Eerder schreef ik al eens over de combinatie makelaar en social media, en het eindresultaat was op z’n zachtst gezegd teleurstellend. In een ander artikel geef ik advies over hoe je social media wel moet toepassen, maar hield er toch geen voldaan gevoel aan over na publicatie.
Waarom? Ik was een belangrijk onderdeel vergeten. Een keuze die door een makelaar waarschijnlijk vaak onbewust gemaakt wordt, maar wel een enorme impact heeft op het eindresultaat.
Ik heb het over de keuze die een makelaar bij het aanmaken van zijn social media profiel maakt. Ga het platform gebruiken op persoonlijke basis of op naam van de makelaardij? Wat verstandiger is leg ik je vandaag uit in dit artikel.
Makelaar maak het eens wat persoonlijker!
Niet voor niets heb ik in de titel vermeld dat makelaars het wat persoonlijker moeten maken op social media. Ik geloof er niet in dat “zakelijke” accounts niet succesvol kunnen worden op social media (kijk naar @UPC en @KLM), maar zij personaliseren het profiel wel. Dat vergeten veel bedrijven en ook makelaars vaak.
Men is actief op social media om met andere mensen te praten, en niet met bedrijven. Men wil dus niet tegen een logo of bedrijfsnaam praten, maar met iemand die werkzaam is binnen de makelaardij.
Is je doel om meer bezichtigingen binnen te halen via social media? Zorg dan ook dat diegene die de bezichtiging gaat doen interactie zoekt met de volgers op het social media account.
Waarom is dit belangrijk?
De redenen waarom het belangrijk is om je social media account te personaliseren zijn:
- Meer kans op interactie (het voeren van gesprekken)
- Jezelf positioneren als expert
- Een relatie opbouwen met iemand binnen je doelgroep
En dat zijn op social media de 3 belangrijkste onderdelen tot succes. Iemand die jou ziet als expert en vertrouwt wil niet alleen graag een bezichtiging met je inplannen, maar daarbij is de kans dat je er een klant aan overhoud ook groot.
Praktijkvoorbeeld
Om je te laten zien dat je niet alles uit social media zal halen wanneer je je verschuilt achter een logo of de naam van de makelaardij laat ik je een praktijkvoorbeeld zien:
Iemand die graag advies op dit vakgebied wilt kan nieuwsgierig worden naar aanleiding van het artikel, en zal zich snel afvragen: wie is deze expert en hoe kan ik in contact komen met deze persoon? Een mooi voorbeeld want eigenlijk doet Vereniging Eigen Huis bijna alles goed. Zij bieden waardevolle content waardoor ze de expert status proberen te bereiken, maar vergeten hierbij te personaliseren.
Bellen naar het algemene nummer een optie? De kans is klein dat zij van een specifiek artikel kan noemen wie het geschreven heeft. Op te lossen door direct kenbaar te maken wie het stuk geschreven heeft, en te laten zien wie dit Twitter account beheerd.
Hoe maak ik het persoonlijker?
De noodzaak om je social media profiel persoonlijker te maken is nu hopelijk een stuk duidelijker, maar hoe kan je dit het beste aanpakken? Je hebt de volgende opties:
- In plaats van een logo gebruik je een foto van de beheerder als profielfoto
- Je maakt een visuele achtergrond waarbij je de beheerder laat zien inclusief naam (zie @UPC als voorbeeld)
- Je plaatst een verwijzing naar je persoonlijke social media profiel in de beschrijving
Enkel een naam van afzender noemen in je berichtgeving is dus niet voldoende. Je volgers willen een visueel beeld krijgen met de persoon met wie zij praten.
Ik adviseer de volgende opties bij het opzetten van je social media profiel:
- Social media gebruiken op persoonlijke basis
- Social media gebruiken op naam van de makelaardij met personalisatie
- Combinatie van beide
Alle opties zijn prima omdat het duidelijk is voor de volger met wie ze communiceren. Wanneer dat duidelijk is dan is je doel bereikt.
Goede voorbeelden
Natuurlijk zijn er ook goede voorbeelden te vinden van makelaars die personalisatie al toepassen op social media, en zelfs op hun website!
Geert Bröring, Bröring Makelaars
Geert Bröring laat hier niet alleen zijn gezicht zien, maar maakt ook slim gebruik van branding in zijn profielfoto!
Ook op de website van Bröring Makelaars is direct duidelijk wie de makelaar is. Top!
Peter Broer, MAC3PARK
Ook Peter Broer van MAC3PARK heeft dit principe goed begrepen! Op zijn Twitter profiel is direct duidelijk met wie je communiceert.
Wanneer je een bezichtiging wilt inplannen bij MAC3PARK is het direct duidelijk met wie je dat kan doen. Super!
Ik heb niets toe te voegen aan deze voorbeelden behalve dat zij dit erg goed hebben opgezet. Hopelijk volgen meer makelaars dit voorbeeld!
Stap verder gaan in de personalisatie?
Iets waar ik de komende tijd mee ga experimenteren op Twitter is video. Niet het plaatsen van een video waarbij ik tegen al mijn volgers praat, maar specifiek een reactie per video naar een specifiek iemand.
In plaats van te reageren met tekst reageer je dus door middel van video. Een stap verder in het personalisatie proces, en nog geen enkele makelaar zien doen (kans!).
Volg het voorbeeld van Gary
Iemand die het wel regelmatig doet (en met succes) is Gary Vaynerchuck. Een voorbeeld hiervan vind je hieronder:
Welke aanpassingen ga jij doorvoeren om je sociale media gebruik persoonlijk(er) te maken?
Dit blog verscheen eerder op kantoorruimtevinden.nl
Laatste berichten van Danny Verhoeven (toon alles)
- Hoe persoonlijk is het sociale media gebruik van een makelaar? - 4 maart 2015
- Hoe werk je als makelaar productiever? - 13 februari 2013
- Waarom de laadtijd van je website belangrijk is… - 5 juli 2010
Hoezo er is geen makelaar die persoonlijke video’s maakt! http://youtu.be/I0KVZ35rldw
Like! Hiermee ben je een speler in de voorhoede Meindert (maar dat weet je al).
…helemaal persoonlijk is het (nog) niet. Dit is geen video gemaakt voor één-op-één, maar voor makelaar naar klanten (verkopers).
Je zou dit nog een stap verder kunnen trekken door korte (4 minuten is echt te lang – hou het onder de 1 minuut) filmpjes te maken met een antwoord op een vraag van een klant/prospect. Plaats die niet alleen op YouTube, maar embed die in in het antwoord zelf via het kanaal waarin je de vraag hebt gekregen. Eventueel uitgebreid met een plaatsing op Facebook/Twitter.
Daardoor zien anderen ook dat je actief en (nu nog) origineel een antwoord geeft aan je klant. Publiekelijk, omdat je niets te verbergen hebt.