Nieuw zal dit niet in je oren klinken, iedereen weet dat er ontzettend veel emotie komt kijken bij het kopen van een huis. Daarom vraag ik me toch af hoe het kan dat er in de huizensites geen emotie doordringt?
Harde data
Wanneer je gaat zoeken naar een huis begin je online. Het maakt niet uit op welke site je gaat zoeken, je blijft dezelfde informatie gebruiken. Getallen, kamers, oppervlakten, muren. Harde criteria, bakstenen. Tjonge wat sluit dat goed aan bij mijn emotie! Die vierkante meters en isolatieinformatie is nuttig en bruikbaar, maar het geeft geen gevoel.
Sterker nog, er zullen zeker huizen zijn die de koper op basis van 1 foto direct afschrijft. Terwijl dat huis misschien wel gigagoed bij die koper past! Juist dan zou het mooi zijn als je een zoekprofiel kan maken op basis van emotionele wensen. De koper krijgt dan huizen wel te zien die ze normaal gesproken zouden negeren.
Oude doos
Jaren geleden, volgens mij ergens in 2005, zag ik een mooie website in de Verenigde Staten waar de zoeker kon kiezen tussen twee plaatjes. Na 10x een selectie gemaakt te hebben werd je voorkeur voor bepaalde type huizen duidelijk en kreeg je de resultaten voorgeschoteld. Natuurlijk wel binnen de harde criteria zoals plaats en prijs. Helaas kan ik die site niet meer vinden en dat vind ik jammer. Want het was erg indrukwekkend om te zien hoe de benadering van de koper en het vinden van een huis totaal verschilt van onze huizenzoekservicevindwebsitewalhalla.
Toekomst
Nu weet ik dat er in Nederland ook zoiets gaat komen. Dat lijkt me een geweldige goed idee en nieuwe of andere richting! Tijdens de verkopersmarkt (herinner je je die nog eigenlijk wel?) lag er geen enkele prioriteit op de zoekers en het matchen van een huis bij een koper. Alles en iedereen was gefocussed op het verkrijgen van listings. Vullen die portefeuille, het verkopen, daar draaide alles om.
Vandaag de dag is dat anders. Gisteren en eergisteren ook trouwens. Kopers hebben echt begeleiding nodig, iemand die ze door de bomen de boomhut laat zien.
Misschien dat het zoeken op basis van emotionele input (lees: woonwensen op het gebied van de leefomgeving en persoonlijke interesses) een bijdrage gaat leveren aan een stukje vernieuwing. Een andere invalshoek. Ik zal de details gaan achterhalen voor je. Wordt vervolgd.
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Han,
Je idee om zoekers te laten selecteren op hun persoonlijke voorkeuren m.b.t. de nabijheid van winkels, scholen, etc. is op zich een goed streven, echter qua website en meer bepaald de database vrijwel onhaalbaar.
Op de eerste plaats kun je nooit voor iedereen voldoende criteria in de zoekopties zetten. Altijd ontbreekt er wel iets.
Op de tweede plaats moet de website snel werken en dus ook snel zoeken. Hoe meer criteria er gematched moeten worden des te trager wordt de site. Mensen hebben weinig geduld en verlaten dus de site. Dan streef je je doel helemaal voorbij.
Bij de ontwikkeling van mijn nieuwe website (zie blog: “Een nieuwe website”) heb ik over deze zaken nagedacht. Uiteindelijk heb ik besloten om de criteria wel te vermelden, maar niet als zoek-optie, vanwege bovenstaande redenen. Tóch ben ik de zoeker tegemoet gekomen door de mogelijkheid te bieden om via Google de locatie te bepalen. Men kan dan zélf beoordelen of een huis dicht genoeg bij winkels of, in mijn geval, het strand ligt.
Hoi Claus,
Intussen heb ik een kijkje in de keuken gehad, vanmiddag (planning) komt het blog met de informatie hier te staan.
Je opmerkingen zijn valide. Niet alles gaat op voor deze nieuwe mobiele site, ze hebben er voor gezorgd dat de snelheid hoog is door keuzes te maken. Natuurlijk zijn er daardoor beperkingen qua aantal criteria. Ook daar denken ze een truc voor gevonden te hebben om het te omzeilen.
We gaan het binnenkort zien hoe het uitpakt!