Het komt eigenlijk 10 jaar te laat, maar vanaf vandaag kan iedere makelaar het aanbod in de kijker zetten bij funda. De voorwaarde om aangesloten te zijn bij een branchevereniging komt hiermee te vervallen.
Bij funda is er bewust voor gekozen om dat nu te gaan doen. Het aanbod loopt namelijk achteruit. Ze zijn er achter gekomen dat er meer manieren voor makelaars zijn om huizen met succes onder de aandacht te krijgen bij potentiële kopers. Sociale media krijgt de Zwarte Piet toegewezen.
Niet elke koper kijkt op funda. Daar moeten kopers namelijk moeite doen om een geschikt huis te vinden, en door het bos is het moeilijk de juiste boom te vinden. Ondertussen weten makelaars de koper prima te vinden en te verleiden via sociale media. Met name Facebook is hier populair. Want je kan daar een mooie ’teaser’ plaatsen, even wat opwarmen voordat het huis in de verkoop komt.
Vergeet echter ook de interactie niet! Allereerst door heel snel en eenvoudig leuke (en vaak erg goede!) video’s te delen. En die berichten kan je promoten, zodat ze bij een heel specifiek gekozen publiek in beeld komen. Wanneer je als makelaar goed bent in het selecteren van een doelgroep voor het betreffende huis, dan kan je op een goedkope manier de juiste informatie, op het juiste moment bij de juiste persoon krijgen. En dat, dat kan funda niet. Funda is gewoon één grote vergaarbak waar de koper zich doorheen moet worstelen.
Het tweede voordeel van het plaatsen van te koop staande huizen op Facebook is het sociale karakter. Wanneer zo maar iemand even op funda aan het kijken is wat er te koop staat, zullen ze niet zo snel een bepaald huis doorsturen naar een bekende waarvan ze weten dat die op zoek is naar een andere woonplek. Dat komt gewoon niet in hen op.
Op Facebook echter, wordt er heel snel (en eenvoudig) een tag geplaatst, zodat die andere persoon dat leuke huis ook ziet. Simpel en eenvoudig. En dat hebben makelaars allang in de gaten.
Funda is gewoon één grote vergaarbak waar de koper zich doorheen moet worstelen. Klik om te Tweeten
Waarom nu pas dit besluit, funda?
Monique Pijnacker, Manager Service Operations bij funda zegt het volgende daarover: “Destijds is ervoor gekozen alleen aangesloten makelaars toe te laten, omdat hierdoor de kwaliteitsbewaking geregeld was: die lag in feite bij de brancheverenigingen. Als we niet-aangesloten makelaars zouden toelaten, zouden we de kwaliteitscontrole zelf op ons moeten nemen.” (bron: Vastgoedactueel).
Heel eerlijk, daar snap ik geen snars van. In feite wordt hier gezegd dat enkel makelaars die bij een branchevereniging zijn aangesloten kwaliteit kunnen leveren. Dat mag in grote lijnen misschien wel zo zijn, toch zijn er wel degelijk makelaars die bij een branchevereniging aangesloten zijn die er een potje van maken. Hou de recensies op WieIsDeBesteMakelaar.nl maar eens in de gaten.
Nee, het was veel makkelijker om de verantwoording van de kwaliteitscontrole niet te hoeven nemen. Die werd keurig verlegd naar de brancheverenigingen. Is er een bezoeker die klaagt (bij funda), dan wordt die gewoonweg verwezen naar de betreffende branchevereniging van de makelaar. Niet echt klantvriendelijk te noemen. Gewoon lui en gemakzuchtig.
Funda is nog steeds een website voor makelaars
Natuurlijk is funda de grootste, en dat word je niet vanzelf. Maar een consumentensite is het nog altijd niet. Logisch, want waar verdient funda het? Juist, bij de makelaar. Die makelaar is dus de persoon die je tevreden wilt houden. Eigenlijk is dat jammer, want hierdoor heeft funda zich de afgelopen 10 jaar teveel beperkt, of anders gezegd, teveel gericht op de kip met de gouden eieren.
NVM makelaars blijven nog altijd een voordeel houden op funda. Of dat terecht of onterecht is mag je zelf bepalen, begrijpelijk is het wel. Dat voordeel echter beperkt zich enkel tot het tarief wat betaald wordt om te mogen adverteren op het nummer één platform voor huizen. Want het algoritme wat funda gebruikt maakt geen onderscheid in de adverteerder, bij het tonen van de resultaten aan de huizenzoeker.
Wat dat algoritme betreft moeten we funda maar gewoon geloven. Ze houden de ingrediënten ervan geheim. Controleren of hun bewering klopt kan niet. Echter, juist omdat funda zo groot en gezaghebbend is mag je er vanuit gaan dat het ook echt zo is. Garantie daarvoor kan je helaas niet krijgen. Het zou funda sieren door een externe partij naar het algoritme te laten kijken en te ‘certificeren’ dat de bewering mbt de ranking juist is.
Hoe dan ook – een tweede onderdeel (naast relevantie) van datzelfde algoritme is de volledigheid van de informatie bij het aangeboden huis. En wie bepaalt er wat wel of niet onder ‘volledig’ bestaat? Funda. Eenvoudig gesteld is het zo dat hoe meer producten je van funda afneemt, des te hoger het huis in de ranking komt te staan. Zo is het snel geld verdienen voor funda!
Maar de consument… die krijgt dus voornamelijk aanbod te zien waar meer voor betaald is. Is dat ‘relevant’? Funda is nog steeds geen website die zich richt op de consument, en dat is jammer.
Concurrentie
Er is misschien nog wel een reden waarom funda de stap heeft gemaakt om alle makelaars de mogelijkheid te geven om te adverteren. Concurrentie.
Facebook is daar één van, maar vergeet ook niet dat Pararius, voorheen enkel gericht op de huurmarkt, nu ook te koop staande huizen aan het aanbod heeft toegevoegd. En als de nummer één van de huurmarkt in ene ook op jouw grondgebied actief wordt, ja, dan kan het nodig zijn om aanpassingen te gaan maken.
Een kat in het nauw maakt soms rare sprongen. Is dit dan de laatste strohalm van funda die ze nog kunnen grijpen? Nee hoor, funda blijft nog wel even de nummer één. Vooral omdat het bij de consument zo ingebakken zit. Toch kan het heel snel veranderen, wanneer er iets disruptiefs om de hoek komt kijken. Waar relevantie en het belang van de koper groter is dan bij funda, want die richt zich nog steeds op het gouden ei – de makelaar.
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Naast het feit dat makelaars de belangrijkste aandeelhouder van Funda zijn makelaars ook de primaire databron d.m.v. het aanbod en alle data daaromtrent. Funda kan niet zonder de makelaar. Wat dat betreft dus logisch!
Misschien word het is een keer tijd om de Matterport tool op Funda te plaatsen…Het word de toekomst praten ze over in een nieuwsbrief……Eerst wachten tot een ander het gaat doen.
De matterport service specialist
3D Virtueletour
Beste Han,
Het stuk lezende, lijkt het erop dat er behoefte is Funda te bekritiseren en haar handelen af te keuren. Dat er andere sites zijn is goed, dat houdt partijen scherp en maakt dat ook Funda moet nadenken over de toekomst. Het betoog is interessant en het fraaie is dat we midden in een tijd leven waar verandering nodig is. Ik ben het er helemaal mee eens dat de klant (de bezoeker) centraal moet staan en de manier waarop huizen worden aangeprezen niet ‘geld’ maar ‘behoefte’ gedreven moet zijn. Er is echter ook een verdienmodel nodig die aan de basis van een onderneming ligt. Bij Funda ligt dit inderdaad aan de kant van de makelaar of zelfs in bepaalde gevallen bij de verkoper (van een huis). Toch niet vreemd! Je betaald ook voor een advertentie in een blad, of op een site van de krant als u daar een advertentie plaatst. Han, je bent je tijd vooruit! Chapeau.
Belangrijk blijft de vraag waar kopers naar kijken en of ze er gelukkig van worden als rondom de getoonde woning allerlei advertenties worden getoond (meer dan nu het geval). Is dan de oplossing te vinden op Facebook, YouTube of Twitter? Of is een site waar de informatie compleet en actueel is toch niet plezieriger? Dit zal de toekomst leren. Voor nu is het van belang voor ons, gecontroleerde, goede en complete data te verzamelen. Het gaat hier niet over de beste te zijn, maar over afstemming, uitwisseling en keuzes maken over kwaliteit. Contractueel overeenkomen wat wel en niet mag. Dat is natuurlijk het makkelijkste te doen bij een vereniging en laat dat nu ook de vereniging zijn die ooit geïnvesteerd heeft in Funda, de NVM. Bij onze vereniging is data een heel belangrijk. Wellicht is dat ook de reden waarom Funda zo groot is geworden. Vanuit onze vereniging is van belang dat leden data compleet aanleveren. Hier zijn onze persberichten op gebaseerd; hiermee werken onze leden en analyseren onze leden; ‘meten is weten’: is voor onze leden een kwaliteitsnorm. Niet dat we vinden dat het bij andere verenigingen niet compleet is, het gaat gewoon over keuzes die WIJ onderling gemaakt hebben en natuurlijk plukken onze leden daar de vruchten van.
Dus, nu is Funda opengesteld, naast VBO en VASTGOEPPRO, ook voor partijen die niet zijn aangesloten bij geen (van deze) vereniging(en). De contracten worden nu afgesloten zodat ook deze data compleet wordt aangeleverd. Bezoekers krijgen zo ook van deze vastgoedpartijen aanbod te zien, verzameld met dezelfde uitgangspunten.. en daar is de tijd nu rijp voor.
Funda verdient niet alleen aan de makelaar maar ook aan de verkoper,die betaald namelijk de rekening voor alle mediaproducten om maar hoger in Ranking te komen, met name de 360 graden foto’s. Hoe meer hoe hoger in Ranking, op het absurde af soms terwijl de daadwerkelijk verkoopprestatie (verkoopstyling) vaak te wensen overlaat.