Makelaars en slimme telefoons

Op de geweldige site ‘future of real estate marketing‘ staat de uitkomst van een onderzoek. Niet spannend, gebeurt vaker. Waar het interessant wordt is om de vergelijking met Nederland te gaan maken!

45.000 makelaars in Amerika waren gevraagd om te participeren in een onderzoekje naar het gebruik van smartphones, als makelaar. Uit de resultaten komen een paar hele duidelijke signalen naar voren:

  • 93% van de makelaars jonger dan 41 jaar gebruikt een slimme telefoon voor hun business
  • 86% van de makelaars ouder dan 40 jaar gebruikt een slimme telefoon voor hun business

Smartphone voor de makelaarWelke telefoon gebruiken ze en waarom?

  1. 41.2% gebruikt een Blackberry
  2. 25% beschikt over een iPhone
  3. 14% heeft een Palm

Waarom heeft men juist voor die telefoon gekozen?

  1. Meest geschikt voor email 45.9%
  2. Gebruiksgemak 26.2%
  3. Aanwezigheid van een toetsenbord 23.7%

Waarvoor wordt de telefoon gebruikt?

  1. Bellen en gebeld worden 91.2%
  2. Email 88.4%
  3. SMS of pingen 73.8%
  4. Agenda beheer 52.6%
  5. Webbrowser/internet 42.3%

Voor het overige gebruik scoorde de social media applicaties het hoogste met 54.4% gevolgd door kaarten/navigatie en hoe kan het ook anders, ‘het weer’ applicaties.

Hoe zit dat in Nederland…

Tot zover is het niet echt spannend, los van het feit dat meer dan de helft van de makelaars die reageerden social media via hun telefoon gebruikt. Het percentage makelaars dat op welke manier dan ook gebruik maakt van social media ligt dus hoger. Laat dat eens even inzinken… Denk nu eens aan Nederland, aan jouw concurrentie. Wie is er al actief op social media? Vast geen 50%!

Huizen beheren op je telefoon

Nu de strikvraag. Wie van jullie, hier in Nederland, heeft met zijn smartphone toegang tot de woninginformatie, je listings? Kan jij op je slimme telefoon de status van een woning aanpassen, naar bijvoorbeeld ‘verkocht onder voorbehoud’? Of afmelden? Waarom niet?

57.3% aan de overkant van de Atlantische Oceaan kan dat wel. Van degenen die het niet kunnen, zou maar liefst 94.4% het wel willen. Zou jij het graag willen? Vraag je softwarebouwer eens naar de mogelijkheden…
Ik weet niet wie het al wel kan, maar het zou me niets verbazen dat menig softwarebouwer nu grote ogen krijgt, klamme zwetende handjes of dit resoluut als onmogelijk van de hand wijst.

(Op 14 juli aanstaande zal dit zeker een hot topic zijn op de Real Estate Connect in San Fransisco. Mocht je daar naar toe gaan, bij deze het verzoek voor een verslag voor De Scherpe Pen!)

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.

15 Reacties

  1. Goed stuk en leuk om te lezen dat er collegea in den landen zijn die op vergelijkbare wijze bezig zijn met mobiele applicaties. Ik zelf denk dat men flink achter loopt met de mogelijkheden die er op dit moment zijn, laat staan die er nog komen. Zo lang iedereen achterloopt, valt het niet op, maar een mobiele app is voor mij een must. Sinds kort een HTC HD2, welke mij alle mogelijkheden geeft op mobiel vlak, de software van realworks kan niet zo heel veel meer als dat ik thans al kon/kan. Mail binnentrekken, taken, relaties zijn standaard in de core van mijn machine ingebakken. Feit is dat elke dag nieuwe mogelijkheden met zich meebrengt, voor CRM maar ook voor Social Media. Mag je die 2 eigenlijk nog los noemen?!

    reageren
    • Dank voor je feedback Marijn. Jouw laatste vraag is inderdaad een goede! Mag je CRM en Social Media eigenlijk nog wel los zien? Je zal je vast niet verbazen over mijn mening, want ik denk inderdaad dat Social Media een odnerdeel van goed CRM gebruik behoort te zijn.

      reageren
  2. Ik ben 1 van de 20 gebruikers van de mobiele versie van Realworks, bevalt goed, er zijn wat opstartproblemen, maar heb nu realworks op de telefoon.

    reageren
    • Wat leuk Jolle! Vette primeur voor jou dus.
      Ga je er een stukje over schrijven mbt je ervaringen? Mag lekker recht-door-zee en kort-door-de-bocht…

      reageren
  3. Beste Han,

    Bedankt voor je uitnodiging om een reactie te plaatsen bij dit bericht en dat doe ik dan ook graag.
    Realworks heeft naast de synchronisatie mogelijkheid (relaties, taken en agenda) sinds kort ook een mobiel versie. De gebruikers die een zogenoemde “PDA-koppeling” hebben kunnen inloggen op http://m.realworks.nl/ De grootste wens van onze gebruikers was om direct een bezichtigingsverslag in te kunnen geven bij het agendapunt en dit op het klantenintranet te tonen. Dit is gemaakt.
    We zijn al bezig om zowel eigen woningen als de uitwisseling beschikbaar te maken op de telefoon. Wordt vervolgd…

    @Arjan Hollink; Twitter en Youtube op je website is geen enkel probleem. Video’s in Realworks plaatsen kan je door de te uploaden of een verwijzing te maken met een link. Dit laatste is ook ideaal om Youtube filmpjes op je site te plaatsen. Klein stukje code in je website laten plaatsen en klaar!

    reageren
    • Bedankt voor je feedback Robin!
      Jullie zijn kennelijk al verder dan wat ik zelf had vernomen.

      Het verbaast me dan ook enigszins dat ik er ‘in het veld’ eigenlijk nog niets over gehoord heb.
      Of wordt het nog maar weinig gebruikt? Dat sluit ik niet uit namelijk.

      Overigens, is m.realworks.nl inclusief in jullie pakket, of is het een extra (betaalde) dienst?

      reageren
      • De mobiele koppeling is € 5,- per gebruiker per maand.

        Het klopt dat je nog weinig erover hebt gehoord. Er zijn nu ongeveer 20 gebruikers die inloggen op m.realworks.nl
        De communicatie naar de gebruikers die nu al een “PDA-koppeling” hebben staat voor aankomende week gepland. Dit zijn 1001 gebruikers.

        Wellicht dat na dit bericht al een stijging in het aantal gebruikers waar is te nemen.

        Je kan de 2 koppelingen ook naast elkaar gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een seintje 30 minuten voor je afspraak. Dit kan niet via de webversie, maar wel via de synchronisatie (als je telefoon dat ook ondersteund) Hoewel een SMS herinnering via Realworks natuurlijk ook mogelijk is.

        reageren
        • Klinkt goed – ben nieuwsgierig naar de bevindingen van de (eerste) gebruikers zoals Jolle (zie hierboven).

          Jammer dat een vanzelfsprekendheid (toepassing op mobiel) extra kosten met zich meebrengt. Moet toch ook op een andere manier kunnen? #altijdkritisch 😉

          reageren
          • Doorontwikkelen kost geld… maar als jij wilt sponsoren! 😉

            Dit is de meest eerlijke manier. Je kan het ook in het kantoor-abonnement stoppen, maar niet iedereen binnen een kantoor heeft een mobiele versie nodig.

            Realworks is overigens als totaalpakket (CRM+website) waarschijnlijk de goedkoopste leverancier met de meeste functionaliteiten.

          • Het zou geweldig zijn als ik het zou kunnen sponsoren, helaas denkt mijn bankrekening er anders over 🙁

  4. Ik begrijp de software ontwikkelaars niet zo goed. Wij hebben al sinds 2006 een eigen CRM pakket mét mobiele toegang. Ik kan met m’n smartphone (of iedere telefoon met internet toegang), alle relatiegegevens opvragen (van zowel opdrachtgevers als geïnteresseerden, zo’n 6000 in 5 jaar), alle objectgegevens raadplegen, onderhandelingen volgen en muteren (biedingen invoeren etc.), bezichtigingsverslagen invoeren, agenda raadplegen, inplannen, etc..

    En dan nu het mooie: dit heb ik allemaal zelf gemaakt. Toegegeven, een wat uit de hand gelopen hobby, maar toch. Ik besef dat ik eigenlijk maar beperkte kennis heb. Voor een gespecialiseerd bedrijf moet het dan toch ‘appeltje-eitje’ zijn om zoiets op te zetten?

    Ik snap het wel: dergelijke bedrijven zijn vaak te log om slagvaardig te zijn. Ideeën moeten over te veel schijven voor ze doorgevoerd kunnen worden en dan is de innovatie vaak al weer achterhaald.

    Mij bevalt het uitstekend om alles ‘on the go’ te kunnen raadplegen en bewerken. Klanten zijn snel op de hoogte en ik kan altijd en overal alles inzien. Een aanrader voor een ieder!

    reageren
    • Wow!
      Misschien moet je maar eens een blogpost schrijven over hoe je gebruik maakt van de mobiliteit die dit je geeft…

      Hoe levert het je business op en wat vinden je klanten er van?

      reageren
  5. Ik denk ook dat hier nog grote voordelen te halen zijn. Voor velen zal de onbekendheid of het vooroordeel dat het niets is een te hoge drempel zijn. Maar de makelaars die nu wel durven instappen hebben een belangrijk voordeel. Nu kun je nog naar hartelust experimenteren en leren. Over een jaar zal het al weer moeilijker zijn om in te stappen omdat de normen dan al veel hoger liggen.
    CRM leveranciers met een gevoel voor business zullen hier vast deze zomer al op inspringen. Hoewel niet elke CRM leverancier misschien de middelen heeft om het ook technisch te realiseren.
    Maar los van de CRM gekoppelde oplossing is er nu al veel voordeel te halen met Social Media. Social media zijn ook voornamelijk mobiel. Ook hier nog een kans om dit jaar hier nog mee te ‘spelen’.
    Goed stuk Han. Ben benieuwd hoe het speelveld er over een jaar uit ziet.

    reageren
  6. En of ze klamme handjes etc krijgen

    Vraag Realworks maar eens naar hun vorderingen mbt Twitter en Youtube integratie. Ben benieuwd of er andere kantooroplossingen zijn die al wel Makelaar 2.0 proof zijn.

    reageren

Geef een reactie

Google+