Twee weken geleden kwam de NMa met een interessante conclusies naar aanleiding van de scan op de huizenmarkt. Ook hier viel daar van alles over te lezen in het artikel Funda zit in een spagaat.
Iedereen had er wel een mening over en de VBO lieten weten dat ze zich achter het verhaal van de NMa schaarden. Anders gezegd, de VBO organisatie vind het een goed idee dat de website van hun concurrent open staat voor hun ‘product’ en dan op gelijkwaardige basis.
Ga nu voor de grap eens kijken op VBO.nl. Je voelt hem al aankomen, want daar zie ik alleen maar onroerend goed aangeboden staan van, verrassing, VBO makelaars. Is hun website eigenlijk wel toegankelijk voor niet-VBO-ers?
Het is natuurlijk prima dat funda de grootste en populairste huizensite is. Dat zijn ze niet vanzelfsprekend zo geworden. Daar is hard aan gewerkt (elke dag weer) en een smak marketinggeld tegenaan gegooid om de naamsbekendheid snel hoog te krijgen.
Dat kan de VBO dan toch ook doen? Ik ben benieuwd of er bij het VBO al plannen zijn om te koop staande huizen van niet-VBO makelaars te gaan opnemen op de site. Hoe zouden de VBO makelaars zelf reageren als dat gebeurt?
Wel gelijkwaardig op de NVM website willen staan, maar ondertussen is de deur van hun eigen site nog dicht. Waar zal dit naar toe gaan?
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Getwitterd met Ivan Wind van de VBO over het openstellen van de VBO site voor niet VBO’ers.
De directeur van de VBO heeft er geen moeite mee, dus ik stel mijn aanbod beschikbaar voor plaatsing op de VBO site.
Mocht voor 160 euro per jaar, daar heb ik wel moeite mee, VBO site haalt bij lanhge na de exposure van Funda.
Wordt vervolgd?
Interessante ontwikkeling!
Wit voetje halen bij de NVM?
De schrijver van dit blog snapt de materie als de beste. De VBO site is van de VBO Makelaars. Funda presenteerd zich als een ONAFHANKELIJKE site hiermee hebben ze de overige makelaars in de tang. Nog erger er is zelfs sprake van consumenten misleiding en ik durf zelf te zeggen bedrog. Ik hoop dat de NmA krachtige mogelijkheden heeft om dit aan te pakken want ze hebben volkomen gelijk.
Funda cq de NVM heeft er enkele jaren geleden voor gekozen (onder grote druk van JAAP) om naast NVM aanbod óók ‘ander’ aanbod te gaan tonen. En ik denk dat dáár de schoen een beetje begon te wringen!
Nadat ze naast het NVM aanbod gingen spideren hebben VBO en VASTGOEDPRO overeenkomsten gesloten om óók bóven de lijn te komen staan. Tot zover prima.
Vervolgens waren wij een van de eerste partijen die hun aanbod kwalitatief goed wilden aanbieden middels xml koppelingen.
Inmiddels is naast VBO/VASTGOEDPRO en uiteraard de NVM, funda alleen nog maar toegankelijk middels xml koppelingen.
Dús kwalitatief GOED aanbod. Als ik mijn aanbod middels xml NIET goed aanlever heb ik de volgende dag een mail van funda. Dus is er ons alles aan gelegen dat correct te doen.
Echter waar in deze discussie aan voorbij gegaan wordt is het feit dat woningzoekers ‘om de tuin’ worden geleid.
Zodra zoekers meer criteria gaan invoeren dan plaats en prijs wordt in een keer een gedeelte van het aanbod in die plaats(en) NIET meer getoond.
Is dat correct?? Is dat misleidend?? Is dat consumentgericht?? Of zit daar nu juist het probleem?
Ik denk namelijk van wél.
Funda is natuurlijk mede door de NVM een groot(s) succes geworden. Petje af.
Alleen funda maakte destijds ook de keuze onder grote druk van Jaap om méér aanbod te gaan tonen!
Als funda slechts een NVM portaal had moeten zijn dan hadden ze ook geen ander aanbod moeten toelaten. Echter FUNDA wilde graag de grootste blijven mét het meeste aanbod en heeft die keuzes gemaakt.
Zorg nu ook het aanbod allemaal op gelijke wijze gevonden wordt én van iedereen.
De consument zoekt geen woning welke te koop staat bij een NVM makelaar, die zoekt een nieuw ’thuis’.
Kijk nog even naar de naderende OPEN HUIZENROUTE. Het is toch niet meer van deze tijd om de consument te moeten wijzen dat lang niet al het aanbod OPEN HUIS op funda staat maar dat er ook veel aanbod te vinden is op HUISLIJN.
Consument gericht denken biedt kansen!
Groet,
Maarten Pijnenborgh
Marketing- & Formulemanager Vrijehuizenmarkt.nl
Je standpunt vloeit voort uit je achtergrond. De VBO makelaars willen natuurlijk gelijke toegang tot de markt. Funda/NVM willen de vruchten van hun werk niet aan de concurrentie cadeau geven en consumenten hebben er belang bij dat monopolievorming de marktwerking niet verstoort tengevolge waarvan bijv. prijzen hoger zouden kunnen uitvallen of segmentatie zou kunnen optreden. Iedereen heeft in principe gelijk. We leven echter wel in een democratie, waarin we met zijn allen regels hebben gemaakt over mededinging die de NMA in de gaten houdt. Microsoft moet ook andere browsers toelaten; NS moet ook concurrentie dulden op het spoor; KPN mag de telecom infrastructuur ook niet voor zichzelf houden. Grote vraag blijft echter waar de streep getrokken wordt.
Tom – ik weet even niet naar welke achtergrond van je mij je nu refereert… ben wel nieuwsgierig!
Sorry Han, ik bedoelde niet jou persoonlijk, maar “je” in de meer algemene zin van “men”. Standpunten komen voort uit iemands achtergrond. Daar is niks mis mee. We hebben de NMA om in de gaten te houden dat partijen niet zó groot worden dat ze de marktwerking verstoren, echter niet om te dicteren hoe het dan wel moet.
Aaah – ok!
Ik zou het van harte toejuichen als al het overige niet VBO-aanbod op dezelfde wijze wordt aangeboden op http://www.vbo.nl. (wat mij betreft is elke makelaar welkom tegen een X-bedrag en dan uiteraard tege een gelijke behandeling! )
Echter wat blijkt uit hetzelfde NMA-onderzoek. NVM-makelaars wordt het sterk ontraden om op andere websites te adverteren dan funda. Dit zou natuurlijk wel eens ten koste kunnen gaan van de website funda die opgericht is door de NVM en waar volgens diverse mensen veel geld in is gestoken.
Waar echter aan voorbij wordt gegaan is dat funda sinds ze zgn. opengegaan (omdat ze een groot marktaandeel verloren in september 2009) zijn veel meer winst maakt en dat het niet-NVM aanbod op uitnodiging van funda/nvm op de website is gekomen. Kortom: het feit dat funda een succes is komt echt niet alleen door het NVM-aanbod, maar vooral doordat het de site is met het meest complete aanbod. Er volgen nu wel eens reacties dat de nvm dan maar site X moet oprichten met alleen eigen aanbod. Dat is natuurlijk een stap terug in de tijd. We kunnen ook allemaal besluiten om geen woningen meer op internet te zetten en terug te gaan naar de kaartenbak. Dit kan natuurlijk niet. Dit vind ik dus een kortzichtige reactie gebaseerd op emotie.
Mijn inziens zal de woningsite met het meest complete en overzichtelijke aanbod altijd de beste worden op termijn. Dus dat de NMA een aanbeveling doet waardoor de consument een betere keuze kan maken bij het zoeken naar een woning lijkt mij heel logisch. En ik denk dat funda het graag zou inwilligen maar zij nog worden tegengehouden door een aandeelhouder.
Maar om terug te komen op je blog: alle makelaars en dan het liefst dus ook allemaal zijn wat mij betreft van harte welkom op vbo.nl.
Goede vergelijking!
Ik stel bij deze mijn aanbod beschikbaar.
http://www.makelaarswerk.eu/huizen/woningaanbod.html
met vriendelijke groet,
Makelaarswerk NVM