Selecteer een pagina

4-nieuwsbrief-tools-voor-makelaars-vergeleken

Dat de nieuwsbrief voor makelaars zijn nut nog heeft heb je eerder kunnen lezen in het blog “Vervang jij de nieuwsbrief voor sociale media?” van drie weken geleden. De vraag die dan al snel gesteld wordt is deze: “Welke tool kan ik het beste gebruiken om nieuwsbrieven te versturen?“.

Er zijn veel mogelijkheden die je kan inzetten om een nieuwsbrief in elkaar te zetten en te versturen. De vier meest voor de hand liggende opties heb ik op een rijtje en naast elkaar gezet zodat je eenvoudig kan vergelijken.

De vier nieuwsbrief tools

  • Outlook wordt nog wel eens onderschat als software. Het is, en kan veel meer dan eenvoudige emailtjes ontvangen en verzenden. In combinatie met Word kan je heel precies je emails targeten aan de hand van je gebruikers met bijbehorende interesses.
  • Realworks is het meest gebruikte CRM pakket voor makelaars. Vandaar dat zij in dit overzicht zijn meegenomen.
  • MailChimp is een laagdrempelige en goedkope online oplossing voor het beheren en versturen van nieuwsbrieven. Bovendien kan het goed geïntegreerd worden met onder andere je eigen website.
  • MakelMail is voor en door makelaars gemaakt. Het sluit exact bij de doelgroep aan en kan met jouw CRM geïntegreerd worden.

Waar let je op bij het kiezen van een nieuwsbrief tool

Welke tool je kiest om te gebruiken voor het versturen van je nieuwsbrief maakt niet uit. Maar weet wel waarom je juist voor die tool kiest!
Uit ervaring weet ik dat makelaars wel wat weg hebben van de klassieke ‘verkopers’. Zodra het niet het echt leuke werk binnen het vak is, worden ze lui. Er wordt gekozen voor gemak, eenvoud en snelheid.

Nieuwsbrieven worden al snel als een noodzakelijk kwaad gezien. Het moet even gebeuren, zodat het van het lijstje afgestreept kan worden. Jammer, want dan kan je net zo goed geen nieuwsbrief sturen. Wanneer je argument om geen nieuwsbrieven te versturen iets is in de trend van “Ze werken toch niet“, ga dan even goed bij jezelf te rade wat de reden is dat jij er geen succes mee behaalt (en lees dit blog ook goed door).

Als je nieuwsbrieven verstuurt, doe je dat met een doel. De kans is groot dat je meerdere doelen wilt dienen zoals acquisitie, naamsbekendheid, delen van inside information of het in stand houden van de binding met je klanten. De kans is dan ook groot dat je dat niet met één nieuwsbrief gaat redden.

Segmentatie

Het eerste waar je dus op wilt letten bij het kiezen van een goede nieuwsbrief tool is de mogelijkheid tot het segmenteren van je relaties. Dat kan je doen op grond van het type klant dat het is, het soort relatie wat je hebt (of wilt opbouwen) en het belang dat je voor de klant dient met jouw informatie in de nieuwsbrief.

Gebruiksgemak

mailchimp-wizard-welcome

MailChimp is wel heel vriendelijk en soms zelfs komisch in hun communicatie (klik voor grote versie)

Zoals eerder al gesteld, het liefst heb je een nieuwsbrief tool die simpel en eenvoudig in gebruik is. Hier wordt het al direct moeilijk, want het combineren van expert-functies (zoals segmentatie) en iets simpels gaat vaak niet samen. Toch kan het dan nog altijd een hoog gebruiksgemak hebben.

Adresgegevens synchroniseren

Er is niets zo vervelend, onhandig en bovenal foutgevoelig als het bijhouden van contactgegevens op meerdere locaties. Wanneer je dat op één centrale plek kan beheren en er vervolgens gebruik van kan maken met andere programma’s et cetera, dan is dat wel zo prettig. Let er dus goed op of dit kan met de nieuwsbrief tool van jouw keuze.

Meten is weten

Wanneer je een nieuwsbrief verstuurt zonder doel, dan kan je dit vergeten. Daarentegen is het kunnen uitlezen van uitgebreide statistieken erg prettig als je wel weet wat je doet en wat je wilt bereiken met je nieuwsbrieven. Zo kan je bijsturen om zo optimaal mogelijk je doel te bereiken, of minstens te benaderen.

Standaard of aangepast

Ziet jouw nieuwsbrief er exact zo uit als die van, bijvoorbeeld, de drogist of de sportschool? Of kies je er voor dat jouw nieuwsbrief uniek is en jouw huisstijl goed vertegenwoordigd? Niet altijd even vanzelfsprekend, wel van belang.

Kosten

Niet het eerste argument om naar te kijken, toch wil je graag dat het behapbaar blijft. Gratis is mooi, maar weegt het op tegen de nadelen/beperkingen die het vaak biedt? Duurdere opties zijn er altijd, maar die blijven hier buiten beschouwing (zoals Blinker).

4 nieuwsbrief tools naast elkaar

Laten we de vier gekozen tools voor nieuwsbrieven eens naast elkaar zetten op basis van een serie eigenschappen die voor makelaars meewegen bij het maken van een keuze.
Als je dit rijtje ziet staan, voor welke optie zou jij dan kiezen?

vergelijkingsoverzicht-nieuwsbrieven-tools-voor-makelaars-anoniem-update

 

In eerste instantie zou je waarschijnlijk kiezen voor de optie met de meeste groene vinkjes. Het kan immers het meeste.

Waarschijnlijk vallen optie C en D als eerste af, zodat de keuze tussen A en B gaat. Eens?

Bij optie D moet je nog veel zelf doen, je hebt geen statistieken om te weten of jouw mailing effect heeft en je kan niet segmenteren. Bij C (en D) zijn jouw contactpersonen/relaties niet automatisch gesynchroniseerd wat tot fouten en irritatie kan leiden, en je hebt geen ondersteuning voor die (enkele) keer dat je het écht nodig hebt.

A of B dus. Waar zitten hem de verschillen?

Bij de ene heb je een sjabloon op maat, bij de ander kan je kiezen uit verschillende kant-en-klare sjablonen. Maar hoe vaak ga je dat wisselen? Eenvoud en herkenbaarheid wegen daar meer zou ik zeggen, dus hier heeft B de voorkeur.

Statistieken, zoals eerder al genoemd zijn van belang om te weten of wat je verstuurd ook gelezen (of geopend) wordt. Als een boom in het bos valt, en er is niemand die het hoort, is er dan ‘geluid’? Dat geldt ook voor nieuwsbrieven; als je informatie verstuurd maar niemand leest het, heb je mensen dan geïnformeerd?

Een voorbeeld versturen is ook praktisch. Zelden dat er geen foutjes in een nieuwsbrief zitten. Door het als voorbeeld naar iemand anders te sturen worden er vaak nog even wat dingen recht gezet, gecorrigeerd en verbeterd. The devil is in the details.

De prijs… die keuze mag je mooi zelf bepalen! Daarbij wil je natuurlijk wel objectief vergelijken waar je voor betaalt. In eerste instantie lijkt B duurder, echter schat ik in dat je daar tijd mee terugwint vanwege de redactionele artikelen die bij optie B inbegrepen zijn. Je hoeft daarom minder zelf te schrijven. Iets wat iedereen ook niet even makkelijk afgaat overigens.

MakelMail is de beste keuze voor nieuwsbrieven voor makelaars

Inderdaad, optie B is MakelMail. En optie A dan, die ziet er ook goed uit? Dat is de nieuwsbriefmodule van Realworks.
Dat betekent dat er voor gebruikers van Realworks een keuze is. Die keuze wordt eigenlijk bepaald door het belang van statistieken (JA, die wil je hebben) en het voordeel van redactionele content voor je nieuwsbrief, zonder daar zelf lang over gebogen te hoeven zitten om het te bedenken en te schrijven (iets wat echt niet vanzelf gaat).

vergelijkingsoverzicht-nieuwsbrieven-tools-voor-makelaars-update

 

Samenvatting

Al met al zijn er best belangrijke verschillen tussen de 4 meest voor de hand liggende opties voor makelaars om nieuwsbrieven mee te versturen. In het kort:

Outlook

Dit kan een optie zijn als je outlook sowieso al gebruikt voor het beheren van je relaties en contactpersonen. Aangezien dat meestal in het CRM gebeurt waar ook de huizenportefeuille mee beheerd wordt is Outlook geen voor de hand liggende keuze voor veel makelaars. Daarnaast is het onontbeerlijk om goed overweg te kunnen met Outlook en Word. In elk geval beter dan de gemiddelde gebruiker.

MailChimp

Ben je naast makelaar ook een beetje nerd? Dan is MailChimp een mogelijkheid voor je. Vooral als je alles zelf graag wilt bepalen en doen. Wat ik, persoonlijk, wel een nadeel vind is de manier waarop emails verstuurd via MailChimp in Outlook (maar ook gmail/hotmail etc) weergegeven worden. De afbeeldingen worden standaard niet getoond. Kijk maar:

nieuwsbrief-voorbeeld-via-mailchimp

Zo ontvang je een MailChimp nieuwsbrief in Outlook

De oorzaak hiervan ligt bij het willen omzeilen van spamfilters door MailChimp. Ze veranderen elke keer van mailserver, want spamfilters willen graag emails die met massa’s en massa’s tegelijk vanaf dezelfde mailserver komen aanzien voor spam. Omdat MailChimp massa’s emails verstuurd…. trachten ze op deze manier het blokkeren van emails te voorkomen. Dat werkt, maar voor de ontvanger ziet het er niet uit.

Wat je zeker ook niet wilt vergeten bij MailChimp is het aanpassen van de standaard instellingen:

mailchimp-instellingen-aanpassen

Bij MailChimp wil je niet vergeten om de default instellingen aan te passen

 

RealWorks

Een prima en relatief eenvoudige tool. Het grote voordeel is dat het geïntegreerd is met het CRM wat je al voor klanten/relaties en huizen gebruikt. Alleen is hier de verleiding erg groot om de nieuwsbrief ‘er even bij te doen’, zonder gedegen doelstelling en zonder het effect van je nieuwsbrief te monitoren. Het zou een goede aanvulling zijn als Realworks het bijhouden van statistieken gaat toevoegen in deze module.  Correctie: RealWorks bevat wel degelijk statistische informatie omtrent de verzonden nieuwsbrief, zoals unieke versus herhaal klikken in een nieuwsbrief, onderscheid tussen verzonden/geopend/geklikt opgedeeld per locatie (provincie), het tijdstip van openen en een tijdlijn. Bedankt voor de informatie en het screenshot Rob.

statistieken-in-realworks-nieuwsbrief-module-2

 

 

Verder hebben ze een prima interface waarbij je blokken naar de gewenste plek kan slepen.

nieuwsbriefmodule-realworks

bron: website RealWorks

 

Nadeel van de integratie van nieuws vanuit RSS feeds is dat het enkel NVM informatie is, of artikelen uit (regionale) dagbladen en daarom meestal algemeen en globaal. Lees aan het einde van dit blog even de bonus adviezen hierover.

En wat nou als je geen RealWorks gebruikt? Vergelijk dan de opties en mogelijkheden binnen jouw CRM (Venum, Eye-Move, Skarabee, Goes en Roos) met het lijstje hierboven en maak jouw onderbouwde keuze. Of kies direct voor de winnaar in deze vergelijking:

MakelMail

Zij komen duidelijk als beste uit deze vergelijking naar voren. Dankzij de aangeleverde kant-en-klare redactionele content die jij in je nieuwsbrief kan integreren valt hier vooral tijdswinst te behalen. Omdat veel makelaars de nieuwsbrief (terecht) niet als belangrijkste prioriteren, zal er al snel knip/plak werk gedaan worden met artikelen. Niet van hoogwaardig niveau en mogelijk daardoor zelfs schadelijk voor de reputatie van het kantoor.

Ongeacht deze vergelijking, het succes valt of staat met het belang wat jij aan jouw nieuwsbrief geeft.

waarom-makelaars-makelmail-gebruiken-voor-nieuwsbrieven

Bonus advies

Een aantal extra dingen om ter harte te nemen wanneer je zo optimaal mogelijk gebruik wilt maken van de nieuwsbrief als marketing tool voor je kantoor.

  1. Ga segmenteren
    Stuur niet iedereen exact dezelfde nieuwsbrief. Iemand die een appartement wil huren is niet geïnteresseerd in dezelfde informatie als iemand die een villa te koop heeft staan. Maak dus verschillende nieuwsbrieven die gericht zijn op de doelgroep.
  2. Jouw portefeuille met aanbod is niet interessant
    Een huis zoeken doen mensen niet via jouw nieuwsbrief. Wil je toch graag jouw aanbod per email verspreiden? Maak daar dan gewoon en aparte nieuwsbrief voor. Echter, wanneer je nieuw aanbod, dat nog niet online staat in je nieuwsbrief wilt opnemen is daar niet veel op tegen, zolang je het met mate doet.
  3. Schrijf over lokale gebeurtenissen
    Niet veel van jouw klanten zullen zich interesseren in de mooie landelijke gemiddelden van de woningmarkt. Waar ze wel informatie over willen ontvangen zijn lokale dingen. Gemeentelijke informatie helpt hier ook bij. Denk dan aan de aankondiging dat er op locatie ‘straatnaam/wijknaam’ bomen gesnoeid gaan worden vanwege ouderdom en dus gevaar van omvallen bij storm. Of de aanpassing van een bepaald kruispunt, omdat de fietsers daar te vaak van de sokken worden gereden door roekeloze automobilisten.
    Gezinsuitbreiding is vaak een aanleiding tot verhuizen. Reken maar dat die groep kopers geïnteresseerd is in de kwaliteit van de basisscholen in jouw werkgebied. Nou ja, genoeg voorbeelden zo toch?
  4. Wees persoonlijk en informeel
    Lekker laagdrempelig, eenvoudig en aardig. Op eigen naam, niet vanuit een bedrijf schrijven. Zolang dat bij de doelgroep past! We weten allemaal dat er waarheid schuilt in de uitspraak soort zoekt soort. Inderdaad, de bekende ‘klik’.  Wees daarom gewoon lekker jezelf, zodat de juiste mensen voor jou en jouw dienstverlening kiezen.
  5. Schoon je lijst op
    Heeft iemand al een lange tijd jouw nieuwsbrief niet meer geopend? Verwijder die persoon dan uit jouw nieuwsbrieven. Naast het feit dat het nutteloos is om iets te sturen als er niet naar gekeken wordt helpt het ook om jouw statistieken correct te houden. Maar het heeft ook technische voordelen voor SEO en website reputatie (zoek maar op).

Maak er wat moois en nuttigs van!
(en ja, dat vergt inzet en tijd)

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+