Natuurlijk niet dat vette, kleffe ronde geval uit de frituur. Nee, gewoon zo’n oliebol. Iemand die het net niet door heeft. Beetje naïef en stukje laks. Misschien zelfs wel enigszins lui.
Wanneer ben je dan een oliebol?
Dat is vanzelfsprekend verschillend voor iedereen. In mijn ogen ben je een oliebol wanneer:
- de courtage jouw belangrijkste verkoopargument is
- je denkt dat sociale media geen toekomst heeft
- samenwerken geen optie voor je is
- de consument naar jou moet luisteren
- een woningvideo uit aanelkaargeplakte foto’s bestaat
- de klant jou belt in plaats van andersom
- je alleen tussen 9 en 5 te bereiken bent
- de huizen in je portefeuille enkel op funda staan
- je nog geen niche-markt als specialisatie hebt
- je zelf de foto’s maakt, bij voorkeur minder dan 10
- geen idee hebt wat WIDBM is… (ok, voorspelbaar, maar ik kon het niet laten)
Houdbaarheid
Het vervelende van een oliebol, dit keer de eetbare versie, is dat hij maar heel even vers en lekker is. Na een halve dag ligt hij al zwaar op de maag. Na twee dagen zien ze er niet meer uit en een week later kan je er mee voetballen of tennissen. Er wordt tegen geschopt en geslagen. Niet prettig.
Maak nou de analogie met oliebollen van makelaars… Jij wilt toch niet oud, vet en verlept zijn? Dat er (achter je rug om) negatief over je wordt gesproken door je klanten? Kijk in het lijstje wat op jou van toepassing is en ga dat in 2011 veranderen.
Goede voornemens
Ga geen goede voornemens uitspreken. Dat is klink-klare onzin. Als je iets voorneemt, houdt dat niet in dat je het doet. Neem dus beslissingen. Spreek die beslissingen uit, overal waar je maar kan. Dan moet je je wel aan je eigen besluiten gaan houden en verandert er echt wat.
Eric Suiker zei het heel mooi: Iedereen wil verandering, maar niemand wil veranderen.
Wat ga jij echt veranderen in 2011?
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Dit artikel gaat op voor elke ondernemer, niet alleen voor makelaars.
ben het volledig met het artikel eens. Vele makelaars zijn op minimaal 1 maar meestal op meerdere punten een oliebol. Helaas voor het imago van de beroepsgroep zijn er maar weinig die dit onderkennen en er iets aan doen.
Hey Han,
Misschien kun je komend jaar een verkiezing doen voor ‘woningmarkt-oliebol van het jaar’.
Of de “oliebol top 100”?
😀
Je bent een punt vergeten..
Je bent een oliebol wanneer je
– geen professioneel drukwerk kunt overhandigen wanneer een potentieel koper daarom vraagt
– je raampresentatie geen eenheid en frisheid uitstraalt
Klopt Kim – maar ik moest ergens stoppen…
Bedankt voor de aanvulling (er zijn er vast wel meer)
Degenen die nog steeds denken dat je niet klantgericht hoeft te werken raken steeds verder achterop. Luisteren en de dialoog aangaan ipv de monoloog! Self branding wordt steeds belangrijker, klanten onthouden wie je bent en wat je voor ze doet, proactief. Vertel dus niet meer waar je zo vreselijk goed in bent…
Hi Han,
Leuke vraag, ben je een oliebol? Maar met name je oproep om te veranderen spreekt mij aan. Ik wil daar nog een mooi citaat van Cecil Penso: http://www.cecilpenso.nl/313-home.html aan toe voegen: Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Met andere worden als je als makelaar niet veranderd, 2011 net zo als 2010 worden.
Die uitspraak kan ik me grotendeels in vinden. Echter is die alleen van toepassing wanneer de situatie (de markt) ook gelijk blijft.
Dus… wanneer je blijft doen wat je altijd deed, terwijl de situatie van de (woning)markt veranderd, ga je MINDER krijgen dan je altijd kreeg.
Au.
Ben het grondig eens met bovenstaand artikel. Twee punten:
– Als makelaar moet je zeker naar de consument luisteren. Echter, als je geen ‘oliebol’ wilt zijn, moet je de consument/klant ook nadrukkelijk wijzen op de veranderende markt en duidelijke stelling nemen als makelaar.
– Wij plaatsen onze woningen wel alleen op Funda.nl en onze eigen site Landerije.nl omdat ik moeite heb met een aantal andere sites. Door het ‘spideren’ wordt de consument daar continu van teveel foutieve informatie voorzien. Moeten we daar aan meewerken?
Goede aanvulling inderdaad:
– durf stelling te nemen, gefundeerd op je expertise
Wat de websites betreft, juist omdat je de huizen niet op andere sites plaats, worden ze gespiderd. Spideren is en blijft gevoelig voor fouten. Dus kan je er maar beter voor zorgen dat het er wel goed op staat.
Het vervelende is dat het consumenten worst zal zijn hoe het huis er op is gekomen, maar als het fout is, is het de ‘schuld’ van de makelaar. Dus linksom of rechtsom…
Je kan dat dus maar beter voor zijn, voor je eigen bestwil en imago.