Dat is de slogan die gebruikt wordt door Aedes en de samenwerkende woningcorporaties. Via de website WoonCheck kan je in 8 simpele stappen ontdekken wat je belangrijk vindt omtrent je woonruimte.
8 simpele stappen?
Dat doen ze je geloven, maar zodra je begint met de check ontdek je dat het wel erg diep gaat. Zijn de eerste stappen logisch, zo ongeveer halverwege wordt het toch een stuk serieuzer. Er is goed over nagedacht, zo was ik van mening.
Koop of huur?
Bewust schrijf ik hier ‘was van mening’. In de eerste vragen gaat WoonCheck continue uit van koop & huur. Totdat er gevraagd wordt naar je maandelijkse lasten. Dan gaan ze de fout in:
Op basis van de maandlasten bepalen zij wel even wat de ‘normale’ woonruimte is die je daar voor kan krijgen. Oh ja, WoonCheck gaat er nu in één keer vanuit dat de maandlasten huurlasten betreft.
Prijsbepaling
Hoe kan je in hemelsnaam deze prijsbepaling maken? Is alle huur in Nederland gelijk? Dacht het niet.
En nu pas, terwijl ik dit schrijf, gaat er een lampje branden. Zou deze WoonCheck misschien wel beter zijn dan ik denk? Want tijdens het allereerste gedeelte van de vragen, die ik vanwege de lange duur van deze uitgebreide vragenlijst allang weer vergeten was, wordt er gevraagd naar je adres… Logisch, want ze willen het rapport naar je toe sturen. Maar zou het zo kunnen zijn dat bij de bovenstaande berekening wel degelijk rekening gehouden wordt met de geografische factoren van de invuller?
De resultaten die ik kreeg, na het invullen van de WoonCheck zijn toch wel redelijk in de buurt van de waarheid, los van het feit dat ik de vragen niet al te nauwkeurig heb ingevuld. Knap werk!
Maandlasten en wonen
Sterker nog, aan het einde van de lange reeks met vragen over hoe je zou willen wonen, wat je belangrijk vindt en welke maandlasten je daarbij draagt krijg je een overzicht. Een overzicht van jouw woonwensen zoals je zelf hebt ingevoerd en wat je dat gaat kosten aan maandlasten. In deze situatie een verschil van maar 18 euro, indrukwekkend!
Het toegestuurde rapport ziet er goed uit, je zou het gewoon zelf moeten uittesten hoe jij het ervaart.
De verzamelde kennis willen ze gaan inzetten bij het verbeteren van de service. Als ze daarmee bedoelen dat de samenwerkende woningcorporaties vraaggericht gaan bouwen, zou dat een hele goede zaak zijn! Prettige te weten dat ik daar in ieder geval aan heb bijgedragen door de WoonCheck te doen.
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Recente reacties