Selecteer een pagina

Dit is een gastblog van Karin Helman – eigenaresse van coupedecoeur homestyling.

Regelmatig verschijnen er artikelen in De Scherpe Pen, maar deze trok meteen mijn aandacht.
Wie is de ideale klant van de verkoopstyliste?” Nieuwsgierig geworden begon ik dit artikel te lezen.

Verkoopstyling Voor en NaVerkoopstyling, het loont, en meer dan dat!!
Hoe komt het toch dat een makelaar denkt alles zelf wel te kunnen.
Hoe komt het toch dat het voor een verkoopstylist zo lastig is om met een makelaar afspraken te maken.
Hoe komt het toch dat een makelaar er zoveel moeite mee heeft om een verkoper uit te leggen dat verkoopstyling een must is om je huis zo aantrekkelijk mogelijk te presenteren om de verkoop te bevorderen?

Inmiddels zijn er zeker ook makelaars die dit inzien en zelfs een woning niet in de verkoop nemen als er geen verkoopstyliste doorheen is gelopen. Verkoopstyling, in vele landen om ons heen een bekend begrip, maar Nederland blijft daar toch maar tegen aan hikken. De schuld wordt gegeven aan de (ideale) klant van de makelaar, maar zou het niet verstandig zijn eerst hand in eigen boezem te steken? Bij de verkoop van een auto wordt er van alles uit de kast getrokken, maar zodra een huis te koop wordt gezet wordt er niets meer geïnvesteerd. We gaan toch weg denkt de verkoper, dus dat opknappen doet de toekomstige koper maar!

Helaas ziet de wereld er heden ten dagen toch heel anders uit dan enkele jaren geleden en moet je er als makelaar en als verkoper weer wat voor doen om een woning te verkopen.
Verkoopstyling en de potentie van een woning benadrukken levert zeker wat op!! Steeds wordt er weer bewezen dat woningen die aantrekkelijk en professioneel worden gepresenteerd veel meer traffic genereren en beter verkopen tegen een hoger bedrag. Door een professionele aanpak komen er meer kijkers die zich in de woning “zien wonen”. Het gevolg is dat er sneller een interessant bod wordt uitgebracht.

Een woning kopen is emotie, het moet goed voelen. Dat doet de woning waarschijnlijk wel voor de verkopers, maar die kijkt subjectief en is er emotioneel bij betrokken. Een specialist er bij halen is verstandig, dat is de makelaar, de fotograaf en de verkoopstylist. Ieder zijn eigen specialiteit!

Op Funda kijken stemt mij regelmatig diep triest. Weer een makelaar die denkt alles wel zelf te kunnen? Foto’s op regenachtige dagen, somber, een zooitje in huis, geen plattegronden enz.enz. En ook, wat wil men, zet iemand zijn woning ”te koop” of wil je de woning “Verkopen” met een hoofdletter. Dan wordt het een marketingobject en gelden er andere regels en juist daar kan een verkoopstylist, die geen emotionele binding met de woning heeft, veel voor de makelaar en de verkoper betekenen! Het is een investering die zich terugverdient!

Beste makelaar en verkoper, een prachtig “verdienmodel” bewijst het! Of toch een communicatie verkooptraining?

De ideale klant van de verkoopstylist, de makelaar, om samen de noodzaak van een perfecte presentatie te benadrukken en het optimale uit de woning halen?

Zie ook het artikel in WonenDoeJeZo juni 2012 “Huiseigenaren en Makelaars laten kansen liggen”.

The following two tabs change content below.

Gastblogger

Artikelen in deze groep zijn geschreven door verschillende mensen die eenmalig of af en toe een bijdrage leveren aan De Scherpe Pen. Ook jij kan een gastblog insturen! Maak daarvoor gebruik van het contactformulier of stuur een email naar info (at) descherpepen puntje nl.
Google+