Selecteer een pagina

Voordat je dit blog verder leest wil ik je vragen om even stil te staan bij een vraag.
Zet dit rijtje eens in volgorde van belangrijkheid voor jou:

  • Collega pestenAndere makelaar helpen (samenwerken/adviseren)
  • Zomaar een klant helpen bij het verkopen van zijn huis
  • Je eigen klant goed adviseren
  • Collega makelaar de loef af steken
  • Je deskundigheid inzetten ten behoeve van iedereen

Zo maar een paar dingen die iedere makelaar altijd kan doen. Natuurlijk staat dit hier met een doel, als inleiding voor dit blog.

Vorige week zag ik een nieuwe dienst van een makelaar met de naam over je schouder meekijken. Een service van een makelaar om verkopers te helpen hun huis verkocht te krijgen. Iets specifieker: verkopers die het huis bij een andere makelaar in de verkoop hebben staan.

Wanneer je eerste reactie iets is van die wil mijn klanten inpikken, dan heb je het nog niet helemaal begrepen. Deze makelaar wil graag dat er succesvol huizen verkocht worden. Dat de verkoper geholpen wordt. Alleen maar door expertise en deskundigheid aan te bieden.

second opinionMisschien dat de volgende quote een beter beeld geeft

Wat doe je als je ziek bent en je wordt maar niet beter? Dan ga je bij een andere arts een second opinion halen. Dat doe je niet omdat je ontevreden bent over je eigen arts, maar omdat je wel eens wil weten wat een andere deskundige er nu over te zeggen heeft.

Hoe vind een verkoper het, als het huis inmiddels langer dan 4 maanden te koop staat, als jij als makelaar voorstelt om een onafhankelijke deskundige nog eens naar de verkoopstrategie, de presentatie en promotie te laten kijken?

De makelaar denkt “nooit en te nimmer, dan denkt de klant dat ik niet capabel ben”.
De verkoper denkt “deze makelaar haalt echt alles uit de kast om m’n huis verkocht te krijgen”.
Subtiel verschil…

De meeste reacties van makelaars zijn negatief. “Zo ga je toch niet met je collega’s om?”, of opmerkingen als “Die makelaar zal niet geliefd worden op deze manier”.
Onbegrijpelijk.

twee weten meer dan eenDit moet juist omarmt worden! Hoe fantastisch is het als jij geholpen wordt door een ander, wanneer makelaars het belang van de klant structureel voorop zetten, in plaats van ikke-ikke. Wanneer je door een collega die het vak ook verstaat wordt bijgestaan, je de oogkleppen even afneemt, met een succesvolle verkoop als resultaat.

Inderdaad, jij blijft de verkopende makelaar! Jij hebt je klant optimaal geholpen. Is het dan erg dat je daar iemand anders ter assistentie bij hebt benut? Absoluut niet – en je klant zal het als service erkennen en waarderen.

Er zouden meer makelaars als Ellen moeten zijn. Makelaars die durven te vernieuwen, die ideeën bedenken EN uitvoeren. Makelaars die doen.

svmnivo-logo

Even terzijde, maar ik ben er trots op dat zij mij als mede-trainer gaat assisteren bij de SVMNIVO hercertificeringstraining “Alles is verkoopbaar“.

Het klinkt nu eigenlijk een beetje alsof je als makelaar de hulp van over je schouder meekijken inschakelt. Dat is niet de insteek. De insteek is om de consument een second opinion te gunnen. De verkoper betaald die second opinion dan ook. De verkoper krijgt informatie om de verkoop van hun huis te verbeteren. Om de verkopende makelaar te motiveren en stimuleren, zodat er een verkoop tot stand gaat kopen.

Het is aan de makelaar om er wat mee te doen! Het mooiste is het natuurlijk als de second opinion (vanuit de verkoper geïnitieerd) door de verkopende makelaar ook omarmt wordt. Alles, maar dan ook alles willen doen om dat huis verkocht te krijgen. Dat is toch je opdracht, beste verkopende makelaar?

Hoe dan ook – ik zeg chapeau! Wat zeg jij?

Lees het blog van Ellen Mouthaan over deze dienst met als titel: De mopperaar die toch in 2013 zijn huis verkoopt!

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+