Dit is een gastblog van Karin Helman – eigenaresse van coupedecoeur homestyling.
Regelmatig verschijnen er artikelen in De Scherpe Pen, maar deze trok meteen mijn aandacht.
“Wie is de ideale klant van de verkoopstyliste?” Nieuwsgierig geworden begon ik dit artikel te lezen.
Verkoopstyling, het loont, en meer dan dat!!
Hoe komt het toch dat een makelaar denkt alles zelf wel te kunnen.
Hoe komt het toch dat het voor een verkoopstylist zo lastig is om met een makelaar afspraken te maken.
Hoe komt het toch dat een makelaar er zoveel moeite mee heeft om een verkoper uit te leggen dat verkoopstyling een must is om je huis zo aantrekkelijk mogelijk te presenteren om de verkoop te bevorderen?
Inmiddels zijn er zeker ook makelaars die dit inzien en zelfs een woning niet in de verkoop nemen als er geen verkoopstyliste doorheen is gelopen. Verkoopstyling, in vele landen om ons heen een bekend begrip, maar Nederland blijft daar toch maar tegen aan hikken. De schuld wordt gegeven aan de (ideale) klant van de makelaar, maar zou het niet verstandig zijn eerst hand in eigen boezem te steken? Bij de verkoop van een auto wordt er van alles uit de kast getrokken, maar zodra een huis te koop wordt gezet wordt er niets meer geïnvesteerd. We gaan toch weg denkt de verkoper, dus dat opknappen doet de toekomstige koper maar!
Helaas ziet de wereld er heden ten dagen toch heel anders uit dan enkele jaren geleden en moet je er als makelaar en als verkoper weer wat voor doen om een woning te verkopen.
Verkoopstyling en de potentie van een woning benadrukken levert zeker wat op!! Steeds wordt er weer bewezen dat woningen die aantrekkelijk en professioneel worden gepresenteerd veel meer traffic genereren en beter verkopen tegen een hoger bedrag. Door een professionele aanpak komen er meer kijkers die zich in de woning “zien wonen”. Het gevolg is dat er sneller een interessant bod wordt uitgebracht.
Een woning kopen is emotie, het moet goed voelen. Dat doet de woning waarschijnlijk wel voor de verkopers, maar die kijkt subjectief en is er emotioneel bij betrokken. Een specialist er bij halen is verstandig, dat is de makelaar, de fotograaf en de verkoopstylist. Ieder zijn eigen specialiteit!
Op Funda kijken stemt mij regelmatig diep triest. Weer een makelaar die denkt alles wel zelf te kunnen? Foto’s op regenachtige dagen, somber, een zooitje in huis, geen plattegronden enz.enz. En ook, wat wil men, zet iemand zijn woning ”te koop” of wil je de woning “Verkopen” met een hoofdletter. Dan wordt het een marketingobject en gelden er andere regels en juist daar kan een verkoopstylist, die geen emotionele binding met de woning heeft, veel voor de makelaar en de verkoper betekenen! Het is een investering die zich terugverdient!
Beste makelaar en verkoper, een prachtig “verdienmodel” bewijst het! Of toch een communicatie verkooptraining?
De ideale klant van de verkoopstylist, de makelaar, om samen de noodzaak van een perfecte presentatie te benadrukken en het optimale uit de woning halen?
Zie ook het artikel in WonenDoeJeZo juni 2012 “Huiseigenaren en Makelaars laten kansen liggen”.
Gastblogger
Laatste berichten van Gastblogger (toon alles)
- Gratis bestaat niet! - 6 april 2017
- Waarom Funda essentieel is en blijft voor de verkoop van een woning! - 14 maart 2017
- Wordt een huis met iDIN kopen heel normaal? - 9 maart 2017
Als afronding van mijn opleiding Binnenhuisarchitectuur schrijf ik een scriptie over het effect van verkoopstyling. Hiervoor ben ik op zoek naar onderzoeksgevens. Het magazine Vastgoed Actueel, heeft op
10 oktober 2012 een artikel gepubliceerd met de titel: “Het nut van verkoopstyling”. Misschien kan iemand mij helpen aan dit artikel of aan andere cijfers m.b.t. verkoopstyling.
Alvast hartelijk dank voor uw medewerking.
Linda – misschien is het het snelste om een mailtje te sturen naar Vastgoed met jouw vraag om dat artikel. Succes in ieder geval!
Laat is voorop stellen dat ik best geloof in verkoopstyling. Het loont zeker om een woning zo positief mogelijk onder de aandacht te brengen bij de potentiele kopers. Wat mij mij hoofdzakelijk steekt is de zin “Hoe komt het toch dat het voor een verkoopstylist zo lastig is om met een makelaar afspraken te maken.”
Een makelaar heeft verstand van vastgoed, taxeert en verkoopt woning. Om dit te bewerkstelligen maakt hij/zijn foto’s of laat dit doen door een professional. De meeste makelaars zullen het onderwerp styling meenemen tijdens het intake gesprek, maar niet andere klant staat hier open voor. (verkopers 70+, gaan naar een verzorgingshuis, hebben ruim 40 jaar met veel plezier gewoond en nemen met weemoed afscheid van hun plekje).
Waarom willen de verkoopstylisten afspraken met makelaars maken? Is het niet de consument die beslist? De woning staat inclusief foto’s op Funda waarbij het postcode en het adres staan vermeld. Waarom belt de verkoopstylist niet aan om de verkopers een advies te geven als zij van mening zijn dat de woning niet verkoopklaar is? Dat heet acquisitie! De verkoopstylisten willen afspraken maken met zoveel mogelijk makelaarskantoren en dan kan de makelaar het acquisitietraject regelen. Ik ben van mening dat als de stylisten echt van mening zijn dat het anders moet, zij de boer op moeten.
Foto- en Stylingservices zijn, naar mijn idee, uit nood geboren en vormen nu een bron van neveninkomsten van de makelaars. ‘Vroeger’, toen de courtage nog op een normaal niveau lag, maakte de makelaar gewoon zelf foto’s en die zaten in de totale courtage inbegrepen. Nu de makelaars gezamenlijk hun eigen ruiten in hebben gegooid en uit concurrentie oogpunt de courtage dusdanig hebben verlaagd dat ze er eigenlijk aan te kort komen, wordt er iets anders gezocht…
Tel daarbij op dat de markt ‘slow’ is en extra diensten schieten als paddestoelen uit de grond. Makelaar spreekt een commissie af met fotograaf en stylist en de opdrachtgever betaalt…
Uit de foto’s in het artikel blijkt echter al, dat niet iedereen zijn/haar vak als stylist of fotograaf verstaat. Over smaken valt sowieso te twisten, dus de rol van een stylist is dubieus. Foto’s zijn in de makelaardij echter onontbeerlijk en moet dus goed zijn. Foto 2 (na styling) is hiervan een zeer slecht voorbeeld. Deze is met een te lange lens genomen waardoor de hoek te klein wordt en bovendien, en dat is nog het ergste, de foto is niet recht getrokken zodat er een heel vreemd beeld ontstaat. Kijk maar eens naar de lijnen die verticaal zouden moeten zijn.
Misschien ben ik op dat gebied dan wel ‘ouderwets’, maar ik doe het nog steeds lekker zelf. (http://blog.nicla-casas.com/2011/10/makelaar-in-spanje-is-tevens-stylist-en-fotograaf/) Niet alleen omdat ik het leuk vind, maar ook omdat ik vind dat het bij de opdracht hoort…ook al is deze hier in Spanje niet exclusief.
Om nog even dieper in te gaan op de foto in dit stuk. Ik mag toch niet hopen dat deze door een fotograaf is gemaakt (ik neem ook aan dat de styliste deze zelf heeft gemaakt), omdat de focus op de meubels ligt i.p.v. de woonkamer.
Je ziet immers niks van de raampartij en je kan niks zeggen over de grootte van de kamer…
Even met de botte bijl er in, maar dat je het lekker nog allemaal zelf doet is te zien! Spanje is het onontgonnen gebied voor de vastgoedstylist en fotograaf en laat ik nou beiden zijn! Ik kom met liefde een paar weken tegen betaling natuurlijk je aanbod op nieuw in beeld brengen want dit is vrij ernstig te noemen: http://www.nicla-casas.com/index.php/nl/component/iproperty/?view=property&id=135
Ik ben het zeker deels met je eens. Naar iedere woning moet kritisch gekeken worden voordat je deze wil verkopen.
Maar.. is het niet zo dat als je echt interesse hebt om een woning je te kopen je ergens doorheen moet kunnen kijken? De lelijke kleur op de muur, de oude keukenkastjes, meubels die niet je smaak zijn enz.
Is het niet veel belangrijker om technische problemen en mankementen van de woning op te lossen als je toch geld investeert in de verkoop van je woning?