Het sales team en de klanten schreeuwen vaak dat je de prijs moet verlagen.
Dat is niet waar! Je moet je toegevoegde waarde laten voelen.
Als klanten niet willen betalen dan lever je blijkbaar niet genoeg toegevoegde waarde.
Je verkoopt geen commodity tenzij je dat zelf wilt. Kies je voor een commodity goed of een fikse marge?
Een mooi voorbeeld is het Deense Vipp. Producent van pedaalemmers. Prijs voor een pedaalemmer: 315 euro.
Welk geheim zit er achter Vipp?
Allereerst het product zelf immers als het product niet goed is, dan lukt het nooit.
Ten tweede de cultuur, de organisatie en de mensen achter Vipp. Een platte organisatiecultuur, snel kunnen schakelen en het durven nemen van risico’s.
Daarnaast is Vipp uiterst zorgvuldig met het introduceren van nieuwe producten. Maar de grootste succesfactoren zijn de event-marketing en de strategie van free publicity.
Zo gaat Vipp dit jaar de Amerikaanse markt op. De eerste actie is een groot liefdadigheidsfeest. Zo brengt Vipp een limited editie uit met als doel dat de trendy mode- en interieur bladen aandacht besteden aan het merk. De vuilnisbakken zijn zelfs al eens geëxposeerd in het Louvre.
Met andere woorden: zelfs de vuilnisbak hoeft geen commodity te zijn, tenzij je daar zelf voor kiest.
(uit de oude doos: www.salesmanagementblog.nl ).
Laatste berichten van Joris van Roessel (toon alles)
- Meer grip op commercie in 2010 - 31 januari 2010
- Yes, we can…..perhaps - 5 januari 2010
- De definitie van succes - 9 december 2009
Helder stuk.
Diegene die het goedkoopste zijn hebben altijd veel uit te leggen waarom ze dat zijn!
Dan ben ik liever iets duurder (doordat je meer waarde biedt voor je klanten).
Hoef je ook niet zoveel te verkopen.