Ben jij een oliebol?Natuurlijk niet dat vette, kleffe ronde geval uit de frituur. Nee, gewoon zo’n oliebol. Iemand die het net niet door heeft. Beetje naïef en stukje laks. Misschien zelfs wel enigszins lui.

Wanneer ben je dan een oliebol?

Dat is vanzelfsprekend verschillend voor iedereen. In mijn ogen ben je een oliebol wanneer:

  • de courtage jouw belangrijkste verkoopargument is
  • je denkt dat sociale media geen toekomst heeft
  • samenwerken geen optie voor je is
  • de consument naar jou moet luisteren
  • een woningvideo uit aanelkaargeplakte foto’s bestaat
  • de klant jou belt in plaats van andersom
  • je alleen tussen 9 en 5 te bereiken bent
  • de huizen in je portefeuille enkel op funda staan
  • je nog geen niche-markt als specialisatie hebt
  • je zelf de foto’s maakt, bij voorkeur minder dan 10
  • geen idee hebt wat WIDBM is… (ok, voorspelbaar, maar ik kon het niet laten)

Houdbaarheid

Het vervelende van een oliebol, dit keer de eetbare versie, is dat hij maar heel even vers en lekker is. Na een halve dag ligt hij al zwaar op de maag. Na twee dagen zien ze er niet meer uit en een week later kan je er mee voetballen of tennissen. Er wordt tegen geschopt en geslagen. Niet prettig.

Maak nou de analogie met oliebollen van makelaars… Jij wilt toch niet oud, vet en verlept zijn? Dat er (achter je rug om) negatief over je wordt gesproken door je klanten? Kijk in het lijstje wat op jou van toepassing is en ga dat in 2011 veranderen.

Goede voornemens

Ga geen goede voornemens uitspreken. Dat is klink-klare onzin. Als je iets voorneemt, houdt dat niet in dat je het doet. Neem dus beslissingen. Spreek die beslissingen uit, overal waar je maar kan. Dan moet je je wel aan je eigen besluiten gaan houden en verandert er echt wat.

Eric Suiker zei het heel mooi: Iedereen wil verandering, maar niemand wil veranderen.
Wat ga jij echt veranderen in 2011?

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+