Dit is een gastblog van iemand die actief is in de makelaardij, de fotografie om precies te zijn. Om scheve verhoudingen te voorkomen blijft deze persoon liever anoniem. Commercieel werken is prima, maar mag dat ten koste gaan van alles? Van hardwerkenden in deze branche?
Makelaarspresentaties. Wat kost dat nou en wie doet het werk, bij wie ligt het voordeel en wie betaalt uiteindelijke de prijs van een presentatie?
De basis voor een fotopresentatie is natuurlijk de makelaar die dit moet verkopen aan zijn klant. Lukt dit hem…zo ja, lekker bezig!
Wie maakt die foto’s dan? Is dat de makelaar? Mooi als die dat “goed” kan. Zo niet… dan wordt er een bureau of fotograaf ingeschakeld.
Goedkoop
Hier komt nu mijn zorg. De presentaties moeten zo goedkoop mogelijk worden ingekocht. Begrijpelijk. Maar wie betaalt dan uiteindelijk de prijs? Nee, niet de klant, niet de makelaar, maar de ZZP’er die geacht wordt de beste kwaliteit te leveren met professioneel materiaal voor zo weinig mogelijk geld.
Even terzijde, inmeten is ook een van de tools die tegenwoordig worden ingekocht. Ook hier gaat iets mis, bij diverse partijen wordt deze dienst in het buitenland uitbesteed in Nepal, Tsjechië, India, enzovoorts.
De prijzen die betaald worden door de makelaar, het bureau of de particulier – daar is de uiteindelijke creatieve de dupe van. Een leverancier aan bijvoorbeeld één van de grotere makelaars, die wordt geen €120,- per opdracht betaald maar €69,- voor een presentatie. En ja, de fotograaf is vaak minimaal 1 uur bezig, daar komt nog wat reistijd bij, doet ongeveer 30 minuten aan nabewerking, rijdt een eigen auto, heeft professionele apparatuur, afschrijving etcetera en vaak een concurrentiebeding getekend… (voorbeeld aanwezig).
Wie betaalt die goedkope prijs?
Nu, in een markt van kopersschaarste waar de makelaardij weer begint te floreren wordt het voordeel gelegd bij de particulier, flink geld verdiend bij het bureau en niet bij de uitvoerende ZZP’er. Deze betaalt uiteindelijk het voordeel!
De concurrentiestrijd tussen de bureaus is een slechte ontwikkeling voor de ZZP’ers onder de fotografen.
Nu los van het feit dat ik ook woningfotografen lever, schrik ik steeds van de verhalen van fotografen die ten einde raad een wurgcontract tekenen om maar aan het werk te blijven. Aan de strijkstok blijft er bij een gemiddelde prijs van €150 excl. BTW per opdracht aan de makelaar vaak voor de ZZP’er nog maar een minimaal bedrag over, soms slechts €59 tot €69 per opdracht.
Kan je daar als makelaar mee leven? Vind je dat een prettige gedachte? Immers, je wilt toch zo goedkoop mogelijk een fotograaf regelen.
Een vraag die uiteindelijk gesteld moet worden:
Gaan we als makelaars allemaal meedoen aan de afbraak van ZZP’ers of gaan we weer lokaal de specialisten inzetten?
Ben jij, samen met je klant, bereid om iets meer te betalen voor een lokale fotograaf – of kies je voor de massa, wetende dat het voordeel voor jou en je klant ten koste gaat van een hardwerkende fotograaf?
Gastblogger
Laatste berichten van Gastblogger (toon alles)
- Gratis bestaat niet! - 6 april 2017
- Waarom Funda essentieel is en blijft voor de verkoop van een woning! - 14 maart 2017
- Wordt een huis met iDIN kopen heel normaal? - 9 maart 2017
Vraag en aanbod.
Waarom moet perse de makelaar de opdrachtgever zijn? Waarom gaan we niet rechtstreeks met de opdrachtgever van de makelaar aan de slag? Profileer jezelf in de markt voor potentiële verkopers.. Immers, aan de makelaar betalen zij behoorlijke bedragen. (250 euro voor een 3 kamerflat is geen uitzondering) Als de verkoper zelf foto’s aanlevert van goede kwaliteit, staat de makelaar buiten spel. De verkoper is goedkoper uit, en de fotograaf heeft beleg op zijn brood.
(dit principe heb ik al met succes in praktijk gebracht.)
Bij vertekende scheve prijzen horen naar mening ook vertekende foto’s… hier zijn er al te veel van en leveren slechts teleurgestelde ex potentiële kopers. Laat kwaliteit betaald worden en beloon jezelf (makelaar) met betere bezichtigingen en ja.. kopers.
Mijn motto is “presenteren doet begeren”. De manier waarop een woning door middel van o.a. foto’s op internet wordt gepresenteerd, is zo’n belangrijk onderdeel van de verkoop van een woning, dat ik überhaupt niet snap dat sommige makelaars daar niet in willen investeren.
Misschien hebben ze het ‘nog niet door’ dat het zo werkt, misschien proberen ze telkens voor een stuiver op de eerste rang te zitten. Prima, maar ik denk niet dat een professioneel bedrijf of zzp-er langdurig voor een (te) laag tarief een goede constante kwaliteit kan leveren.
Een goede relatie met een makelaar waarbij je elkaar (!) aan klanten kunt helpen, bouw je zo ook niet op. En daar zit natuurlijk een enorme waarde van een lokale specialist in. Ik weet dat sommige verkopers de keuze van hun makelaar laten afhangen van de woningfotograaf (en verkoopstylist) waar hij of zij mee samenwerkt. Die zijn al verleid door mijn foto’s en willen graag dat ik ook van hun huis zulke mooie foto’s voor de verkoop maak.
Mijn advies, bescherm jezelf en je vak en kies alleen die makelaar uit die bij jou past!
Wij laten proffessionele foto’s maken en die kosten 150 euro ex btw en die belasten wij in de meeste gevallen gewoon door naar de klant. Aangezien het tarief van Steven Spielberg te hoog is maken wij in eigen beheer een onderscheidende video. Het probleem is dat klanten moeilijk te overtuigen zijn van de verkoop kosten voor goede foto’s, styling , video, plattegronden.
Zie voorbeeld van onze video op de site http://www.eerdenmakelaardij.nl
Het verbaasd me dat jij het moeilijk vind om klanten te overtuigen van de verkoopkosten. Alle makelaars waar ik voor werk zetten geen woning op internet zonder professionele fotografie, een 360 en plattegronden. Jij bent de makelaar en jij bent degene die een gedegen marketingplan aanbiedt.
Meerdere slechte en onvolledige woningpresentaties tussen een aantal goede geeft toch geen consequent beeld van hoe jij als makelaar je werk wilt doen? Ik ben er van overtuigd dat de makelaars waar ik voor werk meer klanten krijgen vanwege de kwaliteit van presenteren over de hele linie.
Overigens rekenen zij allemaal, en ook vrijwel iedere andere makelaar in mijn regio, opstartkosten waar styling, fotografie en plattegronden bij in zitten. Denk er nog eens over na!
Wij zijn landelijk actief met 27 locale fotografen en ik herken mij niet echt in dit beeld. Natuurlijk zijn er altijd prijsvechters op de markt die “rommel frommel werk” aanbieden tegen tarieven waar je niet van kunt leven, er is echter een keuze: Nee.
Wij bieden het gehele pakket aan, fotografie, inmeten, plattegronden, meetrapport tot brochures etc. etc. Natuurlijk zitten wij ook wel eens in een gesprek en wil een makelaar van ons: inmeten, plattegronden, fotografie, video, 5 keer een 360 graden foto en een diashow en heeft die makelaar dan een prijs in gedachte voor ons van € 150,– of minder! Nou, dat is een leuke gedachte, maar zoek dan een andere leverancier en sla ons even over graag.
Om kwaliteit te leveren en te garanderen is er simpelweg een ondergrens, zak je daar doorheen, dan lever je ergens in. Ik hoor ook wel eens de verhalen van freelancers die bij ons willen komen werken (doen we niet, alleen vaste mensen) en die € 60-75 krijgen om een woning in te meten en ook te fotograferen incl. 360 graden foto’s. Het is sneu, je kan daar amper van rondkomen. Echter, als je geen werk hebt of student bent etc. dan stap je er wel in. Ook sommige bureaus maken dus gebruik van de marktomstandigheden. Echter, dat komt altijd terug in een zichtbaar gebrek aan kwaliteit.
Sorry hoor, maar ik vind het een beetje een huilverhaal, wat hier niet thuis hoort. Makelaars de schuld geven omdat andere bedrijven fotografen uitknijpen. Gaat nergens over dit. Het is precies als die taxatie bureau’s. Moet je als makelaar gewoon niet aan meewerken als je vindt dat je te weinig betaald krijgt. Zo ook met de fotograaf. Als hij/zij vindt dat ze een te lage prijs krijgen, moeten ze het gewoon niet doen. Simpel.
Ga dan gewoon zelf de boer op, bezoek makelaars en overtuig ze van je kwaliteit. Wij werken ook met lokale partijen, naar volle tevredenheid, zowel van ons als van onze klanten, want dat laatste is natuurlijk het belangrijkste. En voor de plattegronden gebruiken wij ook de buitenlandse bedrijven. Goede prijs/kwaliteit verhouding, snel geleverd. Maar als er een lokale partij komt die dat ook kan leveren, mogen ze zich absoluut melden. Tot op heden zijn die er helaas niet.
Sorry Marco maar je gaat echt te kort door de bocht.
Natuurlijk hebben makelaars (mede)verantwoordelijkheid voor de wantoestanden in de woningfotografie branche. Immers bepalen zij de vraag en prijs.
Kan je grote winkelketens ook ook geen verantwoordelijkheid aanrekenen als hun collecties onder erbarmelijke omstandigheden gefabriceerd worden???
Horen Koffie boeren ook geen eerlijke prijzen te krijgen? Dit geldt natuurlijk ook voor fotografen die overduidelijk worden gebruikt in een slecht betalende markt. Geen fotograaf kan een vaste baan krijgen omdat iedereen maar ZZP’er moest worden na de crisis. Vaak gedwongen oefenen ze hun vak uit als ZZP’er.
Ik ben zelf geen fotograaf maar zie het wel vanaf dichtbij gebeuren.
Als een Makelaar met dit soort malafide bedrijven gewoon geen overeenkomst sluit, maar echt de lokale specialist inschakelt, kan ook hij rondkomen van de vergoeding die betaald wordt.
Dennis, ik ben zelf sinds eind 2007 werkzaam als vastgoedfotograaf. Ik maak mijn eigen keuzes, ook of ik voor een opdrachtgever wil werken en tegen welk tarief. Niet alleen binnen de vastgoedfotografie staan de tarieven op scherp, dat is branchebreed het geval. Toen ik begon lag de markt nog open, veel fotografen die zich specialiseerden in interieur- en architectuur fotografie waren er niet, een fatsoenlijke opleiding ook niet overigens.
Gebrek aan opleiding zie je veel terug bij de, wat jij malafide bedrijfjes noemt: Bizar groothoekmisbruik waardoor door iedere deur je elkaar kunt passeren in een rolstoel, witbalans is iets waar men nog nooit van heeft gehoord dus geen kleurschakering klopt, ingeplakte blauwe luchten die nooit maar dan ook nooit goed overkomen want een blauwe lucht met daaronder een schaduwloze woning en tuin “werkt” niet etc. etc.
Het enige dat je de makelaardij kwalijk mag nemen is dat met dergelijke foto’s een baggerproduct in huis halen waarbij de eerste daadwerkelijke blik in de woning alleen maar tegen kan vallen omdat de werkelijkheid niet overeenkomt met de werkelijkheid. Dit reflecteert overigens niet alleen negatief naar de woning maar ook naar het makelaarskantoor zelf.
Als fotograaf kun echt een boterham verdienen door je te onderscheiden met een accurate weergave van de werkelijkheid dus geen fratsen zoals ik hier boven aanstipte (blaadjes van bomen geven géén licht!). Zorg dat je meerwaarde biedt, maak die plattegronden in floorplanner of regel het via een externe partij. Koop een fish-eye lens en een nodal-ninja en maak 360’s. Leer een woning inmeten.
Kortom: Ontzorg de makelaar door het complete pakket aan presentatiemiddelen aan te bieden, met kwaliteit, liefde voor het vak, liefde voor huizen én met aandacht voor zijn klant.
Beste schrijver, een prijs hangt altijd samen aan een product en haar dienstverlening. Op welke wijze kan jij je onderscheiden tov landelijke prijsvechters. Daar moeten mi de openingen liggen in lokale dienstverleningen.
Zelf ben ik eigenaar ve landelijk werkend bedrijf en ook wij hebben “last” vd prijs vechters. Dit hebben we omgezet naar een bijdrage in unieke dienstverleningen en reeële prijzen. Dit heeft ons bedrijf met haar klanten sterker gemaakt!
Ook voor lokale ZZP-ers ligt hierin de toekomst; bedenk nieuwe kansen die er zeker te vinden zijn!
Wil je brainstormen of praten; altijd zinvol!
Succes!
Ik ben geen fotograaf, maar werkzaam in de reclame. Styling en fotografie is erg belangrijk voor een goede presentatie van een object. Voor een koper is dit de eerste indruk van een woning. Een eerste indruk waarop een koper beslist of het object potentie heeft of juist niet. Een slimme makelaar zou hier dus niet op bezuinigen. Tenminste niet als de kwaliteit van de professionele woningfotograaf significant beter is. Een goede presentatie van een huis draagt immers bij aan een snellere verkoop van de woning, wat ook de makelaar winst oplevert. Ik ben van mening dat voor kwaliteit echt wel betaalt wordt. Het zou immers aantoonbaar moeten zijn dat een goede styling en fotografie bijdraagt aan een snellere verkoop.
Ik ben fotograaf voor een aantal makelaars in de Kop van Noord Holland en ik vraag een redelijk tarief voor mij en voor de klant van de makelaar. Er moet gewoon brood op de plank komen. In het verleden ben ik wel benaderd door bureaus maar voor € 75 kan ik geen kwaliteit leveren zonder er flink op toe te leggen. Auto, kantoorhuur, software, brandstof, afschrijving op fotoapparatuur, afschrijving op mijn MacBook. Ga maar door.
Helaas zijn in de loop der jaren steeds meer “fotografen” ingestapt via een bureau en kwam daardoor de prijs steeds verder onder druk te staan.
Twee jaar geleden heb ik afscheid genomen van een grote klant. Mijn tarief moest omlaag omdat hun advertentiekosten om hoog gingen en als klap op de vuurpijl moest er een standaard een video bijkomen. Dus meer leveren voor minder geld. Dat is niet de manier waarop ik zaken wil en kan doen.
De huizen die ik fotografeer zijn geen nummers, ze zijn allen uniek en verdienen 100 procent aandacht, tijdens de fotografie, de nabewerking, het maken van plattegronden maar ook op persoonlijk vlak met de klant van de makelaar want verhuizen heeft een enorme impact en juist de fotografie is voor de verkopers het moment dat het besef komt dat het nu echt in de verkoop gaat. En dat gaat met een lach maar helaas ook vaak met een traan. Dan moet je als fotograaf ook de tijd kunnen nemen om daar goed mee om te gaan. Dat beïnvloed niet de prijs rechtstreeks maar het houdt wel ik dat ik minder opdrachten per dag kan en wil doen dan de fotograferen van een bureau moeten doen om nog iets over te houden.
Ik vind het jammer voor al die collegas die tegen zo’n laag tarief moeten werken maar ik vraag me ook af hoe het mogelijk is dat zij, als ondernemer, een dergelijk tarief hebben af kunnen spreken. Om enigszins normaal te kunnen leven hebben ze minimaal 65 opdrachten per maand nodig. Dan kan het niet anders dan dat je steken laat vallen in de styling en de nabewerking. En om eerlijk te zijn: ik zie aan de foto’s door welk bureau of fotograaf ze zijn gemaakt en de verkoper én de koper zien het verschil ook!
Wij werken met lokale fotografen. Een goede lokale fotograaf onderscheidt zich van de bureaus door zijn of haar eigen stijl en kan vaak ook 360 graden foto’s e.d. maken. Bovendien vind ik het belangrijk om met zoveel mogelijk lokale bedrijven te werken aangezien zij voor mij ook lokaal weer reclame (kunnen) maken.
Eens met Robbert van Gorp dat fotografie een vak is en makelaars dat vaak niet goed beheersen.
Ik denk dat veel lokale fotografen de boot hebben gemist die gespecialiseerde bureau’s wel hebben gepakt, omdat ze de makelaar in heel veel opzichten ontzorgen. En die listig inspelen op trends om ook 360 graden foto’s te maken en diensten te leveren op het gebied van video en de plattegronden. Wij zijn daar – in zijn algemeenheid – tevreden over.
Mijn ervaring is dat de noodzaak van goede fotografie niet wordt gezien. Er zijn nog zoveel makelaars die zelf hun foto’s maken, jammer want fotograferen is echt een vak. Net als tekstschrijven en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Doordat het als “niet belangrijk” wordt bestempeld, wordt de prijs ook gedrukt mijn inziens. Erg jammer.
Een lokale fotograaf maakt voor mij hopelijk ook weer positieve reclame zodat ik ook weer extra werk krijg. Echter is dit het zelfde als wat taxatiebureaus met taxateurs doen. Het lijkt dus gemeengoed te worden voor diverse branches.