Als makelaar wil je graag goed, voor een juiste prijs en als het kan ook nog veel verkopen. Voor een juiste prijs impliceert automatisch een juiste vraagprijs: Vraag je te veel dan komt er niemand kijken. Vraag je te weinig dan verkoop je het zo snel dat je achteraf denkt: Had ik niet meer kunnen vragen ?
Of erger nog: De verkoper denkt dat.
Jaren geleden zei een opdrachtgever tegen mij: Jan als dat huis daar nog eens te koop komt moet je me direct bellen.
Ik hield het aanbod goed in de gaten en ja hoor. Op een morgen stond het pand aangemeld bij een collega-makelaar. Direct belde ik mijn opdrachtgever en een afspraak voor een bezichtiging werd nog dezelfde morgen gemaakt.
De volgende morgen gingen we kijken en nog dezelfde dag werd de koop gesloten.
Twee maanden later zaten we bij de notaris in de wachtkamer. Aanwezig koper, verkoper en beide makelaars. In het gesprek wat ontstond gaf mijn koper aan dat ie zeer blij was met de aankoop. Verkoper gaf aan het een beetje zuur te vinden omdat ie een vraagprijs had willen doen van zo’n €50.000 hoger maar dat zijn makelaar dat niet wilde. Hierop reageerde mijn opdrachtgever (koper): Dat was ook geen probleem geweest want dan had ik het ook gekocht hoor !!
Het zure gezicht van de verkoper maar ook van diens makelaar beloofde nog wel een pittig nagesprekje tussen beide heren. Vanuit de spreekkamer van de notaris zagen we beiden nog even na praten op de parkeerplaats waarbij de verkoper zijn vuist in de lucht hield en rood aangelopen tegen zijn makelaar praatte.
Als koper en als kopend makelaar vind je dit genoeglijk om te zien, maar toch….
De juiste vraagprijs te stellen is een vak op zich. Veel makelaars vragen te veel om de opdracht maar te krijgen maar moeten vervolgens veel vaker de prijs verlagen.
De uiteindelijke opbrengst blijkt dan ook veel lager dan wanneer en vanaf het begin een prijs werd gesteld.
Wat zegt een opdrachtgever/verkoper vaak als de makelaar in zijn ogen een wat lage vraagprijs voorstelt: Maar ik heb geen haast hoor, het geeft niet als het wat langer duurt. Ik hoef niet te verkopen ! ( Dus vraag maar wat meer)
Mag u raden wie er aan de telefoon hangt als er een maand geen bezichtiging is geweest……….
Makelaar: je zou bijna denken dat het een vak is.
Laatste berichten van Jan Weide (toon alles)
- Valse tonen in de makelaardij - 27 december 2013
- Geen haast - 1 november 2013
- Generatie Z - 24 september 2012
Haha, kan me voorstellen dat je een grijns niet kon onderdrukken 😉
Of ze blij zijn met de vraagprijs is meestal toch afhankelijk van de doelstellingen van een klant. Ik heb een paar jaar geleden besloten om helemaal niet meer te werken met klanten die aangeven ‘ik heb geen haast’.
Dat scheelt een hoop stress voor beide partijen. Ik vond het altijd verschrikkelijk frustrerend als je snel een koper vond en dan te horen kreeg dat ze het nog even wilden afwachten omdat je al zo snel een koper vond. Met de (gebrekkige) redenering: “als hij er nu al eentje heeft dan komen er nog wel meer/betere”.