Het antwoordt op die vraag is ja, echter…
Is het wel de belangrijkste revolutie die er in de makelaardijbranche moet zijn? Nee. Echt niet! Met deze waar gebeurde ervaringen zal ik duidelijk maken waarom.
Gedurende een periode van jaar heb ik bij verscheiden makelaars informatie opgevraagd over woningen die Te Koop stonden. Elke aanvraag ging digitaal (email) waarbij ik aangaf dat ik de woning op een website had aangetroffen, waarbij uiteraard de betreffende site genoemd werd. Bij de aanvraag heb ik specifiek gevraagd om de afmetingen van de slaapkamers en een bouwtekening als die er was.
De resultaten waren schokkend. In alle gevallen was de tekst van de ‘brochure’ die wij mochten ontvangen identiek aan de tekst op de website. Had ik niet vermeld dat ik de woning op de website al had gezien?
Ook de foto’s waren identiek. In minder dan 10% van de gevallen waren er meer foto’s aanwezig in de brochure dan op de website (waarschijnlijk vanwege de beperking van 5 foto’s per woning destijds op bepaalde websites).
Maar we zijn er nog niet. In minder dan 30% van de ontvangen informatie zat de gevraagde afmetingen van de slaapkamers of de bouwtekening. U begrijpt inmiddels vast wel waarom makelaar 2.0 nog niet de belangrijkste revolutie is.
We gaan verder! Hoe vaak denkt u dat ik een telefoontje, of andere vorm van communicatie heb mogen ontvangen van het makelaarskantoor… Even ter informatie, gedurende die periode heb ik maar liefst 35 brochures ontvangen. Het aantal keren dat ik ben gebeld naar aanleiding van het aanvragen van een brochure was… 3.
Rampzalig! Iemand heeft ‘KOPER’ op z’n voorhoofd staan en makelaars schijnen dat niet interessant te vinden. Van de drie keer dat ik gebeld werd, was dat twee keer door een schuchter meisje. Ik neem even aan dat het hier stagiaires betrof, misschien een assistent-makelaar. Zij vroegen mij keurig of ik de brochure ontvangen had. Aangezien dit veel beloofde antwoordde ik met een duidelijke ‘Ja‘. Het gesprek viel direct dood, en werd officieel beëindigd met ‘Nou, dan is het goed. Als u nog vragen heeft dan horen we het wel‘.
De derde beller was een makelaar. Een goede! En dat was schrikken, hij vroeg zelfs of hij mij kon assisteren bij het vinden van een geschikte woning. Hij heeft meerdere complimenten van mij ontvangen.
Hoe moeilijk is het om klanten te helpen bij het realiseren van hun aan- of verkoop? Vergeet de woning, focus op de klant! Zodra makelaars inzien dat makelen om mensen gaat, in plaats van om woningen, dan zal de business beter zijn en het imago ook.
De meeste van de makelaars die zich oriënteren, of al bezig zijn met ‘makelaar 2.0’ zullen het bovenstaande ook niet snappen. Van een groot aantal van hen weet ik dat dit allemaal logisch is. Helaas is dat de minderheid.
Laat de revolutie beginnen! De revolutie van het vak ‘makelen‘.
ps. Inmiddels heb ik de geschikte woning gevonden en woon er al 🙂
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Prima stuk, dat de vinger bovenop de zere plek legt.
wij hebben soortgelijke ervaringen. Een makelaar die een woning aan wil kopen in een streek waar hij/zij niet bekend is.
uiteindelijk is er een woning gekocht met behulp van een makelaar die zijn eigen meerwaarde prima onder woorden kon brengen en daarbij kon motiveren waarom hij het lijstje woningen die wij wilden bezichtigen door hem drastisch was ingekort.
Resultaat: een prima woning!
Een herkenbaar verhaal. Vaak wordt niet gebeld omdat er per dag 10-tallen brochures worden gedownload.
En de automatisering van de download was nou net zo lekker voor de efficiëntie. Zeker nu er kostenbesparend moet worden gehandeld door veel (vooral grote) kantoren is er geen menskracht beschikbaar om juist nu na te bellen. Wel kun je vanaf het moment van downloaden communiceren via e-mail en gerichte vragen beantwoorden.
Het blijft echte zaak om een reactie op waarde te schatten.
Probeer efficiëntie niet te verwarren met conversie… Liever iets minder efficiënt maar met hoge conversie (= business) dan heel efficiënt maar geen inkomsten!
Een brochure-download opvolgen met email is uiteraard ook goed, aangezien er nog geen persoonlijk contact is geweest.
Je hebt volledig gelijk mbt het op waarde inschatten van reacties.
Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt. Ik heb alleen via de website een brochure aangevraagd. Dit gedaan bij 10 makelaars. Ik kreeg precies 2 brochures (via de post). Vervolgens door 1 kantoor teruggebeld met de vraag of de brochure ontvangen was.
ps dit is 3 jaar geleden
Goed stuk Han, In het begin dacht ik waar gaat dit heen. Beetje kinderachtig zelfs. Aan het einde kwam gelukkig de echte Han weer bovendrijven. Is overigens iets waar binnen ERA al jaren door mysterie onderzoeken hard op wordt gehamerd.
Ga zo door