Google is flink bezig. In mei 2016 maakte Google al bekend om specifiek aan te geven of een website geschikt was voor gebruik op een mobile device (met name smartphones) door middel van de mobile-friendly algorithm boost. Inderdaad, dat is minder dan een jaar geleden. Dat betekende onder andere dat wanneer er gezocht werd via een telefoon op Google, dat websites met een goede mobiele website hoger in de ranking werd weergegeven. Logisch, want het was immers op een telefoon.
Daar komt nu verandering in.
Ook in de ‘gewone’ ranking van de resultaten die Google je voorschotelt als je aan het zoeken bent worden mobiele websites eerder getoond. Tenminste, daar zijn ze nu mee aan het experimenteren. Grote kans dus dat dit de standaard manier wordt van het tonen van zoekresultaten.
Tijd voor paniek
Is jouw website nog niet geschikt voor smartphones? Dan weet ik een goede plek om a) het overgebleven budget van 2016 naar toe te sturen en b) waar je begin 2017 budget voor uit wilt trekken. Tenzij…, tenzij je zo’n goede business doet zonder Google dat je het niet nodig hebt. Alleen ga je dan wel alle gebruikers die graag op een telefoon jouw informatie op de website willen lezen frustreren. Want ten eerste gaan die naar jouw website via Google in plaats van de rechtstreekse url in te voeren, en ten tweede komen ze op een website die niet prettig te gebruiken is.
Veel gebruikers typen de url van een website in de Google zoekbalk in om vervolgens het eerste resultaat aan te klikken – met inderdaad exact dezelfde url.
Wist je al dat het merendeel van zoekopdrachten op Google afkomstig zijn van een smartphone?
Wat zegt Google er over
Google vindt het volledig onlogisch om de zoekresultaten in hun zoekmachine op te bouwen op basis van informatie (de index) zoals gevonden op websites geschikt voor de PC. Met name omdat de meerderheid van de zoekopdrachten afkomstig zijn van een smartphone, inclusief de gesproken zoekopdrachten.
Verder zijn ze van mening dat elke gebruiker een goede ervaring zal moeten hebben, dus als je een PC gebruikt voor het surfen op het web, dan nog krijg jij prima zoekresultaten aangeboden waarbij er rekening mee is gehouden dat je niet op een telefoon ziet te priegelen. Alleen wordt de bron voor het tonen van de resultaten wel aangepast op basis van websites die geschikt zijn voor mobile devices.
Wil je er meer van weten, met name of jouw website wel/niet geschikt is voor mobiel – lees dan het blog van Google over de index wijziging. Hier staan ook links naar tools om te verifiëren hoe goed jouw website het doet op een smartphone – of dat het hoog tijd is om toch echt te investeren in een mobile first website.
Achtergrond informatie voor je:
- Wat is responsive design?
- Wat is dynamische weergave?
- 3 manieren om een website geschikt voor mobiel gebruik te maken
- Eenvoudige test voor jouw website
- Wat mashable er over te vertellen heeft
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Dankjewel Han, goed stuk! Heb je enig idee hoeveel procent van de websites van de makelaars responsive is?
Dank je voor de complimenten Gert. Wat je vraag betreft heb ik geen enkel idee. Mijn inschatting is dat die makelaars die de website bij hun CRM leverancier hebben staan het allemaal wel voor elkaar hebben. Zij die de site zelf hebben geregeld (dat handige neefje) kunnen wel eens meer risico lopen.