Selecteer een pagina

funda verliest CEORuim een jaar geleden verruilde Jeroen Wilhelm, marketing manager, funda voor VastgoedPRO. Nu staat funda zelfs vlak voor een echte aderlating, met het vertrek van de binnen funda groot gebrachte Thijs Vieleers en de kopman van funda, Joep Ketelaar.

Dan zijn er twee vragen waar je graag antwoord op wilt hebben.

  1. Wie gaat funda vanaf 1 oktober leiden?
  2. Waarom gaan deze uitstekend functionerende heren weg?

Op de eerste vraag is vooralsnog geen antwoord. Er gaan wel geruchten. Marque Joosten, de eerste CEO,  zou terug komen bij funda.
Echt, zou dat zomaar kunnen? Lijkt me sterk. Niet onmogelijk, maar wel onwaarschijnlijk. Marque is een man van opstarten, van nieuwe dingen.

Als funda iets is, dan is het niet van nieuwe dingen. Niet in de zin waar Marque Joosten zich mee bezig houdt. Kijk maar even naar zijn LinkedIn profiel en je ziet dat hij steeds vernieuwend bezig is. Met het neerzetten van een nieuw concept, een nieuw bedrijf. Vaak ook nog in een onontgonnen markt.

Als hij terugkomt bij funda zou hij zich daar dood vervelen! Hij wil vanuit het niets iets maken. Dat is heel wat anders dan aan tafel aanschuiven bij de nummer één en vervolgens proberen nummer één te blijven, ondertussen voor elke kleine stap of verandering uren, weken en maanden te moeten lobbyen en vechten bij een vereniging waar vooruitgang noodzakelijk en gewenst is, maar van binnenuit wordt tegengewerkt door grijze muizen.

Dan de tweede vraag, die misschien wel belangrijker is. Waarom gaan deze mannen weg?

Uiteraard moeten ze dat allemaal voor zichzelf bepalen. De intrinsieke motivatie van Jeroen, Thijs en Joep is en blijft hun eigen keus. Drie toppers in 18 maanden is echter wel veel.

Er zijn hier, naast hun eigen redenen, misschien wel twee andere punten te noemen die een rol spelen. Let op, dit is pure speculatie.

  1. er valt weinig eer meer te behalen bij funda
  2. gewenste en benodigde vernieuwingen worden onmogelijk gemaakt

Al jaren is funda nummer één op de markt in Nederland. Dat zal ook  nog wel even zo blijven. Status Quo derhalve. Welke eer valt daar nog te halen? Eigenlijk kan het vanaf nu alleen nog maar bergafwaarts gaan met funda. Dat staat niet lekker op je CV, dat biedt geen voldoening.

Je zou dan natuurlijk over de grenzen kunnen gaan kijken. Europa! Kijk, om daar de nummer één te worden, dat vraagt wat van je als CEO, als ICT manager en als bedrijf. Alleen welk nut heeft dat voor de NVM…

innovationDan ben je direct bij het tweede punt aanbeland. Vernieuwingen zijn niet mogelijk in de huidige structuur. Want, de NVM dicteert.
Eeehm, wat zeg je? Wel vernieuwingen bij funda? Op kleinschalig vlak natuurlijk wel, zoals funda-in-business, het toevoegen van recenties (afgekeken van WIDBM overigens) en leuke foefjes met video, plattegrond en 360°. Dat is slagroom, het kersje op de taart.

Vernieuwen is iets doen wat niet verwacht wordt en wel succes brengt. Onbegaanbare paden kiezen en nieuwe zaken bedenken, ontwikkelen en groot maken. Kan dat bij funda nog, is dan de vraag.

Natuurlijk kan dat! Mits… en daar ligt misschien wel het struikelblok. Gewoon omdat de NVM als vereniging bepaalt wat wel of niet gebeurt bij funda. Misschien wel teveel invloed?

Want, wie hebben het voor het overgrote deel voor het zeggen binnen de vereniging. De leden. En dan die leden die het leuk vinden om bestuurlijk bezig te zijn. Dat zijn eerder bestuurders dan makelaars. Mag jij raden wie van die twee groepen ondernemend en vernieuwend is, en wie niet.

Het zal geen probleem worden om goede vervanging te vinden. Bovendien zitten er binnen de eigen gelederen van funda voldoende goede mensen om te zorgen dat alles vlekkeloos door blijft draaien.

Nieuwsgierig zijn we uiteraard wel. Wie vind jij een goede opvolger voor Joep?

 

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+