Selecteer een pagina

Wat heeft oranje voetbal met de makelaardij te makenHet is een verschillende tak van sport. De makkelijkste vergelijking die ik kan bedenken zijn de strakke pakken van de makelaars en de trainers, maar ook de spelers bij officiƫle momenten. Maar verder?

Analyse

Voetbal in Nederland is een puinhoop. Wanneer, ik noem maar iets, Heracles tegen FC Twente speelt is het oorlog. Want Twente, dat kleine achterlandje van Nederland heeft toch maar 1 echte club? FC Twente dus. Daar wordt in Almelo en omstreken anders over gedacht, dus oh wee als je niet voor Heracles bent. Zucht.

In de rest van het land is dat exact heftzelfde. Ajax-Feijenoord…? PSV-NAC? Ach, het maakt niet uit, geen enkele hooligan haalt het in z’n hoofd om een andere partij ook maar iets te gunnen. Zelfs niet als, die ander, wel goed gespeeld heeft en de overwinning onbetwist verdiende.

De vergelijking

In de makelaardij is het niet anders. De ene makelaar gunt de andere makelaar z’n brood niet. Die andere makelaar besodemietert z’n klanten, pleegt broodroof en liegt ook nog eens over de woonoppervlakte. Nee, de enige echte goede makelaar ben je zelf, samen met de andere makelaars in andere plaatsen die bij dezelfde branchevereniging is aangesloten. Want die andere club, ach joh, dat zijn allemaal oplichters!

Wereldkampioen (of net niet)

De laatste 4 weken was het in Nederland oranje. Er is crisis in de voetballerij, want al heeeel lang hebben wij niet meer in de finale gestaan. Het wordt weer eens tijd. Spontaan zie je Sparta en ADO aanhangers samen feesten, FC Utrecht fans en Nijmegenaren drinken samen een pilsje en hossen dwars over het Museumplein.

Het kan dus wel! Die samenhang die in moeilijke tijden nodig is, zie je vanwege de kleur oranje gebroederlijk elkaar steunen, supporten, helpen en feesten.

Jij bent nu aan zet!

Ik zeg, dat kan ook in de makelaardij. Als er ergens crisis is… dan is het wel in jouw vak. Gun je collega die deal, feliciteer hem of haar met een behaald succes en geef een compliment over die mooie flyer. Laat je klant zien dat je eerlijk en oprecht bent, uit het juiste hout gesneden en je passie voor het vak van je af spettert.

Denk eens in wat daarvan het effect op de woningmarkt is, maar zeker ook op het imago van de makelaardij! Bedenk je dan ook dat een tweede plek nog altijd een geweldig prestatie is…

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+