Makelaars hebben honger. De kaas wordt van het brood gegeten door de concurrent en het gras voor de voeten weggemaaid. De cijfers van de NVM vertellen keurig dat er nog (bijna) net zoveel makelaars actief zijn in Nederland als een paar jaar geleden. De NVM leden hebben zelfs wat geld terug ontvangen vanwege de vele nieuwe aanmeldingen als gevolg van stoppende of downsizende kantoren waardoor veel makelaars voor zichzelf zijn begonnen.
En dan moet je gaan eten. Maar wat? Taart! Het liefste een groot stuk. Vaak zit hem daar het probleem, want waar vind je nog een groot stuk taart? De consument die wel wil kopen kan het vaak niet. Direct wordt er dan weer gewezen naar de hypotheeknemers die te strakke richtlijnen hanteren en naar de verkopers die heel goed begrijpen dat de buren geen hoofdprijs voor hun huis kunnen krijgen, maar zij zelf wel want hun eigen huis is anders.
Wanneer je de artikelen op De Scherpe Pen al wat langer leest dan weet je hoe ik er over denk. Je weet dan ook dat ik die mening, inclusief een beetje eigenwijsheid, niet onder stoelen of banken steek met als doel om makelaars op weg te helpen. Om duidelijk te maken waarom het makelen anno 1970-1990 dood is, waarom je als makelaar steeds anders je taak invult om je klanten continue tevreden te blijven houden.
Het gebeurt wel eens dat ik daarbij de brancheverenigingen daarbij beticht van traagheid en zulks meer. Niet zozeer omdat ze geen goed werk verrichten, wel omdat er een inhaalslag te maken valt.
NVMSOM heeft vervolgens wat bedacht. Iets in de zin van: Goh, als die Tuttel beweert dat het anders zou moeten, laat hem het onze makelaars dan maar eens zien.
Van het één kwam het ander en dit jaar mag ik namens NVMSOM een training verzorgen: “Zo word ik 1e keus!“.
Ben jij benieuwd hoe je een groter stuk van de taart kan krijgen? Schrijf je dan direct in voor één van de 4 trainingen dit jaar!
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Goed idee! 415x30x4 is een aanzienlijk stuk taart.
Mooi werk Han. Het is waar: makelaarskantoren worden vaak bevolkt door mensen van middelbare leeftijd en ouder aan wie de digitale revolutie geheel of gedeeltelijk is voorbijgegaan. Als vroeg of laat de woningmarkt aantrekt staat een generatie starters te twitteren van ongeduld. Dan kun je echt niet meer aankomen met je faxnummer. En niet alleen de communicatie maar ook marketing en dienstverlening, eigenlijk zelfs de complete mindset, zijn aan modernisering toe.
Veel succes met de trainingen!