Dat succes niet vanzelf komt is bekend. Er wordt zelfs gezegd “succes is een keuze”. Staat succes dan ook gelijk aan prestatie? Het zal niet veel schelen, want het is tenslotte een hele prestatie om succes te hebben.
Maar hoe doe je dat, presteren? In het boek ‘The three laws of performance’ dat eerder dit jaar verscheen staan de drie wetten die ten grondslag liggen aan prestatie. Het interessante van een wet is dat die altijd van toepassing is. Een wet berust niet op variabelen, het is gewoonweg zo. Denk even aan de wet van de zwaartekracht – ook al gelooft u het niet, het is er wel.
Zo is het dus ook met de drie wetten van prestatie.
Wanneer deze drie wetten goed worden toegepast, leidt het tot een prestatie. Afhankelijk van de gewenste prestatie kan dat ook succes tot gevolg hebben. Zoals in deze blogpost al beschreven is ‘houding’ een belangrijke basis voor succes. Houding is zeker ook van belang bij deze drie wetten, zonder de juiste houding zijn de wetten niet toe te passen.
De drie wetten van prestatie:
- Hoe mensen presteren hangt samen met de manier waarop situaties op hen overkomen
- Hoe een situatie op iemand overkomt ontstaat door taal
- Op de toekomst gebaseerde taal transformeert de manier waarop situaties op mensen overkomen
Als makelaar kunt u dit dus ook toepassen op presentaties en uw informatie naar de klant toe. Onafhankelijk of er een woning in de verkoop genomen moet worden, of juist om een woning te verkopen.
Wanneer u zichzelf hierbij als ‘leider’ opstelt en het voortouw neemt kunt u dus door bewust te communiceren het resultaat van het gesprek (de prestatie) sturen.
Dit doet u door de volgende drie hieruit voortvloeiende consequenties te beheersen en toe te passen:
- Leiders hebben invloed en geven anderen invloed op de manier waarop situaties op mensen overkomen
- Leiders zijn de gespreksomgeving meester
- Leiders luisteren voor de toekomst van hun organisatie
Kortom: Luister naar wat anderen u aanbevelen en vertellen over uzelf. Het mag dan niet altijd leuk zijn, vaak klopt het wel. Gebruik die informatie om uw eigen situatie de baas te zijn. Zorg ervoor dat situaties op een goede en duidelijke manier overkomen bij uw gesprekpartners. Dan kan er van een prestatie gesproken worden. Een prestatie die leidt naar succes!
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Sluit ook het plaatje uit mijn eerdere post: http://blog.tuttel.com/2009/744/ over de waarneming van mensen.
Ik heb nog wel een kanttekening t.a.v. het opstellen tegenover klanten. In het communicatievak proberen we juist de relatie gelijkwaardig te maken, zodat je samen naar succes kan optrekken. Verstandhouding: jij hebt de kennis, zij de behoefte en samen wil je daar maximaal van profiteren. Beide partijen zijn zich bewust van elkanders drijfveren. Dat maakt de relatie transparant, duidelijk en daardoor prettig. Wellicht dat dit niet opgaat voor het makelaarsvak, maar het werkt in mijn discipline het beste.
De verhouding leider-ondergeschikte lijkt me ook niet de juiste verstandhouding voor een verkoper-kopersrelatie in een gespannen markt. Concurrentie ligt op de loer en arrogantie (vaak verward met zelfverzekerdheid en leiderschap) kan daarin tegen je werken.
Volgens mij ‘gun’ je een makelaar ook een beetje zijn opdracht. Een goede verstandhouding is dan voor succes het belangrijkste. Mijn advies: investeer daar maximaal in. Mond-tot-mond-reclame werkt in het makelaarsvak nog steeds het beste, getuige http://blog.tuttel.com/2009/de-enige-3-redenen-waarom-uw-business-slecht-gaat/ Presenteer jezelf dus als een prettige en waardevolle gesprekspartner en niet als autoriteit. Dat laatste toon je inhoudelijk aan in een gelijkwaardig gesprek.