Weet je dat eigenlijk wel? Wat er van jou als makelaar verwacht wordt? Natuurlijk is er de standaard verwachting: Het zo snel mogelijk verkopen van het huis tegen een zo hoog mogelijke prijs.
Klantverwachting
Is dat ook exact hetzelfde wat de klant verwacht van jou? Vraag je wel eens aan de klant (of nog beter, de prospect) wat ze precies van jou verwachten? Denk daarbij vooral NIET aan het huis. Maar bijvoorbeeld aan:
- hoe vaak is er een contactmoment
- wat voor opstelling wordt er van je verwacht; amicaal, zakelijk, afstandelijk, vriendschappelijk
- liever bellen, mailen, twitter of facebook gebruiken voor de communicatie
- wel of niet informeren over andere diensten zoals hypotheek, verhuizen, tuinarchitect of andere zakelijke dienstverleners waar je mee samenwerkt
- is de gewenste opbrengst (bij verkoop) realistisch en haalbaar
Tevredenheid
De tevredenheid van de klant zal namelijk afhangen van deze factoren. Wanneer jij aan de verwachtingen voldoet, zal dat een (ruime) voldoende zijn. Maar uitmuntend is het niet. Wanneer jij van tevoren weet wat de klant van jou verwacht, weet je direct wat de minimale inspanning zal zijn om deze klant tevreden te stellen. Je weet dan ook wat er nog meer of extra gedaan moet worden om die klant tot een ambassadeur te maken. Een klant die laaiend enthousiast over jou is en reclame voor jou gaat maken door je naam continue positief te noemen in de gesprekken bij verjaardagen. Doe je het helemaal goed dan heb je die klant ook gevraagd om een beoordeling op WIDBM te geven.
Prospect
Zorg ervoor dat je de verwachtingen helder hebt, voordat je de verkoop- of aankoopopdracht tekent. Want, indien je van tevoren weet dat de kans klein is dat je deze opdrachtgever tevreden kan stellen met je dienstverlening dan kan je de opdracht gewoon weigeren. Dan ben jij niet de geschiktste makelaar voor deze klant. Niet doen dus. Je maakt een klant willens en wetens ontevreden. Bovendien is het een smet op je naam, hetzelfde als een vette vlek op je pak.
Wanneer jij weet wat de klant wil, kan je er ook voor zorgen dat je dat en meer levert. Je wilt eigenlijk toch alleen maar super tevreden klanten?
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
“under-promise and over-deliver” (om maar eens een term van een Amerikaanse goeroe te gruiken) is ook altijd goed!
Lees hiervoor ook het boek: “Keys to the Vault”
zie http://www.amazon.com/Keys-Vault-Lessons-Igniting-Business/dp/0977723607
Voor 4 van de 5 punten die je aanhaalt dient een betrouwbare woning makelaar binnen een kwartier in te kunnen schatten hoe en wat. Het afstemmen van je dienstverlening moet eenvoudig kunnen worden gerealiseerd.
Helaas is het voor een prospect vaak moeilijk om realistisch te kijken naar het 5e punt. Hier denk ik dat de prospect moet worden gemotiveerd.