De consument is gewend om bedrijven te beoordelen. Maakt niet uit of het om een restaurant of een camping gaat, een ziekenhuis of een makelaar. Wanneer je er bewust om vraagt zal je klant graag een korte enquête willen invullen om een review, testimonial of beoordeling te geven.
Alleen, wat dan?
Kijkt er überhaupt wel eens iemand naar die beoordelingen…?
Het antwoord is heel simpel: ja.
Daar waar het de makelaardij betreft is dit de Top 25* van plaatsen waar de makelaarsbeoordelingen heel goed bekeken worden:
Amsterdam
Utrecht
Rotterdam
Haarlem
Den Haag
Groningen
Arnhem
Nijmegen
Amersfoort
Eindhoven
Maastricht
Alkmaar
Apeldoorn
Almere
’s Hertogenbosch
Breda
Zwolle
Leiden
Zaandam
Zoetermeer
Venlo
Hilversum
Hoorn
Deventer
Purmerend
Hoe maak je optimaal gebruik van makelaarsbeoordelingen?
Er zijn een aantal punten cruciaal als je beoordelingen hebt, of gaat verzamelen. Voor het gemak staan ze hier op een rijtje.
- Actualiteit
Een beoordeling van een eerdere klant heeft voor iemand die een makelaar zoekt alleen waarde als die beoordeling actueel is. In de horeca worden beoordelingen ouder als 2 maanden al snel als niet relevant gezien. In de makelaardij is de levensduur van een beoordeling langer, maar ouder dan 1 jaar is inmiddels toch echt nutteloos. Ideaal is het als je minstens 1 beoordeling per maand toevoegt aan de verzameling. - Laag cijfer
Het gaat gebeuren. Je krijgt een keer een vette onvoldoende, al is het omdat iemand graag zijn gal wil spuwen, even wat azijn pissen en via een review graag een lange neus trekt.
Laat je dat vooral niet weerhouden van het blijven verzamelen van reviews! Er is niets zo erg als een laag of slecht cijfer wat bovenaan het rijtje van je beoordelingen staat. Overspoel dat lage cijfer met nieuwe beoordelingen van je (tevreden) klanten.
Let op: Het hebben van een slecht cijfer draagt wel degelijk bij aan een je goede score! Want dankzij dat slechte cijfer worden alle goede scores belangrijker, juist omdat het realistischer is voor de potentiële klant, omdat er een keer een lager cijfer tussen staat. Pronken
Laat zien dat jij goede beoordelingen hebt! Dat kan je in vrijwel al je marketingmiddelen inzetten, zoals de nieuwsbrief, offertes/voorstellen, je website (meestal is daar een gratis widget voor beschikbaar) en vergeet vooral ook je auto niet!- Delen
Deel de makelaarsbeoordelingen ook met je sociale netwerk. Vaak is het niet meer dan even op een knopje drukken. Vergeet daarbij niet om je klant te bedanken voor de mooie woorden en fijne score! Immers, zonder tevreden klanten geen mooie score.
*Op basis van gegevens beschikbaar gesteld door WieIsDeBesteMakelaar.nl
The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft.
Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Recente reacties