Het ziet er naar uit dat Google binnen afzienbare tijd ook naar Nederland zal komen met Google Real Estate. Dit draait nu al in  o.a. Amerika, Canada, Australië en – dichterbij – Engeland. Onlangs is de service verder uitgebreid met een ‘Real Estate’ vinkje op de standaard maps toepassing in deze landen. Dus ook als je een camping aan het zoeken bent, zie je met één klik gelijk het woningaanbod.

Google beschikt over nog al wat informatie. Miljoenen mensen delen hun ervaringen, of dat nu in tekst, foto of video is, en plaatsen deze op internet. Veel van deze informatie is in handen van Google. Foto’s vinden we terug op Picasa en video’s op YouTube. Beide bedrijven zijn van Google. En dit zijn de grootste en meest bekende, maar er zijn nog vele andere kleinere waar we nauwelijks weet van hebben. Veel blogs lopen bijvoorbeeld via Blogger of Blogspot. Inderdaad; van Google.

De essentie is dat veel van deze informatie locatieafhankelijk is. Google weet dus waar de foto of video gemaakt is en over welk gebied het weblog gaat. En dit wordt gecombineerd met de enorme hoeveelheid informatie die ze al hebben over de locatie en die via Google Maps is op te vragen.

Steeds meer foto’s bijvoorbeeld worden voorzien van een locatie. Over een jaartje zijn veel digitale camera’s al met een GPS antenne uitgerust en is van elke foto automatisch bekend waar die genomen is. Aangezien de meeste mensen niet stilstaan bij het feit dat deze informatie ook door derden gebruikt zal worden als ze de vakantiefoto’s uploaden naar Picasa, wordt het dan nog makkelijker voor Google om fotomateriaal van een locatie te laten zien. En uiteraard hebben ze met de satellietfoto’s en de Street View al veel beeldmateriaal.

Als je al die informatie nu op een grote hoop gooit, kun je heel veel tonen op basis van een locatie. Bijvoorbeeld op basis van een locatie waar een woning te koop staat… En aangezien Google er altijd van uit gaat dat de informatie voor de consument bruikbaar moet zijn, zal ook onafhankelijke (lees: mogelijk negatieve) informatie geplaatst worden.

De door de makelaar zorgvuldig geschreven presentatietekst met de ‘rustige, kindvriendelijke buurt’ wordt dan wellicht niet meer serieus genomen als via Google de criminaliteitscijfers van de wijk te zien zijn en het met een mobieltje geuploade filmpje van de vechtpartij laatst in de straat.

Dus: bedreiging. Of toch niet….?

Natuurlijk niet. De  markt wordt transparanter. Informatie wordt voor iedereen steeds makkelijker beschikbaar. En tsja, als de buurt niet zo best is, moeten we die misschien ook maar niet meer als ‘kindvriendelijk’ proberen te verkopen… Wat wél belangrijk is, is dat je als makelaar zelf weet welke informatie er beschikbaar is, en daar jouw presentatie op aanpassen. Niet de kop in het zand steken en ontkennen wat de hele wereld weet, maar juist de informatie die er is gebruiken en deze met jouw presentatie aanpassen.

Maar: komt Google wel echt? En verschillende andere partijen die een woningportaal willen starten (Jaap, Zoek alle Huizen, etc.), zijn toch ook nooit écht succesvol geworden? Dat marktaandeel blijft toch ook op een paar procentjes hangen?

Klopt. Maar dit is Google. Grote, Grote Google. Wat Google doet, doet Google goed. Google beschikt over veel geld en mijn persoonlijke mening is dat het bij deze wél gaat lukken. Misschien moet Funda alvast eens nadenken óf en hoe een samenwerking mogelijk is.

Want, zó onvriendelijk is Google niet. Tuurlijk, ze presenteren veel informatie en zullen zoekers wellicht weghalen van Funda, maar het blijft bij Google bij een kleine presentatie, met (van de woning) slechts één foto en een korte tekst en keurig een link naar meer informatie. Naar Funda bijvoorbeeld? Misschien moet Funda hier ook van leren en ook een directe link naar de pagina van het object op de makelaarssite toestaan? Maar goed, dat is een hele andere discussie.

Het blijft afwachten wat er gebeurt, maar er gaat wat veranderen, en waarschijnlijk duurt het niet eens zo heel lang….

The following two tabs change content below.
Marco is een zeer actieve makelaar in de regio Zeeland. Met name bezig met de nieuwste mogelijkheden op het gebied van presentatie en internet. Daarnaast een ouderwets deskundige makelaar. Ook op Twitter te volgen via http://twitter.com/Marco_vd_Knaap

Laatste berichten van Marco van der Knaap (toon alles)

Google+