Selecteer een pagina

Stel me niet teleurWeet je dat eigenlijk wel? Wat er van jou als makelaar verwacht wordt? Natuurlijk is er de standaard verwachting: Het zo snel mogelijk verkopen van het huis tegen een zo hoog mogelijke prijs.

Klantverwachting

Is dat ook exact hetzelfde wat de klant verwacht van jou? Vraag je wel eens aan de klant (of nog beter, de prospect) wat ze precies van jou verwachten? Denk daarbij vooral NIET aan het huis. Maar bijvoorbeeld aan:

  • hoe vaak is er een contactmoment
  • wat voor opstelling wordt er van je verwacht; amicaal, zakelijk, afstandelijk, vriendschappelijk
  • liever bellen, mailen, twitter of facebook gebruiken voor de communicatie
  • wel of niet informeren over andere diensten zoals hypotheek, verhuizen, tuinarchitect of andere zakelijke dienstverleners waar je mee samenwerkt
  • is de gewenste opbrengst (bij verkoop) realistisch en haalbaar

Tevredenheid

De tevredenheid van de klant zal namelijk afhangen van deze factoren. Wanneer jij aan de verwachtingen voldoet, zal dat een (ruime) voldoende zijn. Maar uitmuntend is het niet. Wanneer jij van tevoren weet wat de klant van jou verwacht, weet je direct wat de minimale inspanning zal zijn om deze klant tevreden te stellen. Je weet dan ook wat er nog meer of extra gedaan moet worden om die klant tot een ambassadeur te maken. Een klant  die laaiend enthousiast over jou is en reclame voor jou gaat maken door je naam continue positief te noemen in de gesprekken bij verjaardagen. Doe je het helemaal goed dan heb je die klant ook gevraagd om een beoordeling op WIDBM te geven.

Prospect

tevreden klantenZorg ervoor dat je de verwachtingen helder hebt, voordat je de verkoop- of aankoopopdracht tekent. Want, indien je van tevoren weet dat de kans klein is dat je deze opdrachtgever tevreden kan stellen met je dienstverlening dan kan je de opdracht gewoon weigeren. Dan ben jij niet de geschiktste makelaar voor deze klant. Niet doen dus. Je maakt een klant willens en wetens ontevreden. Bovendien is het een smet op je naam, hetzelfde als een vette vlek op je pak.

Wanneer jij weet wat de klant wil, kan je er ook voor zorgen dat je dat en meer levert. Je wilt eigenlijk toch alleen maar super tevreden klanten?

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+