Het behouden van bestaande klanten is goedkoper en makkelijker dan het binnenhalen van nieuwe klanten. Wanneer je nieuwe klanten binnen wilt halen, zorg er dan voor dat je daar het maximale resultaat uit haalt!
Met deze 5 tips wordt de kans op succes in ieder geval groter.
- Bevestig en bedank
Iedere afspraak bevestig je. Dat kan per email, SMS, twitter of wat dan ook. Ook na ieder contact laat je van je horen, met een bedankje voor het gesprek, maar ook met de bevestiging van de acties die jij gaat ondernemen als resultaat van het gesprek.
Het maakt niet uit welk kanaal je daarvoor gebruikt – als je het maar doet! Wanneer je kan kiezen hoe je de boodschap wilt communiceren (email, SMS, twitter etc), gebruik dan de manier die jouw klant het liefste gebruikt. - Maak het persoonlijk
Hoe vaak jij ook hetzelfde ‘soort’ bericht of informatie verstrekt, voor de ontvanger is het elke keer de eerste keer. Behandel je informatie dan ook niet als routine, zie het als precies datgene wat jouw (aanstaande) klant op dat moment nodig heeft. Gebruik de naam (maar overdrijf het niet!). Voorkom jargon zoals ‘het pand’ of ‘object’, heb het over uw/jouw woning/huis/appartement. En het inkoppertje… betuttel niet! - Goede voorbereiding
Jij weet wat voor gesprek/overleg je gaat voeren. Weet jouw prospect dat ook…? Net zoals jij, vindt ook jouw prospect het prettig om zich voor te bereiden. Laat dus van tevoren (zie ook punt 1) weten wat je van je aanstaande klant verwacht. Wees duidelijk in welke informatie je verwacht dat ze bij de hand hebben. Laat ze inlezen in de materie als dat nuttig is (bijvoorbeeld mbt de verschillen in financieringsmogelijkheden). Vanzelfsprekend staat die informatie op je website zodat je ze naar jouw site kan sturen. Niet de homepage, maar rechtstreeks naar de juiste informatie. - Duidelijkheid
Durf “nee” te zeggen. Als je het antwoord op een vraag niet weet, zeg dat dan. Vertel ook hoe je het antwoord gaat achterhalen en wanneer je dat gaat communiceren. Dit levert een (extra) contact moment op en je laat direct zien dat jij een man/vrouw van je woord bent. Je doet immers wat je hebt gezegd, binnen de gecommuniceerde termijn.
Of, zoals een makelaar mij ooit vertelde: “Ik zeg wat ik ga doen, doe wat ik zeg, en zeg wat ik heb gedaan”. - Kwalificeren
Past deze klant bij jou? Niet elke business is goede business. Als de ‘klik’ er niet is, wil je dan wel met deze klant gaan werken, begeleiden en assisteren? Hoeveel tijd gaat deze opdracht in beslag nemen en is dat de meest optimale manier om die tijd te besteden? Wees duidelijk en eerlijk naar jezelf toe, gun je concurrentie jouw slechte klanten…
Natuurlijk gelden de vijf tips voor iedere branche. Het is wel opvallend hoe weinig het wordt toegepast, ga er zelf maar op letten.
Is dit alles? Nee, natuurlijk niet. Je moet ergens beginnen en mocht dit rijtje nog geen gewoonte zijn voor jou, dan zijn deze 5 tips genoeg om mee te beginnen! Ben jij al een paar stappen verder? Laat dan weten welke methode(n) jij gebruikt om je acquisitie succesvoller te laten zijn. Hoe zorg jij voor een hoge conversie bij nieuwe klanten?
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Het is praktijk dat makelaars liever achter nieuwe klanten aangaan, dan oude klanten behouden. Ik ben van mening dat contact houden met oude klanten heel eenvoudig kan, mits je database maar op orde is: http://ow.ly/2jbVV .
Je blijft Top of Mind en dit betaald zich altijd uit!
Het klonk allemaal wel bekend, maar soms slijt een werkwijze in. Dan is het goed dat er zulke blogs geschreven worden, die schudden je weer even wakker…