twitter en zich dan bekeken voelt…
Dat wil je dan toch??
daar is twitter toch voor bedoeld???
gewoon een beetje nadenken, niets meer en niets minder!!!
Een interessant artikel met een goed leermoment voor alle makelaars welke hier (nog) geen rekening mee hadden gehouden.
Ik zal dit zeker doorvoeren in de buitendienst en standaard kenbaar maken aan cliënten.
Bedankt voor de tip!
Volgens mij moet iedereen altijd alert zijn met wat je op internet zet en doet. Ik verbaas mij regelmatig over hoeveel je te weten kan komen over iemand, zijn relaties, kwesties, tekortkomingen en dergelijke. Het is af en toe echt genant te noemen.
Verstandig om dit zo op te schrijven…