Veel makelaars vragen zich af hoe om te gaan met social marketing. Iedereen praat er over, u lijkt erbij te moeten zijn, maar hoe doet u dat en wat levert het op ? En levert het eigenlijk wel wat op ?

Naar mijn mening kan er maar één alles overheersende doelstelling zijn :

Meer omzet generen

Veel dure consultants zullen u anders vertellen en met ellenlange lijsten fraaie doelstellingen aankomen. Natuurlijk is het ook belangrijk aan je merk reputatie te bouwen etc. , maar voor de MKB ondernemer is het vooral belangrijk te weten wat de return is. Actief zijn in social marketing moet wat mij betreft ook langs die meetlat gelegd worden, net als adwords campagnes en adverteren in de krant.

Welk traject

Zoals ik kijk naar social marketing kan je diverse trajecten opstarten, je kan een Hyves pagina voor je kantoor beginnen. Je kan je aanmelden op facebook en actief aanbod twitteren. Allemaal prima middelen maar in mijn optiek tijdrovend en bij de effectiviteit zet ik af en toe mijn vraagtekens. Hoeveel echte relevante vrienden en volgers heeft u ? (Ik vind trouwens bloggen als lokale expert niet in dit rijtje thuis horen). Het gevolg is wel dat de return al snel een negatief getal wordt. Als ik een simpel rekensommetje maak, waarin ik er vanuit ga dat 7 tot 8 uur per week (1 uur per dag) nodig is om de platformen beheren, kom ik al snel uit op een kostenpost van 52 * 7 * 50 EUR,- wat neerkomt op zo’n 18.000 EUR,- per jaar. Ik ga er ook vanuit dat 50 EUR per uur een bedrag is om mee te rekenen. Als u ander aantal uren of bedrag invult komt er uit dit reken sommetje een ander bedrag. Maakt u zelf de rekensom en stelt u eens vast of u dat bedrag aan extra marge denkt terug te verdienen. Ik ken uw rekensom niet, maar ik denk ………………

Te Duur?

Maar niet doen dan, of misschien heel anders ? Ik denk dat de oplossing ligt in het motiveren van mensen rondom uw onderneming om op te treden als ambassadeur van uw kantoor. Dit moeten dan wel mensen zijn die een gedeeld belang hebben met uw onderneming. U moet deze mensen simpel kunnen overtuigen van het belang en ze eenvoudig kunnen motiveren om zelf tot actie over te gaan. Iemand voor wie u een huis verkoopt, daar heeft u zo’n relatie mee.

De Kracht

Wat in mijn optiek namelijk de kracht is van social marketing zowel online als offline, is om niet zelf aanwezig te zijn bij de discussie, maar ambassadeurs deze voor u te laten voeren. Zoals de wel bekende mond tot mond reclame op de offline verjaardagen. Als u uw klanten goed en professioneel van dienst bent geweest zal u het gespreksonderwerp zijn op de verjaardagen en andere social happenings waarbij u niet aanwezig bent : “makelaar x heeft mijn woning voor meer dan de vraagprijs verkocht, vandaar dat we nog op vakantie konden dit jaar” zou een gehoorde zin kunnen zijn (in de markt van 2008 🙂 ). U begrijpt als u erbij aanwezig bent dat de complimenten een andere vorm zullen aannemen of in twijfel worden getrokken.

Social Marketing

Terug naar online social marketing. U hoeft dus in mijn optiek niet zelf op Hyves etc. aanwezig te zijn, maar u wilt dat uw klanten goede testimonials voor u af leggen op hun sociale netwerken. Op hyves, twitter en facebook vertellen dat ze goed door u geholpen zijn ( u heeft ze een KijkMijnHuis account gegeven 🙂 ) of dat ze voor u hebben gekozen. Daarnaast wilt u via Hyves, twitter facebook etc. extra aandacht creëren rondom uw aanbod.  Het zelf erop zetten? Volgens mij niet, wie gaat er zoeken op uw Hyves of twitter naar aanbod?? Ok, maar hoe dan? Volgens mij door degene te activeren met wie u een gedeeld belang heeft, uw verkoper. Hij wil zelf ook graag zijn huis verkopen en zijn sociale kring wil hem daarbij best helpen weten we inmiddels.

Wat moet u daar voor doen?

Uw verkopers een tool ter beschikking stellen –geheel geautomatiseerd via uw CRM- waarmee u het gewenste gedrag stimuleert, ik zou zeggen we noemen het “HelpMee” :). Daarmee krijgt u snel meer relevant bereik ( zoals positieve testimonials uit de sociale kring en meer bezoek op uw eigen website) en daarmee sneller omzet. Meer marge en een ondersteuning van uw reputatie. Push marketing is zooo 2009 zou ik in een gesprek in de kroeg waarschijnlijk zeggen.

Even wat cijfers om mijn stelling iets meer body te geven.
ERA’s HelpMee  (Lancering half mei):

  • 4341 ambassadeurs in 4 weken
  • 1.600.000 punten uitgekeerd via HelpMee
    (een view op hyves is 1 punt, versturen email 10)
  • 81.301 meer bezoeken op www.era.nl
  • 1010% meer bereik in 4 weken voor ERA

O ja, om even terug te komen op de return in €€’s . De tool die u aanreikt moet zichzelf natuurlijk wel terug verdienen. Ik ben benieuwd of ERA’s HelpMee zichzelf al heeft terug verdiend in de 4 weken dat het nu draait. Ik denk …………..

The following two tabs change content below.
Lex Groenewegen vertegenwoordigd KijkMijnHuis : "KijkMijnHuis is dé online verhuiscoach van Nederland. Jaarlijks coachen wij samen met TNT-Post en 1300 aangesloten makelaarskantoren meer dan 100.000 families door hun verhuizing."

Laatste berichten van Lex Groenewegen (toon alles)

Google+