Selecteer een pagina

Dit blog is afkomstig van Jeroen Doornbos – verkoopmanager bij SCO-RE

vijf voor twaalf wekkerHet is vijf voor twaalf! De vastgoedmarkt is sterk aan het veranderen, dat is een understatement. Projectontwikkelaars en woningcorporaties kruipen dicht tegen potentiële kopers aan. Vraaggestuurd ontwikkelen lijkt het codewoord. Naast gezellig en warm is het bovenal erg nuttig om je klant te (er)kennen. Het is een onwaarschijnlijke paradox dat verkopers van nieuwbouwprojecten het klantcontact altijd hebben overgelaten aan externe deskundigen. De verkoop van projecten is immers de levenslijn, de aorta, voor ontwikkelaars!

Onbegrijpelijk des te meer, omdat opdrachtgevers al langer steen en been klagen over de verkopers van de nieuwbouwprojecten. En eerlijk is eerlijk, soms niet geheel onterecht. De voorbeelden zijn legio:

  • Verkeerde informatie op de (project)website of op funda
  • Onvolledige of soms zelfs in het geheel geen lijst met contactgegevens van geïnteresseerden
  • Brochures worden verstuurd via e-mail, soms zelfs een ingescande variant!
  • Onvolledig informeren van de opdrachtgever bij verkooprapportages
  • Weinig pro-actieve en vernieuwde houding ten opzichte van verkoopbevorderende activiteiten

Maar kunnen we het onze verkopers kwalijk nemen dat de verkoop niet gaat zoals we dat graag zouden willen? NEE! Er is veel onzekerheid op de woningmarkt en niemand kan meerdere heren dienen. Waarschijnlijk verwachten we een andere rol van onze verkopers dan dat we traditioneel gewend zijn. De rol van betaalde prijsadviseur, taxateur en lead-generator.

“De klant is koning” is een algemeen bekend gezegde. Laten we daar eens beter naar kijken. Veel journalisten zouden een moord doen voor de contactgegevens van de koning! En zeg eens eerlijk: zou je zelf ook niet een keer met de koning willen praten? Natuurlijk willen we dat… Het succes van Collectief Particulier Opdrachtgeverschap komt niet uit de lucht vallen. Het is zoeken naar bevestiging van de juiste weg. Enkele ontwikkelaars zijn deze weg ingeslagen. Neem de tijd om zelf met de kopers van je projecten te praten. En natuurlijk het liefst zo vroeg mogelijk! De vraag is natuurlijk “Wie laten we dat doen”, het antwoord is makkelijk “Dat doen we deze keer maar eens zelf!” Maar zoals dat voor heel veel dingen geldt; doe-het-zelven is makkelijker gezegd dan gedaan. Het vergt oefening!

Tot slot…

Vaak wordt er voor gekozen om deze “commerciële en verkoopactiviteiten” er “even” bij te doen. Alle activiteiten die je zelf ontplooit kosten tijd en tijd is een schaars goed. Wel geldt ook hier het credo: doe het goed of begin er helemaal niet aan. In de huidige arbeidsmarkt met flexibele arbeidskrachten is het niet nodig om een werknemer vrij te maken voor deze activiteiten. Denk eens buiten het bestaande kader: ga voor een tijdelijke verkoopmanager om je commercieel te ondersteunen!

The following two tabs change content below.

Gastblogger

Artikelen in deze groep zijn geschreven door verschillende mensen die eenmalig of af en toe een bijdrage leveren aan De Scherpe Pen. Ook jij kan een gastblog insturen! Maak daarvoor gebruik van het contactformulier of stuur een email naar info (at) descherpepen puntje nl.
Google+