Lijstjes, leuk! Of misschien ook wel niet. Vaak zeggen lijstjes eigenlijk niet zoveel. Momentopnames. En zoals met alle cijfers en statistieken, je kan ze zelf maken zoals je wilt. Een mooi voorbeeld is de strijd van woningwebsites: wie heeft de meeste woningen te koop staan?
Eerlijk gezegd is dat niet zo belangrijk, het wordt zwaar overschat. Door de consument maar zeker ook door de makelaars. Wanneer een woning die zowel Te Koop als Te Huur staat, wordt die 1x of 2x geteld? En het object wat als recreatiewoning en ‘gewone’ woning Te Koop staat, hoe zit het daar mee?
Dus hier geen eindejaarslijstjes met grootste, beste, meeste, mooiste en top dit of dat.
Wel een lijstje met voorspellingen…. Gaat De Scherpe Pen het bij het juiste eind hebben? Dat weten we pas gedurende het nieuwe jaar!
- Het agenten-model gaat verder groeien
Meer en meer makelaars in loondienst gaan beseffen dat de kantooreigenaar het meeste geld van zijn/haar harde werken opstrijkt. Die makelaars willen niet zelf de sores van een kantoor hebben, echter wel zelfstandig als makelaar opereren. Zij kiezen voor franchise of licentie-modellen. Naast de bestaande partijen zullen er meer bijkomen die een eigen niche gaan kiezen. - Grote kantoren gaan omvallen
Met teveel overheadkosten is de marge voor grote kantoren steeds kleiner aan het worden. Helemaal als ze meegaan in de prijsstrategie door de courtage (verder) onder druk te zetten. - Video
Na tien jaar ‘virtual tours’ gaat het nu eindelijk veelvuldig ingezet worden door makelaars. De kosten zijn minimaal en de impact van video dringt nu pas echt door bij makelaars. Uiteraard niet die bewegende fotootjes op een niets-aan-de-hand-muziekje maar volledige rondleidingen door het pand op een interactieve wijze. De zelfgemaakte videootjes op telefoons gaan oprukken en zullen geaccepteerd worden, echter gaat dat alleen werken voor de budget-makelaar. Full Service makelaars komen daar niet mee weg en kiezen voor sublieme kwaliteit. Google…
In een eerder bericht op De Scherpe Pen schreef makelaar Marco van der Knaap er al over. Google komt. Ze gaan eerst praten met funda, mogelijk zelfs even samenwerken. Ze kijken de kunst van de Nederlandse markt af en slaan dan toe. Niet met een website als concurrentie, maar juist door integratie met al hun andere diensten. In Google Earth zal in het linker rijtje een extra optie komen: ‘For Sale’. Direkt zoeken op Te Koop staande woningen waar dan ook ter wereld. Met video, streetview en foto’s geïntegreerd. Alle gegevens worden transparant en inzichtelijk voor iedereen.- NVM, VBO, VastgoedPRO
De brancheverenigingen zullen moeten gaan samenwerken. Ze gaan ieder een keuze maken voor het soort ondersteuning dat ze gaan geven. NVM zoekt het verder in marketing en consumentbenadering, VBO blijft zoeken naar wat ze eigenlijk willen en VastgoedPRO gaat de verbreding in maar kiest duidelijk voor de makelaar/taxateur in plaats van consumentgericht actief te zijn.
Verder zou het maar zo kunnen dat de NVM zelfs met een agenten-model op de markt gaat komen. - Specialismen en niches
Veel makelaars gaan hun sterke kant inzetten als specialisme. De business wordt in een niche gezocht en binnen die niche zal hij/zij dominant worden. Een groot stukje van een kleine taart is nog altijd meer dan een heel klein stukje van een grote taart. Daarnaast draagt dit bij aan realistische courtages, bewezen succes binnen de niche verantwoord een goede courtage. - Uurtje factuurtje
De financiele dienstverleners hebben het al gemerkt, de betaalstructuur is drastisch overhoop gegooid door de AFM. Ook in de makelaardij gaan er meer deeldiensten komen die op uurbasis gefactureerd gaan worden. De consument krijgt op deze manier meer grip op welke dienst ze wel of niet wensen af te nemen. De consument weet beter wat er betaald wordt, de makelaar verkrijgt gegarandeerde inkomsten hiermee. Sociale Media en makelaar 2.0
Dat is zo voorspelbaar dat het hier geen betoog hoeft 🙂
De sleutelwoorden voor 2010 worden wat De Scherpe Pen betreft: samenwerken, kwaliteit, niches en transparantie.
Hoe denkt u er over? Hebben we een voorspelling gemist, of zitten we er faliekant naast? Deel uw visie met alle lezers van De Scherpe Pen. Wie weet waar dat toe gaat leiden!
Rest ons om alle lezers van De Scherpe Pen een onroerend goed 2010 toe te wensen!
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
‘…. de kosten zijn minimaal en de impact van video dringt nu pas echt door bij makelaars…’. Plaats naast het woord ‘video’ het woord ‘verkoopstyling’ en de zin is compleet.
Kanttekening: hopelijk wordt de toegevoegde waarde van de video niet overschat door de makelaar en de huiseigenaar. Een video schiet zijn doel compleet voorbij wanneer de woning niet eerst verkoopklaar wordt gemaakt. De reden spreekt voor zich…
Foto’s, videopresentaties en verkoopstyling zullen in 2010 hand in hand gaan. Verkoopstyling wordt, naast Makelaar 2.0, meer en meer pure noodzaak binnen de vastgoedmarkt. Beide zijn nu al niet meer weg te denken.
Han, ik ben benieuwd naar je lijstje voorspellingen 2011 en wat volgend jaar is uitgekomen van het lijstje 2010. Lezen we het hier eind 2010?
Tot slot voor wie dit leest: een succesvol, inspirerend en werkzaam 2010 gewenst én dat je maar persoonlijk en zakelijk gezond moge blijven!
Bedankt voor je aanvulling Ingrid! De toegevoegde waarde van verkoopstyling wordt zeker nog onderschat. Ik denk echter niet dat het tussen het lijstje van ‘voorspellingen’ past.
Als ik iets moet ‘voorspellen’ daarover is het dat er wel groei in jullie markt zal zitten, echter in bepaalde segmenten of regio’s. Niet structureel voor de hele branche.
Proof me wrong! voeg ik daar dan aan toe 🙂
Want het zou wel goed zijn als er meer aandacht aan zou worden besteedt, in alle opzichten.
Han,
Ik deel je angst compleet. Ben benieuwd of de makelaars adequaat kunnen reageren. In ieder geval is al duidelijk dat het nieuwe makelen is begonnen en we de “oude”wijze van makelen defintief chter ons hebben gelaten. Wat een uitdaging !!
Jan – fijn te horen dat jij het inziet en ‘begrijpt’. Jammer dat de aanpassingen/wijzigingen zo verdraaide traag gaan in de makelaarsbranche. Mist men daar de slagkracht, of wordt er stug vastgehouden aan ‘zoals we het altijd doen’…
Ik voorspel dat informatieproducten (e-books, doe-het-zelf cursussen, video, etc) een grotere rol gaan spelen waardoor de tussenpersoon (in dit geval de makelaar) vaker buitenspel gezet gaat worden.
Precies de reden dat er niches en specialismen ingezet moeten gaan worden!
Precies, want als je doet wat iedereen doet, krijg je wat iedereen krijgt!
Geen echte revolutie dus. Maar wel waar!
Eerder een langzame revolutie. De verschillen zullen groot zijn en worden. Echter is de beweging er naar toe (te) langzaam.
Zo Han, weer helemaal zoals naar mijn idee ook zal zijn. Goede voorspellingen!
Nu maar hopen dat je het er beter afbrengt dan Jomanda… 🙂
Fijne feestdagen!
Dank je Marco! In het verleden heb ik wel eens ‘stille’ voorspellingen gemaakt. Als die dan uitkomen kan je niet zeggen dat je dat al voorspeld had… Nu kan dat wel!
En als ik er naast zit, jammer dan.
Ik zie je in 2010 vast wel weer!