Na de verzelfstandiging van Garantie Makelaars is er veel gebeurd. De meest recente stap van hen roept toch wat vragen op.
Op Vastgoed Actueel wordt het alsvolgt verwoord:
Garantiemakelaars heeft de voorwaarden voor makelaarskantoren om franchisenemer te worden laagdrempeliger gemaakt. Voor toetreders tot de formule is het nu mogelijk de eigen huisstijl te behouden.
Natuurlijk is het als franchiseorganisatie nodig, vaak zelfs essentieel, om te groeien. De laatste jaren is dat moeilijk gebleken. Over het algemeen was er meer krimp dan groei, zeg maar.
Dan is het te begrijpen en zelfs lovenswaardig dat je als franchiseorganisatie een oplossing wilt bedenken. Belangrijke vraag daarbij is “Wat weerhoudt een makelaarskantoor zich er van om zich aan te sluiten”.
Kennelijk is men bij Garantie Makelaars er van overtuigd dat het verliezen van het eigen imago een bottleneck is. Deze aanpassing van de toetredingsregels kan wel eens een verkeerde keuze blijken voor Garantie Makelaars.
Zo staat er het volgende te lezen:
Die kracht bestaat uit een eigentijdse visie op de makelaardij, marketingexpertise en een breed marketingpakket tegen redelijke kosten. De focus ligt daarbij op online marketing
Ben je dan niet meer dan een backoffice die de (online) marketing- en reclame verzorgt tegen kosten, redelijk of niet?
Waar hebben we dat eerder gezien?
Oh ja – Coldwell Banker!
Ook een franchise formule waarbij de aangesloten makelaars de eigen identiteit konden behouden. Waar de backoffice voornamelijk bestond uit marketing en reclame diensten. Maar waar is die nu…?
Juist. Die is niet meer (in Nederland). De website brengt je naar de USA versie van het moederbedrijf.
Zo’n vaart zal het bij Garantiemakelaars vast niet lopen
Als makelaars echter denken dat ‘de kracht’ van een franchise formule zich bevindt in het verzorgen van een stukje marketing – dan heeft dat kantoor het niet begrepen.
Herstel – eigenlijk is het dan een makke van de franchiseorganisatie Garantiemakelaars zelf om goed duidelijk te kunnen maken wat dan echt de voordelen zijn.
Wanneer de marketinginspanningen van een organisatie iets bijdragen aan een makelaarskantoor, dan is dat juist vanuit de kracht van dat merk en de herkenning. Niet omdat je als makelaar graag je eigen naam en uitstraling belangrijk vindt om te behouden.
Zolang een makelaar dat denkt of vindt, is het zijn/haar EGO wat spreekt. Niet de behoefte om een succesvol kantoor vanuit een franchise neer te zetten.
Natuurlijk wens ik Garantie Makelaars veel succes en groei toe – waarbij ik toch hoop dat de meeste (nieuwe) franchisees zullen inzien dat ze meer kans maken vanuit eenzelfde en eenduidige marktbenadering, dan enkel een stukje marketing en reclame inkopen.
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
De koerswijziging komt voort uit een duidelijke behoefte uit de markt, of dat te herleiden is tot ego doet er wat ons betreft niet toe. Feit is dat er van de makelaar nu en in de toekomst nogal wat wordt verwacht. Dat krijgt hij/ zij nooit goed georganiseerd binnen zijn/ haar huidige kantoor en kan het niet anders dan dat hij/ zij leunt op de expertise en capaciteit van een kernorganisatie. Het klopt dat die inspanningen met name op marketinggebied zitten, echter is het ook bewezen dat investeren in marketing loont in de vorm van meer rendement. Daarnaast zal de formule inhoudelijk moeten kloppen, inhoudelijk moeten aansluiten bij wat een klant verwacht van een makelaar in de huidige markt. Daarvan durven wij wel te stellen dat we daarin voorop lopen.
Met enkel het voeren van een beeldmerk en herkenning zal je niet overleven als makelaar. Dat blijkt ook wel uit de krimpcijfers bij de bekende formules. Daar hebben wij weinig last van gehad en sluiten er per 1 september zelfs twee kantoren aan, namelijk Van Overbeek Amsterdam.
Wat vergeten wordt in het artikel is dat het behouden van de eigen identiteit voor maximaal drie jaar mogelijk is. Feitelijk is het een scenario waarbij nieuwe deelnemers kunnen kennismaken met de voordelen van Garantiemakelaars, als men deze eenmaal heeft ervaren zal het bezwaar om “groen-geel” te worden weggehaald zijn en kunnen ze zich scharen onder de huidige deelnemers. Daar hebben we in het artikel aan toegevoegd dat de aanwas van het aantal nieuwe kantoren de volgende stap gaat bepalen. Vergeet niet dat een goed dekkend landelijk netwerk heel belangrijk voor landelijke opdrachtgevers, de merkbekendheid en slagkracht.
Tenslotte willen we nog graag duidelijk maken dat nieuwe deelnemers volledig draaien in het stramien van de huisstijl van Garantiemakelaars, echter in hun eigen kleuren en met hun eigen logo. Dat aangevuld met “Powered by Garantiemakelaars”. Bovendien draait men geheel mee in de gezamenlijke IT-structuur, een onmisbaar item als je centraal zaken wil inregelen voor de aangesloten kantoren.
Bedankt voor de duidelijke aanvulling!
Hi Han,
Ik moet wel zeggen dat ik het een dapper besluit vindt van de Garantiemakelaars. Want net als jij denk ik dat de toegevoegde waarde van een franchiseformule o.a. ligt in het bouwen van een merk.
En juist dat sterke merk moet leiden tot een top of mind positie van de consument. Het traject van keurmerk (fase 1 Garantiemakelaars) naar merk (eenduidig groengele logo (fase 2) en uniforme werkwijze door de zgn garanties op dienstverlening (fase 3) is een periode van de Garantiemakelaars die ik zelf van heel dichtbij heb mogen meemaken. Uitgangspunt in de formule was toen altijd het bouwen van een sterk landelijk merk door gezamenlijke marketing. We noemden dat toen Merketing.
Nu ze dus nieuwe toetreders hun eigen identiteit laten behouden lijkt het inderdaad dat de groei van nieuwe deelnemers belangrijker is dan het bouwen van een sterk merk.
Wel ben ik wel benieuwd naar de mening van de huidige deelnemers. Zij hebben de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in dat merk en ik kan me voorstellen dat zij het gevoel hebben dat dit merk nu enigzins afgebroken wordt.
Ook ik wens de Garantimakelaars succes met deze strategische keuze. In ieder geval een mooie case om te volgen.
Laten we er maar vanuit gaan dat het inderdaad een dapper besluit van Garantie Makelaars is Johan, en geen wanhoopsdaad.